Saya amat
tertarik dengan rencana yang bertajuk mengangkat universiti tempatan tempoh
hari. Kualiti IPT tempatan masih dipertikaikan lagi. Sebelum kita mengangkat
martabat ipt kita, saya berasa adalah lebih baik kita menelusur kelemahan yang
ada pada setiap pusat pengajian di universiti. Masih kita dapat melihat
terdapat amalan kronisme dalam pemilihan pensyarah di universiti. Kini didapati
banyak guru yang berpengalaman dalam pedagogi memiliki PhD dalam pelbagai
bidang. Saya percaya jika guru-guru ini diberi peluang untuk mengajar pelajar univesiti,
tentu kita dapat meningkatkan kualiti pelajar kita. Hal ini kerana guru-guru
ini mempunyai pengalaman, berfikiran matang dan mudah berinteraksi dan
berkongsi pengalaman dan ilmu dengan pelajar universiti. Kebanyakan tenaga
akademik muda di universiti menjadi pensyarah sebaik sahaja mereka menyerahkan
tesis sarjana. Orang -orang muda ini tiada pengalaman dan gagal mengawal
pelajar universiti ketika kuliah berlangsung. Mereka ini beruntung kerana
kebanyakan mereka ini adalah tajaan universiti sendiri. Pensyarah muda ini
tidak dilatih dan tidak pernah mendapat latihan perguruan seperti guru-guru di
sekolah. Malah masih terdapat pensyarah yang berasa kekok membentangkan kertas
kerja dalam seminar. Ada yang tidak pernah menseminarkan hasil kajian mereka.
Ada di antara mereka belum menulis sebarang artikel dlam sebarang jurnal ilmu
apatah lagi membukukan wacana ilmu mereka. Untuk mengangkasa universiti
tempatan, penilaian prestasi berdasarkan penghasilan kajian, penerbitan dan
sumbangan akademik kepada orang awam hendaklah dijadikan sebagai kriteria dalam
hal-hal kenaikan pangkat dalam kalangan pensyarah tempatan. Selain itu,
pengeluaran ijazah yang begitu melimpah ruah hendaklah dihentikan dengan
serta-merta. Sekarang universiti jarak jauh mula menawarkan kursus peringkat
sarjana. Siapakah pensyarah yang melatih, menyelia dan mendidik pelajar. Berapa
kerapkah pelajar ini bertemu muka dengan penyelia mereka. Saya berpendapat
program pelanjutan pengajian ke peringkat sarjana ataupun PhD patut diserahkan
kepada universiti harian bukan kepada universiti jarak jauh atau universiti
terbuka kerana kesahihan dan kualiti pengajian boleh dipertikai. Adalah menjadi
satu budaya di universiti tempatan iaitu mereka yang menganggur terus mendaftar
untuk melanjutkan pengajian di peringkat sarjana. Situasi ini perlu dibendung.
Pelajar perlu bekerja atau mencari pengalaman tertentu sebelum memohon
melanjutkan pengajian. Pelajar seumpama ini kebanyakannya tidak matang dari
segi pemikiran dan mereka gagal mengawal dan berkongsi ilmu dengan pelajar jika
ditawarkan menjadi tutor. Persoalan saya ialah mengapakah pihak universiti
tidak mengiklankan jawatan tutor sambilan atau pensayarah sambilan kepada umum.
Sekurang-kurangnya guru-guru sekolah yang berkelulusan tinggi serta yang berpengalaman
boleh menjadi tenaga akademik sambilan di samping membantu universiti
mengeluarkan graduan yang berkualiti.
No comments:
Post a Comment