Sebagai
seorang pendidik guru amat menekankan kreativiti dalam P&P dalam kelas
mereka. Mereka seharusnya kreatif memujuk dan mempengaruhi pelajar untuk mereka
berusaha memperbaiki kelemahan diri pelajar. Kebanyakan pelajar di sekolah mempunyai
perasaan rendah diri dan sikap anti belajar yang melampau. Guru tidak dapat
menyampaikan sesuatu maklumat kepada pelajar dengan terburu-buru. Dalam konteks
ini keberkesanan guru melaksanakan sebarang aktiviti P&P tidak boleh
dinilai berdasarkan keupayaan pelajar menyelesaikan semua kandungan kurikulum
yang ditetapkan dalam jangka waktu tertentu semata-mata. Guru harus kreatif
merangsang minat dan menaikkan semangat untuk belajar.
Guru
harus memindahkan pengetahuan yang ada pada mereka secara informal dan mesra.
Sebagai contohnya apabila mengajar subjek Kemahiran Hidup untuk Tingkatan 3,guru
tidak perlu menyampaikan ilmu daripada
buku teks terus kepada pelajar. Biasanya guru hendaklah minta pelajar mencuba
melakukan sesuatu setelah arahan pertama diberi. Setelah pelajar mencuba dengan
sendiri dan barulah meminta mereka merujukkan aktiviti tersebut dalam buku
teks. Dalam setiap suasana P&P, guru hendaklah mempelbagaikan kaedah yang
berbeza. Kaedah yang pelbagai ini meningkatkan pemahaman pelajar dan mengelakkan
kebosanan. Selain ‘hands on’ gurujuga menyampaikan pelajaran secara bertulis
melalui bahan-bahan edaran, menulis kata-kata kunci dengan warna yang berlainan
serta menggunakan lakaran dan peta minda. Penulisan di papan tulis atau di
kertas mahjung perlulah tertib dan teratur.
ian kaedah pengajaran yang
berunsurkan minat, perasaan, harga diri, pengalaman dan cita rasa pelajar yang
terlibat mampu menjana suasana P&P yang interaktif dan impilkasinya pula
berpanjangan. Kaedah pengajaran yang tidak bersifat arahan sehala semata-mata
tidak mencetuskan pengalaman ‘hands on’ kepada pelajar-pelajar berkenaan.
No comments:
Post a Comment