Kerajaan
telah memperuntukkan berbilion-bilion ringgit untuk meningkatkan kualiti
sekolah-sekolah kita di seluruh Malaysia. Pengiktirafan Sekolah Berprestasi
Tinggi , Sekolah Kluster dan sebagainya jelas menunjukkan betapa tinggi
komitmen kerajaan amnya dan KPM khususnya terhadap peningkatan kualiti
sistem pendidikan di negara ini. Di
samping meningkatkan kadar celik LINUS dan
menambahbaikkan logistik sekolah, pihak berkuasa juga meningkatkan taraf
hidup guru-guru dengan meningkatkan gaji dan menyediakan pelbagai insentif lain
supaya guru-guru kita terus meminati profesion perguruan dan mengajar anak
bangsa dengan penuh dedikasi.
Harapan
kerajaan yang ingin melihat bangsa Malaysia sebagai suatu bangsa yang maju
menjelang tahun 2020 mungkin hanya tinggal utopia sahaja. Hal ini kerana
terdapat satu trend masa kini iaitu
stakeholder dan mungkin guru-guru
mendapati sesetengah pihak pentadbiran sekolah tidak selari dengan
aspirasi kerajaan kita. Di kebanyakan sekolah, iklim kepimpinan sekolah
tidaklah sebegitu positif seperti yang dijangka dan diharapkan oleh pihak
stakeholder, KPM, JPN, PPD dan komuniti. Perkara ini berlaku kerana kepimpinan
yang diperlihatkan oleh pentadbir
sekolah, tidak membantu meningkatkan penghasilan dan performance guru mahupun
pelajar.
Oleh itu
pentadbir atau pemimpin sekolah perlu memperlihatkan beberapa traits yang
dianjurkan oleh ahli-ahli sosiologi pendidikan dan kepimpinan pendidikan.
Antaranya komunikasi berkesan.
Komunikasi yang berkesan perlu wujud antara pentadbir dengan guru. Melalui
komunikasi ini, mereka berdua boleh berkongsi pengalaman, pendapat dan
idea-idea baharu. Di Jepun ketua sering
mendengar pandangan dan teguran pekerja bawahan mereka. Hal ini berlaku setiap
kali mereka duduk makan bersama sewaktu makan tengah hari. Dengan adanya
komunikasi ini maka mesej yang ingin disampaikan oleh majikan kepada pekerja
ataupun sebaliknya mudah berlaku.
Keduanya,
nilai kemanusiaan perlu diterapkan dalam kalangan pentadbir kita. Mereka
hendaklah bersikap simpati, ehsan dan gunakan kata-kata lembut atau manis untuk
menggalakkan pekerjanya melakukan sesuatu arahan. Arahan jangan sesekali mesti
datang dari atas ke bawah semata-mata. Walaupun kita mempunyai prosedur
tertentu apa salahnya sesekali menunjukkan perasaan belas ehsan kepada pekerja
yang ditimpa masalah peribadi atau masalah keluarga. Memberikan sedikit
kelonggaran pada sesuatu ketika tidak akan menjejaskan kualiti ataupun
produktiviti sekolah.
Tuntasnya
komunikasi berkesan dan nilai kemanusiaan adalah dua ciri yang penting daripada
beberapa ciri yang lain dalam kepimpinan sekolah.
No comments:
Post a Comment