Terdapat dua jenis esei dalam kertas dua Pengajian Am,
iaitu esei sastera dan esei sains. Kedua-dua esei ini menguji pemahaman pelajar
dalam mengupas sesuatu isu yang dikemukakan. Pelajar diharapkan dapat
menggunakan bahasa yang sesuai mengikut laras karangan. Pemikiran seseorang
pelajar hanya dapat diketahui dan diikuti oleh pemeriksa ataupun guru melalui
bahasa yang digunakan oleh pelajar tersebut. Dalam esei-esei ini bukanlah
diharapkan pelajar harus menggunakan laras ilmiah atau akademik sains dan
sastera. Apa yang diharapkan ialah pelajar harus mencuba menggunakan istilah
yang sesuai dengan kehendak esei tersebut seperti istilah teknikal, kosa kata
berunsur sains, penyakit dan sebagainya.
Makalah kecil ini mengupas 4 hipotesis kesalahan utama
yang sering dilakukan oleh pelajar. Saya namakannya hipotesis kerana kesalahan
ini dilakukan oleh hampir semua pelajar STPM.
Hipotesis pertama ialah : kata kerja tak transitif yang
tidak berawalan ‘ber’ atau ‘me’ yang sering dianggap sebagai ayat salah. Bagi
pelajar-pelajar, semua kata kerja transitif mesti berawalan ‘me’. Bagi mereka
ayat yang kata kerjanya tidak berawalan ‘me’ adalah ayat yang salah. Pelajar-pelajar
ini suka membawa masuk pengaruh bahasa lisan dalam bahasa penulisan. Contohnya
‘Malaysia berduduk tempat pertama dalam bidang pertanian” dan “Malaysia harus
mempelajari dari negara dunia pertama”
Hipotesis kedua ialah : Bahasa yang digunakan dalam media
massa dan buku teks akademik semestinya betul. Hal ini banyak didapati dalam
esei-esei pelajar aliran kemanusiaan kerana merekalah yang menggunakan buku
teks dalam bahasa Malaysia seperti buku Ekonomi, Sejarah, Kesusasteraan,
Pengajian Perniagaan dan sebagainya. Pelajar bersifat simplistik, iaitu asalkan
digunakan dalam buku, maka bahasa dalam buku itu mesti betul. Pelajar mudah
terperangkap oleh jalan fikiran mereka sendiri yang tidak jelas dan tidak tekal
(konsisten). Ada pelajar yang mempertikaikan mengapa mereka tidak boleh
menggunakan jalan bahasa yang digunakan dalam surat khabar umpamanya. Contohnya
pelajar menulis begini, “Remaja tidak harus tiru dari negara barat” Ayat
seumpama ini sering terpampang sebagai tajuk utama berita.
Hipotesis ketiga ialah : Pelajar-pelajar sering
menggugurkan imbuhan ‘kan’ jika ayat mereka mempunyai dua kata kerja berawalan
‘kan’ secara serentak. Hal ini merupakan ragam lisan biasa. Walaupun ragam
lisan biasa tidak boleh dijadikan asas dalam pembinaan ayat yang gramatis,
tetapi pelajar kita tidak mengendahkannya. Dalam rumus tranformasi gabungan,
unsur yang sama boleh dihilangkan seperti subjek, predikat, keterangan atau
objek yang sama, jika diulang dalam ayat. Pelajar kita salah menanggapi rumus
ini. Mereka menulis begini, “Sektor swasta di negara ini memberikan bantuan
modal dan meluas peluang perniagaan” Bagi pelajar akhiran ‘kan’ tidak boleh
diulang selepas ditandai dengan kata hubung ‘dan’.
Hipotesis keempat ialah : Pelajar sering terkeliru dengan
penggunaan kopula ‘ialah’ dan’ adalah’. Kekeliruan ini disebabkan pengaruh
bahasa Inggeris, iaitu bahasa Inggeris mengharuskan penggunaan ‘verb’ seperti
‘am’, ‘is’, ‘was’. ‘were’ dan sebagainya. Kata pemeri ‘ialah’ digunakan di
hadapan frasa nama manakala ‘adalah’ digunakan di hadapan frasa sendi, frasa
adjektif dan frasa kerja. Kadang-kala tanpa penggunaannya pun ayat mereka
betul. Akan tetapi pelajar memaksa diri mereka dengan mencari kopula untuk
diletakkan atau disisipkan di antara frasa. Pelajar menulis begini,” Salah satu
cara meningkatkan ekonomi ialah dengan melaksanakan pelbagai projek mega”
“Malaysia adalah negara yang menuju ke era industri”
Untuk menangani kemelut bahasa ini, pelajar-pelajar wajib
diajari penggunaan bahasa yang betul supaya makna yang ingin diungkapkan dalam
esei memang terserlah. Pelajar perlu diajari untuk menganalisis kesalahan ayat
dalam bilik darjah. Dengan yang demikian kesilapan bahasa dapat diperbaiki dan
dapat dipulihkan. Pendek kata, pelajar dan guru perlu sedar bahawa penyimpangan
yang disengajakan adalah satu kesalahan bahasa. Kesalahan bahasa ini akan
mendorong kepada pemahaman yang sukar bagi pembaca.
No comments:
Post a Comment