Thursday, 16 July 2015

Penglibatan Ibu Bapa dan Pencapaian Murid


Blueprint Pembangunan Pendidikan Negara menekankan peri mustahaknya perana ibu bapa dalam pembelajaran anak-anak mereka di sekolah. Kajian sosiologi pendidikan era 60-an dan 70-an banyak membuktikan sumbangan ibu bapa dan komuniti terhadap kemajuan pendidikan anak-anak.
Pencapaian murid di sekolah bergantung kepada sejauh mana ibu bapa terlibat dalam aktiviti sekolah dan hubungan mereka dengan sekolah. Hubungan personal antara ibu bapa dengan guru ada kaitan dengan pencapaian akademik murid di sekolah .Ibu bapa biasanya meletakkan harapan dan jangkaan tinggi terhadap pencapaian anak mereka di sekolah. Akan tetapi ibu bapa yang bekerja biasanya tidak dapat membantu anak mereka di rumah. Terdapat kajian yang menunjukkan ibu bapa boleh memainkan peranan penting dalam membantu  pendidikan anak mereka dengan melibatkan diri mereka dalam pembelajaran anak-anak dan membantu usaha-usaha guru dan sekolah. Ibu bapa boleh menggalakkan anak mereka memperoleh kerja kursus yang lebih terkini, memperuntukkan masa untuk kerja rumah anak dan menghabiskan banyak masa untuk membaca berbanding menonton televisyen.

Ibu bapa boleh menggalakkan anak mereka belajar jika mereka membaca kuat untuk anak mereka di rumah, mengadakan diskusi di rumah tentang bahan bacaan, kerja sekolah dan isu semasa dan boleh membawa anak mereka ke perpustakaan lebih kerap dan boleh mencari dan mengumpul pelbagai maklumat tentang topik-topik yang menarik. Penglibatan ibu bapa sangat diperlukan demi masa depan murid. Oleh itu program yang melibatkan ibu bapa di sekolah hendaklah dirancang, dilaksanakan dan dikawal selia dengan berhati-hati agar matlamat pendidikan anak-anak mereka dapat tercapai. Penglibatan ibu bapa secara positif terhadap perkembangan murid menyebabkan murid menunjukkan hasil persekolahan yang lebih positif. Di samping itu penglibatan ibu bapa juga mendorong murid untuk meningkatkan keupayaan intelek mereka dan dengan ini mereka berupaya memikirkan dan menyelesaikan sesuatu masalah pembelajaran dengan sendiri. Ibu bapa yang berasal daripada kelas tinggi dan sederhana lebih menekankan akademik dengan memberi ganjaran positif dan ada sense of community terhadap mereka. Jadi jangkaan positif terhadap murid membantu murid memupuk konsep kendiri dan pencapaian akademik murid.

No comments:

Post a Comment