Sunday, 26 July 2015

Karangan P1-Perpaduan Malaysia

Sejak pascakemerdekaan, pucuk pimpinan negara kita sememangnya menekankan betapa pentingnya kita perlu mengekalkan dan meningkatkan perpaduan kerana perpaduan banyak membawa impak yang positif kepada negara kita yang mempunyai pelbagai kaum. Dalam konteks ini, institusi sekolah seyogianya menggalas tanggung jawab merealisasikan hasrat tersebut. Bincangkan.

Pengenalan@Perpaduan sememangnya telah menjadi teras utama dalam hala tuju negara menuju kecemerlangan bermula sejak negara mencapai kemerdekaan. Kerajaan telah memperkenalkan konsep 1Malaysia bertujuan menyemarakkan semula semangat perpaduan.  Sekolah merupakan antara institusi penting bagi merealisasikan hasrat ini.

A. Kepentingan perpaduan
1.Menjadi sebuah negara merdeka@  Pelbagai ranjau dan duri yang telah dilalui oleh generasi terdahulu untuk menuntut kemerdekaan@Hasil perpaduan masyarakat ketika itu yang berganding bahu menuntut kemerdekaan telah membuka mata pihak Inggeris supaya memberikan kemerdekaan kepadaTanah Melayu@Perpaduan yang telah wujud kini adalah warisan daripada  nenek moyang yang harus dikekalkan agar masyarakat kini dapat hidup harmonis tanpa campur tangan anasir luar.

2.Mewujudkan semangat kekitaan dalam masyarakat@Menggalakkan semangat kekitaan dan menghapuskan sikap mementingkan diri sendiri@Semangat ini akan mengelakkan berlaku permusuhan  antara kaum@Akibatnya, wujudlah keharmonian antara kaum dan mengurangkan isu perkauman.

3.Merealisasikan wawasan negara@Perpaduan dapat mengekalkan keharmonian dan kedamaian rakyat di Malaysia@Kedamaian dan kesejahteraan dapat mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham@antara satu sama lain@Justeru, cabaran pertama dalam merealisasikan Wawasan 2020 dapat diatasi.

B. Cara-cara memupuk perpaduan di sekolah
5. Memantapkan pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan@Keseragaman sukatan pelajaran, buku teks, peperiksaan, pakaian seragam, sistem latihan guru dan bahasa pengantar@Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar  utama dalam sistem pendidikan kebangsaan, telah mewujudkan generasi daripada pelbagai etnik yang lebih memahami antara satu sama lain dan mengelakkan prasangka kaum.

6.Aktiviti sekolah sebagai medium perpaduan@Setiap subjek yang diajar di sekolah harus menitikberatkan aspek-aspek pendidikan yang harmonis@Pendedahan kepada nilai-nilai yang sama seperti perasaan kasih sayang, hormat menghormati dsb@Aktiviti kokurikulum dan khidmat masyarakat yang disertai oleh kumpulan etnik membolehkan pelajar@berinteraksi dan melaksanakan aktiviti-aktiviti bersama.

7.Pendemokrasian pendidikan@Memastikan agar semua kaum dapat menikmati kemudahan yang sama dalam pendidikan sama ada@mereka bersekolah di bandar atau di luar bandar /antara Sekolah Kebangsaan atau Sekolah Jenis Kebangsaan@Pelajar-pelajar berhak untuk bersekolah di mana-mana sekolah di negara kita@Dengan ini sekolah dapat memupuk proses integrasi antara etnik.


Kesimpulan @Kita seharusnya mempertahankan nilai-nilai perpaduan yang diasaskan sebelum ini. Pendidikan merupakan medium terpenting bagi mewujudkan perpaduan antara etnik. Kegagalan sekolah dalam proses integrasi akan menyebabkan kegagalan integrasi dalam pendidikan di negara ini. Oleh :Dr R Dhanapal/HSBM

No comments:

Post a Comment