Saturday, 4 July 2015

KOMSAS

Pelajar-pelajar dari tingkatan satu hingga lima dikehendaki membaca sebuah novel dan sebuah antologi. Matlamatnya adalah jelas iaitu membantu pelajar-pelajar untuk mengapresiasi karya-karya sastera di samping meningkatkan penguasaan kosa kata dan menikmati estetik sastera. Tetapi adakah matlamat vital komsas ini dicapai sepenuhnya? Boleh dikatakan hampir semua warga pendidikan sekolah, guru dan pelajar malah ibu bapa tidak begitu menekankan komsas ini. Mereka seolah-olah membaca dan menghafal peristiwa penting, nilai murni dan aspek-aspek sastera lain untuk lulus dalam peperiksaan semata-mata. Niat murni Kementerian untuk melahirkan pelajar yang bukan teknokrat tetapi adalah untuk melahirkan pelajar yang berjiwa kemanusiaan. Nilai-nilai kemanusiaan hanya dapat digarap melalui karya sastera sahaja. Kalau kita bandingkan sistem pendidikan Inggeris sebelum merdeka, setiap pelajar tanpa mengira jenis sekolah diwajibkan membaca karya sastera sama ada dalam bahasa Inggeris ataupun dalam bahasa Melayu. Walaupun pelajar dulu tidak mengambil subjek kesusasteraan tetapi mempunyai minat yang mendalam dalam pembacaan karya-karya fiksyen.Tetapi malangnya walaunpun komsas dijadikan salah satu penilaian dalam peperiksaan awam, namun minat pelajar untuk membaca karya fiksyen tidaklah begitu menyerlah. Jadi saya berpendapat kerajaan hendaklah mengambil langkah lebih drastik dan proaktif untuk mewajibkan pembacaan karya sastera dalam kurikulum utama sekolah. Komsas tidak hanya sebagai satu aspek penilaian peperiksaan sahaja.Pelbagai faktor menyumbang kepada kedaifan pelajar kita untuk berjinak-jinak dengan sastera. Antara faktornya ialah pengaruh telefon bimbit dan internet. Hal ini kerana kedua-dua perangkat komunikasi ini memudahkan pelajar membaca sesuatu bahan yang ringan dan picisan. Pelajar kini mudah berpuas hati dengan membaca karya yang tidak bermutu yang banyak menghiasi laman-laman web sekarang. Kaedah untuk mendekati karya sastera yang berkualiti hendaklah diajar dan dibimbing di sekolah. Sebagai contohnya dalam seminggu, dua waktu hendaklah diperuntukkan untuk membaca bahan sastera dalam bilik darjah. Malah pelajar-pelajar juga diwajibkan menyiapkan tugasan sastera di rumah. Amat jarang sekali kita lihat pelajar mendeklamasi sajak, membaca sinopsis cerita ataupun mengulasa karya-karya sastera di majlis-majlis perhimpunan sekolah.Di negara India umpamanya, hampir semua univerisiti menyediakan kursus penghayatan, penulisan dan analisis sastera, di mana pelajar dari jurusan bukan kemanusiaan digalakkan mengambil satu atau dua mata kursus mengenai sastera.

Di IPT tempatan kita termasuk IPG kita janganlah membebankan guru-guru sastera dan bahasa dengan pelbagai teori sastera. Sebaliknya mereka harus didedahkan cara-cara pembacaan, pemahaman dan penghayatan sastera. Dalam hal ini hanya teori berkaitan sahaja perlu diajar kepada guru-guru pelatih seperti teori resepsi sastera, analisis wacana dan yang berkaitan. Malang sekali masih terdapat universiti dan IPG kita mengajar guru pelatih tentang struktur dan bentuk karya sastera seperti formalisme, strukturalisme dan sebagainya. Inti pati dalam teori analisis wacana dan resepsi sastera (penerimaan) hendaklah disampaikan kepada pelajar sekolah supaya mereka dapat mengapresiasi sastera dengan mudah dan betul. Pelbagai panduan telahpun ditulis dan disampaikan oleh sarjana sastera tempatan seperti Hashim Awang, Dharmawijaya, A Wahab Ali, Ismail Hussein, Mana Sikana, Rahman Shaari dan sarjana-sarjana lain. Tetapi hasil tulisan mereka tidak lagi dijadikan panduan oleh guru-guru sastera ataupun Komsas sekarang. Guru-guru sekarang lebih banyak bergantung kepada buku-buku ulasan sastera atau komsas yang ditulis oleh penulis yang tidak berpengalaman. Buku-buku inilah yang membanjiri pasaran sastera di negara kita sekarang. Banyak pelajar kini tidak lagi bergantung kepada guru di sekolah. Mereka lebih bergantung kepada buku-buku ulasan ini.Jadi untuk memartabatkan komsas dan sastera di negara ini, kementerian pelajaran hendaklah mewajibkan pembacaan karya sastera di sekolah-sekolah dalam bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment