Tuesday, 7 July 2015

INPUT KEPIMPINAN GURU CEMERLANG-Inovasi

INPUT KEPIMPINAN GURU CEMERLANG TERHADAP KEBERKESANAN SEKOLAH
ABSTRAK

Guru-guru cemerlang (GC) sering dilihat sebagai pakar dalam sesuatu mata pelajaran dan sumbangan mereka hanya diukur dari segi output pelajar. Jarang sekali terdapat kajian mengenai kepimpinan guru cemerlang. Mengikut terma dan rujukan Guru Cemerlang, mereka bukan sahaja hebat di bilik darjah malah mereka juga perlu memberi sumbangan sebagai pemimpin di sekolah untuk membantu sekolah merangka dan melaksanakan program-program pembangunan sekolah. Guru-guru cemerlang juga mewakili sekolah di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan untuk membuat keputusan-keputusan tertentu. Mereka juga merangsang perkembangan profesionalisme rakan-rakan guru. Mereka juga menjadi penasihat kepada tugas-tugas guru dan membantu memperkukuh proses membuat keputusan di sekolah. Kajian yang dijalankan ini dapat menjawab beberapa persoalan kajian iaitu a) apakah itu kepimpinan guru cemerlang? b) sejauh manakah kepimpinan ini menyumbang kepada keberkesanan sekolah? dan c) bagaimanakah kepimpinan guru cemerlang ini dapat dibentuk?. Kajian ini adalah berasaskan Model Kenneth Leatherwood. Beberapa input kepimpinan guru cemerlang telah dikenal pasti oleh penyelidik seperti Ciri-Ciri Tersendiri GC, Keupayaan GC, Amalan-Amalan GC dan Penghasilan GC. Tujuan kajian ini adalah untuk melihat sejauh mana keempat-empat input ini dapat memberikan sumbangan terhadap keberkesanan sekolah. Keempat-empat input tersebut akan dibahagikan kepada beberapa dimensi yang kecil. Setiap dimensi akan diubah suai sebagai item soalan dalam satu set instrumen kajian. Instrumen ini akan diedarkan kepada seramai 200 orang GC di seluruh negeri Pulau Pinang. Kesemua jawapan daripada responden akan dianalisis mengikut peratusan, kekerapan dan min. Bagaimana pun, secara keseluruhannya dapat dirumuskan bahawa kepimpinan GC adalah satu konsep yang baru dan amat berguna terhadap pembangunan dan keberkesanan sesebuah sekolah.

No comments:

Post a Comment