Saturday, 4 July 2015

post mortem PA


SMK TINGGI BUKIT MERTAJAM
LAPORAN KETUA PANITIA PENGAJIAN AM  TENTANG PUNCA KEGAGALAN PELAJAR DALAM PENGAJIAN AM PENGGAL 2/2014
Bertarikh : 23 JULAI 2014
ANALISIS KEPUTUSAN  (Purata NGMP 2.04)
A6, A-12, B+15, B19, B-14, C+14, C8, C-16, D+17, D14, F24.X8.Bil A &A- 18, Bil Lulus 88, %A &A-11% dan lulus 55%.
PUNCANYA
1.Karangan dijawab satu sahaja. Jika karangan tersebut keluar  topik, maka pelajar hilang markah.
2.     Sumbangan karangan 25 markah sahaja. Tidak seperti P1 dan P2 yang menyumbangkan 50 markah.
3.     Pelajar salah memahami kehendak soalan. Banyak yang menulis prinsip Rukunegara, sepatutnya kepentingan. Mereka seharusnya mengubahsuai objektif atau rasional RN.
4.     3 Bulan yang pertama semua guru memberi penekanan terhadap PBS. Dua bulan yang pertama pelajar masih teragak-agak dengan tajuk. Hanya pada bulan ketiga mereka mula membaca, mencari bahan, menganalisis bahan dan menulis draf. Guru tidak kesempatan memberikan banyak latihan walaupun sukatan dapat dihabiskan pada masa yang ditetapkan.
5.Guru hilang fokus kerana mengajar 26 waktu dan kebanyakan masa yang terluang menyemak dan mengedit kerja kursus pelajar. Guru didapati cepat letih dan P&P mereka kurang berkesan khususnya pada waktu ke-9 dan 10.
6.     Pelajar yang lemah dalam Matematik khususnya pelajar aliran kemanusiaan tidak dapat menyiapkan jadual media dalam masa yang ditetapkan. Jika jadual tidak siap maka media tidak dapat dilukis. Mereka akan kehilangan 15 markah.
7.     Pemeriksa begitu rigid dengan skema pemarkahan. Mereka agak tegas dengan jawapan calon. Pelajar yang pernah mendapat A dalam P1 dan A dan B+ dalam Percubaan, hanya memperoleh C- dan F dalam P2.
PENYELESAIAN
1.      Menambahkan klinik mata pelajaran
2.     Ceramah dan teknik menjawab
3.     Kursus LDP untuk guru PA
4.     Menggalakkan pelajar yang mendapat C- dan ke bawah untuk mengambil semula
5.     Mengadakan bimbingan rakan sebaya dalam kalangan pelajar
6.     Memohon kepada pentadbir agar mengurangkan waktu mengajar guru PA
7.     Meningkatkan bilangan latihan bagi P3
8.    Seboleh-bolehnya menyelaraskan semua latihan PA
9.     Membina soalan percubaan yang lebih mencabar
10.Mempelbagaikan bahan pengajaran
11.  Berkongsi bahan dengan guru dan sekolah lain
12. Hanya guru yang beropsyen BM sahaja digalakkan mengajar pada masa masa akan datang

Disediakan oleh
Dr R Dhanapal
Ketua Panitia Pengajian Am
SMK Tinggi Bukit Mertajam


No comments:

Post a Comment