CADANGAN
/PROPOSAL PENYELIDIKAN PRA UNIVERSITI
DR. R. DHANAPAL Ph.D
SMK TINGGI BUKIT MERTAJAM
TAJUK
TAHAP
KEPUASAN PESAKIT LUAR DI KLINIK 1 MALAYSIA ALMA JAYA ,
BUKIT
MERTAJAM
1.PENGENALAN
Klinik 1Malaysia
merupakan sebuah projek klinik yang telah dilancarkan oleh Perdana Menteri
Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak di Flet Kampung Kerinchi, Kuala Lumpur
pada 7hb. Januari, 2010. Perasmian 50 klinik 1 Malaysia di seluruh Malaysia
memberi makna besar dan menjadi tanggungjawab kerajaan kepada penduduk miskin
di Malaysia. Klinik ini menyediakan perkhidmatan rawatan dan perubatan
ringan kepada penduduk setempat. (http://pmr.penerangan.gov.my)
Kewujudan klinik ini bertepatan dengan gagasan
1Malaysia iaitu ‘Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan’. 50 buah klinik
dibuka dengan peruntukan RM10 juta.( Bajet 2010, Kementerian Kewangan Malaysia,
2011). 48 daripada 50 klinik 1Malaysia telah beroperasi. Klinik ini dikendalikan
oleh Penolong Pegawai Perubatan (PPP) yang dahulunya dikenali sebagai HA/MA.
Kerajaan membenarkan PPP memberikan ubat bagi sakit yang ringan. Antaranya
ialah demam, batuk dan menjalani pemeriksaan darah dan tahap kandungan gula.
Pengerusi lembaga pemegang amanah Yayasan 1Malaysia,
Dr Chandra Muzaffar menyatakan rakyat semakin yakin terhadap Klinik 1Malaysia.
Klinik dibuka tujuh hari seminggu dari
10 pagi hingga 10 malam. Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Ismail Merican
menyatakan penduduk bandar yang miskin berpuas hati dengan klinik ini .Penolong
Pegawai Perubatan (PPP) dan jururawat menjalankan prosedur surgeri kecil dengan
menggunakaan alat surgeri spesifik. (Akta Perubatan 1971 ) Pesakit kini boleh
menukar kateter tiub pundi kencing atau membalut luka akibat kecederaan di
rumah, di sekolah dan di tempat kerja.
Klinik 1Malaysia tidak bertujuan merampas fungsi
klinik swasta. Hanya terdapat 3 hingga 4 buah klinik ini di setiap negeri.
Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia Mohd Yusof Abdul
Rahman berpendapat Klinik 1Malaysia amat wajar bagi tujuan penjagaan kesihatan
golongan miskin bandar (www.moh.gov.my). Klinik 1Malaysia ditempatkan di
kawasan perumahan dan penduduk tidak lagi perlu berkenderaan ke klinik-klinik kesihatan
yang jauhnya sehingga 10 kilometer dari rumah. Klinik dibuka setiap hari termasuk
cuti sekolah atau perayaan, Bayaran yang dikenakan bagi warganegara sebanyak RM1 dan bukan warganegara sebanyak RM15 (http://pmr.penerangan.gov.my)
Klinik ini dipantau oleh Jabatan Kesihatan bagi
memastikan segala kemudahan dan bekalan ubat sentiasa mencukupi. Kes-kes yang
di luar bidang perkhidmatan penolong pegawai perubatan atau kes-kes yang perlu
dilihat oleh pegawai perubatan akan dirujuk ke klinik kesihatan atau hospital kerajaan
yang berdekatan. Klinik ini menawarkan perkhidmatan rawatan ringan seperti
demam, batuk, selesema dan penyakit-penyakit ringan yang lain. Klinik ini
menyediakan rawatan susulan kes pesakit kronik yang stabil dan terkawal seperti
diabetes, darah tinggi dan asma. Di samping itu turut menyediakan prosedur
rawatan ringan seperti mencuci luka dan membuka jahitan. Malah klinik ini membuat
notifikasi bagi penyakit berjangkit seperti demam denggi dan khidmat nasihat/pendidikan
kesihatan. (KKM, 2009)
Klinik 1 Malaysia amat penting dalam meningkatkan
mutu kesihatan dan keceriaan hidup dalam kalangan masyarakat. Hal ini kerana institusi itu berperanan menambah
paradigma dan amalan hidup masyarakat terutama mereka yang tinggal di luar dan
di pinggir bandar serta mempunyai latar belakang sosioekonomi rendah (Jabatan
Perdana Menteri, 2010)
Klinik ini merupakan kemudahan paling asas dalam
struktur pembangunan kesihatan di negara ini. Kemudahan ini menyediakan
perkhidmatan penting dalam aspek pencegahan penyakit dan rawatan ringan
khususnya kepada ibu dan kanak-kanak. (Buletin Kesihatan Malaysia, 2013)
Klinik ini juga menjaga kesihatan warga tua dan
keperluan khas kanak-kanak istimewa selain program khas yang diperkenalkan bagi
meningkatkan tahap kesihatan individu dan keluarga. Penubuhan klinik ini menggambarkan
keprihatinan dan kepekaan Kementerian Kesihatan terhadap khidmat bakti dan
keperluan sosial masa kini (Utusan Malaysia, Jun 2012)
Dalam kajian ini penyelidik telah
memilih Klinik 1Malaysia Alma Jaya sebagai subjek kajian. Klinik ini terletak
di No 38, Tingkat Bawah, Lorong Alma
Jaya 11, Taman Alma Jaya, Bukit Mertajam, Pulau Pinang.
Kajian mengenai Klinik 1 Malaysia belum pernah dilakukan secara tuntas. Klinik
1 Malaysia Alma terletak di persimpangan Jalan Rodzan dan Jalan Selamat.
Penduduk di sekitar Alma Jaya kerap ke klinik ini untuk mendapatkan rawatan. Di
sekitar klinik ini terdapat sepuluh buah taman perumahan (MPSP, 2013). Klinik
ini mula ditubuhkan pada bulan 25 September 2013. Pada mulanya tidak ramai yang
berkunjung kerana klinik ini tidak diketahui ramai. Setelah media massa
menghebahkan Klinik 1 Malaysia maka pesakit luar mula mengunjungi klinik ini.
2.OBJEKTIF KAJIAN
Penyelidik berharap kajian ini dapat:
i.
mengenal pasti jenis-jenis kemudahan
yang disediakan oleh Klinik 1 Malaysia Alma Jaya.
ii.
mengkaji tahap kepuasan pesakit luar di
Klinik 1 Malaysia Alma Jaya
3.METODOLOGI KAJIAN
3.1 Reka Bentuk Kajian
Kajian tinjauan (survey) ini merupakan kajian inferensi dengan
menggunakan data-data kuantitatif dan kualitatif yang dipungut melalui soal
selidik dan temu bual. Data-data yang diperoleh daripada sampel rawak ini
kemudiannya dianalisis dan dipersembahkan dengan statistik (Sabitha, 2006).
Keputusan ujian-ujian statistik seterusnya akan memberi kesimpulan terhadap
ciri-ciri populasi yang dikaji.
3.2 Responden Kajian
Sampel kajian ini terdiri daripada pesakit-pesakit
luar Klinik 1 Malaysia Alma Jaya. Sampel rawak telah diambil dengan bilangan
responden lelaki dan perempuan yang masing-masing terdiri daripada 15 orang.
Persampelan secara rawak digunakan untuk membolehkan setiap orang mempunyai
peluang yang sama untuk dipilih. Target responden kajian ini ialah pengunjung
atau pesakit luar Klinik 1 Malaysia Alma Jaya.
3.3 Lokasi Kajian
Kerja persampelan kajian ini dijalankan
di sebuah klinik iaitu Klinik 1 Malaysia yang terletak di Alma Jaya, Bukit
Mertajam. Klinik 1 Malaysia dijadikan sebagai tempat persampelan kerana hanya
terdapat sebuah klinik sahaja di sini. Dengan mengambil sampel di klinik ini sampel
kajian menjadi lebih menyeluruh. Secara purata, di klinik ini penyelidik akan memilih 15 orang responden lelaki dan 15
responden perempuan.
3.4 Kaedah Kajian
Bahagian ini membincangkan sebab-sebab kaedah soal selidik dan
temu bual dipilih untuk melakukan kajian ini. Reka bentuk kedua-dua kaedah
kajian ini turut dihuraikan.
3.4.1 Soal Selidik
Kajian tinjauan ini dilakukan untuk
mengenal pasti sejauh manakah Klinik 1 Malaysia Alma Jaya menyediakan perkhidmatan kesihatan kepada
komuniti tempatan. Penyelidik memerlukan satu saiz sampel yang besar dan
berkesan untuk menghasilkan keputusan yang mewakili kesemua pesakit lelaki dan
perempuan. Bagi tujuan memperoleh sampel yang bersaiz 30 dalam kajian ini, soal
selidik dijadikan instrumen kajian yang utama kerana instrumen merupakan cara persampelan yang praktikal untuk
mendapatkan sampel yang ramai jika dibandingkan dengan pemerhatian dan temu
bual. Malah soal selidik juga selalu dijadikan sebagai instrumen penting dalam
kajian-kajian lepas.
3.4.2 Temu Bual
Temu bual bersemuka digunakan dalam kajian ini untuk memahami
secara mendalam mengenai sebab-sebab responden memilih dan menggunakan
kemudahan Klinik 1 Malaysia Alma Jaya. Kebanyakan data yang dipungut melalui
soal selidik memaparkan tahap kepuasan pesakit terhadap klinik ini. Tambahan
pula, bukan semua data yang diingini dapat diperoleh secara berkesan melalui
soal selidik, Data mengenai sebab-sebab responden memilih Klinik 1 Malaysia
Alma Jaya juga dikumpul melalui temu bual. Temu bual boleh memantapkan
data-data yang dipungut daripada soal selidik.
Kaedah temu bual yang digunakan dalam kajian ini ialah jenis temu
bual semi struktur. Tiada sebarang soalan dibina sebelum sesi temu bual,
sebaliknya pengkaji hanya menyediakan satu rangka ringkas mengenai maklumat
yang ingin dipungut daripada responden. Dalam kata lain, semua soalan yang
ditanya dalam sesi temu bual dibina secara spontan dengan berdasarkan jawapan
yang diberi oleh responden dalam borang soal selidik. Sebagai contohnya, jika klinik ini lebih baik
daripada klinik swasta maka soalan spontan yang mungkin menanyakan responden
tersebut ialah klinik ini menambahkan taraf kesihatan pesakit.
Temu bual dengan setiap responden dijalankan secara berasingan
oleh pengkaji sendiri selepas responden tersebut menyiapkan borang soal
selidik. Hanya 4 atau 5 soalan disoal dalam setiap temu bual. Jika responden
tidak berminat untuk ditemu bual, pengkaji tidak memaksa mereka. Semua maklum
balas responden dicatatkan untuk memudahkan kerja analisis.
3.5 Instrumen Kajian
Instrumen utama yang digunakan dalam kajian ialah borang soal
selidik. Instrumen ini digunakan untuk memperoleh data kuantitatif. Soal
selidik kajian ini dibina dengan merujuk kepada tinjauan bacaan yang telah dibincangkan
dalam bahagian pengenalan. Seterusnya, soal selidik ini diubah suai berdasarkan
keperluan objektif kajian. Pengkaji juga mengadakan satu perbincangan yang
tidak formal dengan tiga pesakit luar untuk mengetahui kepuasan mereka terhadap
perkhidmatan yang disediakan oleh klinik. Maklumat yang diperoleh melalui
perbincangan tersebut dijadikan sebagai satu rujukan bagi menentukan item-item
yang perlu disoal dalam soal selidik. Instrumen ini akan mempunyai sebanyak 20
soalan yang berkaitan dengan kemudahan yang diterima oleh pesakit luar.
Soalan-soalan ini dibentuk mengikut skala likert dengan menandakan 1. Amat
Bersetuju. 2.Bersetuju dan 3. Tidak Bersetuju. Soalan-soalan yang dikemukakan
dalam instrumen adalah seperti berikut:
1.Klinik
ini mengenakan bayaran yang berpatutan
2.Klinik
ini telah merawat penyakit pesakit
3.Klinik
ini berdekatan dengan rumah pesakit
4.Klinik
ini menyediakan ubat yang mencukupi
5.Klinik
ini lebih baik daripada klinik swasta
6.Klinik
ini menambahkan taraf kesihatan pesakit
7.Klinik
ini mempunyai petugas yang mesra dengan pesakit
8.Klinik
ini melayan warga tua terlebih dahulu
9.Klinik
ini memberi keutamaan kepada kes kritikal
10.Klinik
ini menyebabkan pesakit menunggu begitu lama
11.Klinik
ini menyebarkan maklumat berguna kepada pesakit
12.Klinik
ini menghantar kes-kes kecemasan ke hospital kerajaan yang berdekatan.
13.Klinik
ini menghantar kes kes-kes yang dirujuk kepada pakar dengan segera
14.Klinik
ini hanya melayan kes-kes temujanji sahaja
15.Klinik ini mengadakan ceramah kesihatan kepada
komuniti tempatan
16.Klinik ini sentiasa menekankan kesihatan dan gaya
hidup sihat pesakit
17.Klinik ini menyediakan kuarantin kes-kes
penyakit berjangkit
18.Klinik ini mempunyai kemudahan farmasi
19.Klinik ini mengambil masa yang agak singkat
untuk merawat
20. Klinik ini patut menajadi pilihan semua
penghuni di kawasan ini.
4.ANALISIS DATA
Biasanya alat kajian kuantitatif akan menghasilkan data yang besar
saiznya. Pengkaji, bertanggung jawab untuk mengolah data itu kepada format yang
sesuai dengan kaedah analisis data dan boleh ditafsir kemudiannya. Penyelidik
akan memproses data daripada borang soal selidik. Data mentah ditukar kepada
bentuk yang lebih mudah difahami dan dijelaskan, iaitu peratusan. Data
peratusan kemudiannya dipersembahkan dalam bentuk jadual, carta, taburan
kekerapan, atau histogram.
Data akan dikutip dan dikemaskan melalui prosedur berikut:
(a) Selepas mendapat kebenaran daripada pengetua, satu temu janji akan dibuat dengan
guru kelas untuk membincangkan jadual waktu bagi pengkaji melakukan
kajian.Maklumat latar belakang responden juga perlu diketahui sebelum memulakan kajian.
(b) Apabila sampel telah dikenal pasti, borang soal selidik akan diedarkan
dan meminta mereka yang berkenaan mengisikannya.
(c) Sebelum analisis dibuat, data mentah yang diperoleh itu
hendaklah diproses terlebih dahulu untuk mendapatkan latar belakang subjek
kajian, misalnya, peratus pesakit mengikut jantina, tahap sosioekonomi, jumlah
gaji dan lokasi kajian.
(d) Selepas semua maklumat tentang latar belakang subjek kajian
dan semua skor variabel kajian diperoleh, pengkaji boleh menganalisis data
kajian untuk menjawab soalan-soalan kajian.
5.DAPATAN KAJIAN
Data yang telah diperoleh melalui soal selidik dan temu bual akan
dibincangkan dalam bahagian ini. Dapatan kajian akan dihuraikan mengikut urutan
soalan dalam soal selidik. Kesemua 20 item dalam soal selidik akan dibincangkan
satu persatu. Bilangan dan peratus
responden yang menjawab juga akan diselitkan. Sebagai contohnya …bagi
item pertama bilangan yang menjawab Amat
Bersetuju adalah 15 orang atau 50% dan begitulah seterusnya sehingga 20 item.
6.PERBINCANGAN
Setiap dapatan kajian akan diolah dengan tinjauan bacaan
penyelidik. Adakah dapatan kajian disokong oleh tinjauan bacaan atau tidak.
Jika tidak penyelidik hendaklah memberikan sebab-sebabnya. Huraian hendaklah
dibuat berdasarkan dapatan daripada teks temu bual dan pemerhatian penyelidik.
7.KESIMPULAN
Penyelidik akan merumuskan seluruh kajian dalam bahagian ini.
Adakah kajian penyelidik mencapai objektif yang ditetapkan. Jika tidak nyatakan
sebab-sebab. Adakah kajian ini boleh dijadikan rujukan oleh mana-mana pihak
yang berkepentingan. Sejauh manakah kajian ini memberi input kepada masyarakat
dan negara. Sepanjang kajian, penyelidik tentu menghadapi pelabagi cabaran dan
rintangan. Penyelidik hendaklah menyatakan langkah-langkah untuk mengatasi cabaran atau rintangan tersebut. Cadangan
penyelidik dapat dijadikan panduan oleh penyelidik-penyelidik akan datang.
8.SENARAI RUJUKAN
Senaraikan semua bahan yang dibaca atau dirujuk dalam bahagian ini
mengikut pecahan jenis sumber seperti buku, majalah, internet dan sebagainya
9. LAMPIRAN
Dalam bahagian ini penyelidik akan melampirkan kesemua teks temu
bual, catatan pemerhatian dan satu set soal selidik untuk rujukan pembaca atau
pemeriksa.
No comments:
Post a Comment