Thursday, 16 July 2015

PENGARUH GURU TERHADAP PELAJAR




Kajian menunjukkan bahawa pelajar-pelajar yang suka akan sekolah memperoleh pencapaian akademik yang tinggi dan kurang berlakunya insiden seperti masalah disiplin, ponteng atau ketidakhadiran ke sekolah atau keciciran. Untuk meningkatkan prestasi pencapaian pelajar di sekolah, maka pihak sekolah hendaklah menarik minat pelajar untuk datang ke sekolah. Para penyelidik atau guru perlu membuat kajian bagaimana hendak menggalakkan pelajar atau menimbulkan keadaan atau perasaan ingin datang ke sekolah. Dalam konteks ini peranan dan kreativiti guru untuk mempengaruhi pelajar agar kerap datang ke sekolah adalah sangat mustahak. Oleh sebab guru memainkan peranan utama dalam memastikan kehadiran pelajar ke sekolah, maka Kementerian Pelajaran hendaklah menetapkan perwatakan atau ciri guru yang mempunyai bakat dalam menarik minat pelajar ke sekolah, sebagai satu prasyarat dalam pemilihan bakal guru. Kementerian hendaklah memilih bakal guru yang mempunyai persepsi positif terhadap perasaan pelajar terhadap sekolah. Kajian mengenai pengaruh guru terhadap perasaan pelajar mengenai sekolah didapati kurang ditekankan dalam sistem pendidikan kita. Kajian Maureen T. Hallinan (2012) mendapati pelajar-pelajar yang menanggapi guru mereka yang prihatin atau cakna terhadap mereka, menghormati mereka dan memuji mereka serta mengambil peduli tentang diri mereka, rela datang ke sekolah. Guru-guru ini juga mempunyai harapan dan jangkaan tinggi terhadap pencapaian pelajar.

No comments:

Post a Comment