Friday 10 July 2015

ISU ANTARTIKA DAN MALAYSIA-NOTA P3

Latarbelakang
·        Mantan Y.A.B. Perdana Menteri Dr. Mahathir Mohammed menimbulkan isu Antartika ketika berucap di sesi ke 37 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dalam bulan September 1982. .
·   Lanjutan daripada desakan itu satu ketetapan telah diambil dalam sesi ke 38 PBB supaya Setiausaha Agung membuat satu kajian yang menyeluruh mengenai isu Antartika termasuk 'Antartika Treaty System' dan pengagihan sumber-sumber asli yang terdapat di kutub Antartika
·  Malaysia mengganggap benua Antartika sebagai penting dari segi pengaruhnya terhadap 'ecology' dan alam keliling dan cuaca dunia.
·      Di Antartika misalnya terdapat 90 peratus daripada air tawar dunia yang terdapat dalam bentuk air batu dan salji.
·    Mengandungi potensi bekalan bahan-bahan makanan dan bahan-bahan mentah galian seperti besi, arang, uranium, pelambam, nikel, kobalt, zeng, tembaga, timah, emas, perak, platinum, kromium, minyak dan gas.
·       Terdapat haiwan dan tumbuhan yang jarang terdapat di tempat-tempat lain.
·      Dianggap strategis dari segi perhubungan memandangkan kedudukannya yang dikelilingi oleh empat buah lautan.
·    Malaysia menyeru supaya Benua Antartika dijadikan warisan bersama untuk faedah bersama (common heritage for the common benefit) bagi seluruh dunia.
Objektif
Matlamat-matlamat konsep warisan bersama yang disuarakan oleh Malaysia ialah:-
·         Bahan-bahan Antartika digunakan untuk faedah manusia.
·         'Ecology' dan alam sekitar dipertahankan.
·         Kerjasama dan penyelarasan antarabangsa dalam kajian saintifik dan lain-lain.
·         Antartika digunakan untuk menggalakkan 'disarmament', 'denuclearisation' dan 'demilitarisation'.
Strategi Pelaksanaan
Malaysia memasukkan isu pengagihan bahan-bahan galian di Antartika dalam agenda Pertubuhan Bangsa-Bangsa pada tahun 1985.
Rumusan


Cadangan Malaysia untuk membuat Antartika sebagai Warisan Bersama untuk faedah bersama seluruh benua akan mendatangkan faedah pada pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tahun ini.

No comments:

Post a Comment