ABSTRAK
Setiap kali keputusan STPM
diumumkan oleh KPM, keputusan sekolah-sekolah yang lebih pelajar(SLP) lebih
memuaskan dan menggalakkan berbanding pelajar-pelajar dari sekolah kurang pelajar(SKP).
Pada hal guru-guru di kedua-dua jenis sekolah ini menggunakan sukatan dan topik
yang sama. Guru-guru juga mendapat latihan perguruan yang sama dan mempunyaia
pengalaman yang mencukupi dalam mata pelajaran yang diajar. Namun begitu
keputusan yang amat berbeza dicatatkan di kedua-dua jenis sekolah ini. Kertas kerja ini mengkaji input guru-guru
akademik tingkatan enam terhadap iklim akademik pelajar di sekolah mereka. Iklim akademik pelajar tingkatan enam terdiri
daripada lima dimensi yang penting iaitu i) sikap terhadap akademik ii)
jangkaan masa depan pelajar iii) jangkaan ibu bapa dan guru terhadap pelajar
tingkatan enam iv) galakan dan norma guru tingkatan enam dan v) norma akademik
pelajar tingkatan enam. Kesemua dimensi ini dikaji dengan kaedah tinjauan iaitu
pelajar diminta menjawab satu set soal selidik skala likert yang terdiri
daripada 26 item soalan mengenai input guru mereka terhadap kelima-lima dimensi
tersebut. Guru akademik tingkatan enam terdiri daripada 4 buah sekolah
tingkatan enam yang terletak di kawasan Seberang Perai Tengah. Keempat-empat
sekolah ini dibahagikan kepada dua profil iaitu sekolah lebih pelajar (SLP) dan
sekolah kurang pelajar (SKP).Kaedah tinjauan ini dipilih untuk menjawab soalan
kajian iaitu “Apakah input guru akademik tingkatan enam terhadap kelima-lima
dimensi tersebut?”Iklim akademik pelajar tingkatan enam ini diuji melalui
persepsi pelajar tentang diri mereka dan guru-guru mereka di dua profil sekolah
tersebut.Kesemua item dalam soal selidik ini diubahsuai daripada Instrumen
Haynes dan Comer, Yale University, CT, USA, 1993). Kajian telah menunjukkan
bahawa iklim akademik pelajar tingkatan enam di SLP adalah lebih positif
berbanding dengan pelajar di SKP. Hasil kajian ini diharap menjadi penduan
kepada stakeholder sekolah SKP untuk meningkatkan pencapaian akademik pelajar
di sekolah mereka.
1.0
Pengenalan
Iklim akademik sekolah yang
berjaya atau positif merupakan asas yang kukuh untuk menjalankan sebarang
program pendidikan (Swenny,1988). Iklim akademik sekolah yang menggalakkan akan
membolehkan pelajar sekolah tinggi, guru dan pemimpin pengajaran menjalankan
fungsi dengan baik dan berkesan iaitu mendorong pelajar sekolah tinggi untuk
belajar di samping berjaya mencapai hasil persekolahan mereka (Bulach
dan Castleman, 1995).Kajian ini memfokuskan iklim akademik pelajar tingkatan
enam di sekolah SLP dan SKP. Iklim akademik pelajar tingkatan enam memainkan
peranan yang amat penting dalam meningkatkan pencapaian mereka dalam akademik.
Persekitaran masyarakat SLP atau di SKP tidak memberi banyak sumbangan kepada
pelajar persekolhan tinggi. untuk mencapai hasil persekolahan mereka (Nguyen, T.S.T. 2004). Iklim sekolah tingkatan enam
seperti persekitaran sekolah, kemudahan fizikal, guru dan kepimpinan sekolah
menjadi pendorong kepada kemajuan akademik pelajar tingkatan enam di sesebuah
sekolah (Abdull Sukor Shaari,2011).
Kajian ini membuat tinjauan tentang persepsi
pelajar tingkatan enam mengenai input guru akademik mereka terhadap 5 dimensi
iklim akademik pelajar di sekolah SLP dan SKP. Iklim
akademik ini dibataskan kepada 5 dimensi yang diubahsuaikan daripada Model Iklim
Akademik Haynes dan Comer (1993) iaitu,
a) sikap terhadap akademik,
b) jangkaan masa
depan pelajar
c) jangkaan ibu bapa dan guru terhadap pelajar
d) galakan dan norma guru tingkatan enam dan
e) norma akademik
pelajar tingkatan enam.
2.0 Objektif Kajian
Kajian ini
bertujuan untuk mengkaji input guru akademik tingkatan enam terhadap iklim
akademik pelajar tingkatan enam.
3.0 Soalan Kajian
Berdasarkan objektif tersebut soalan berikut
telah dikemukakan dalam kajian ini, iaitu:
“Apakah input guru akademik
tingkatan enam terhadap sikap pelajar terhadap akademik, jangkaan masa depan,
jangkaan ibu bapa dan guru terhadap pelajar tingkatan enam, galakan dan norma
guru tingkatan enam dan norma akademik pelajar tingkatan enam”?
4.0 Sorotan Literatur
4.1. Guru akademik tingkatan
enam
Guru akademik tingkatan enam ialah individu
yang paling penting dan berpengaruh di sesebuah sekolah.Mereka bertanggungjawab
ke atas semua aktiviti yang berlaku di tingkatan enam di sekolah. Merekalah
yang menentukan nada kelas, iklim pembelajaran, tahap profesionalisme dan moral
guru serta darjat keprihatinan terhadap pelajar tingkatan enam, guru dan
sekolah .Mereka bertindak sebagai penghubung utama antara komuniti dengan
sekolah.Kepimpinan guru akademik menengah tinggi menyebabkan sekolah itu
berjaya, inovatif, fokus pelajar, terkenal dengan kecemerlangan dalam
pembelajaran dan cemerlang dalam melahirkan pelajar menengah tinggi yang gigih
dan berjaya (House, 1971).
4.2.Iklim akademik pelajar
tingkatan enam
Iklim akademik pelajar tingkatan enam dalam
kajian ini mencakupi lima dimensi seperti a) sikap pelajar terhadap akademik b)
jangkaan masa hadapan pelajar tingkatan enam c) jangkaan ibu bapa dan guru
terhadap pelajar tingkatan enam d) galakan guru dan norma guru dan e) norma
akademik pelajar (Haynes dan Comer. 1993).
Pengajaran yang efektif dipimpin
oleh guru akademik yang berkesan manakala pengajaran yang kurang efektif
dipimpin oleh guru akademik yang kurang berkesan (Hussein Mahmood, 1993).Kesan
tingkah laku guru akademik tingkatan enam terhadap pembelajaran pelajar
tingkatan enam disalurkan melalui variabel perantaraan.Bagaimanapun ada juga
kajian menunjukkan bahawa tingkah laku guru akademik tidak mempunyai kesan
secara langsung terhadap pencapaian pelajar sekolah tinggi di sekolah (Fullan,
2001). Guru akademik menengah tinggi hanya menjalankan tugas dengan
menterjemahkan jangkaan tinggi terhadap pelajar tingkatan yang lebih tinggi
kepada dasar-dasar sekolah (Hussein Mahmood, 1993). Dasar-dasar ini dilakukan
sebagai amalan di sekolah.Amalan-amalan inilah yang memajukan tingkah laku
pelajar menengah tinggi ke arah pencapaian dan pembinaan konsep kendiri yang
positif.
Di peringkat sekolah, dasar
sekolah memberi kesan terhadap pembelajaran pelajar berkaitan dengan fungsi dan
struktur sosialnya. Guru boleh memantau iklim akademik pelajar di sekolah. Hal
ini dapat dilakukan dengan memantau kerja rumah pelajar, mengesan kemajuan
pelajar, menggred, memulih dan melaporkan kemajuan pelajar kepada ibu bapa
pelajar. Guru akademik dan iklim akademik sekolah saling mempengaruhi dan
memberi kesan terhadap pencapaian pelajar tingkatan yang lebih tinggi di
sesebuah sekolah (Gameron, 1992). Terdapat hubungan timbal balik antara tingkah
laku guru akademik tingkatan yang lebih tinggi dengan pencapaian pelajar.
Tingkah laku rutin guru seperti
menetapkan matlamat pengajaran, merancang, mengawal dan menilai prestasi
pelajar dan guru secara langsung memberi kesan terhadap iklim akademik
kelas-kelas lebih tinggi di sekolah.Model ini juga menunjukkan bahawa
pencapaian pelajar adalah kesan langsung daripada tingkah laku guru akademik.
Kajian Fullan (2001) menunjukkan
bahawa kesan tingkah laku guru akademik terhadap prestasi pelajar adalah
sedikit tetapi signifikan.Oleh yang demikian amatlah jelas bahawa tingkah laku
guru akademik memainkan peranan penting dalam mempengaruhi atau memberi kesan
terhadap pencapaian pelajar di sekolah.Model ini amat penting dan efektif untuk
mewujudkan sekolah berkesan dan melaksanakan sesuatu program akademik di sekolah.
5.0 Kaedah Kajian
Pendekatan yang telah digunakan ialah
kuantitatif iaitu satu set soal selidik yang terdiri daripada 26 item dijawab
oleh pelajar mengikut skala likert. Item-item dalam soal selidik ini adalah
mengenai input guru akademik tingkatan enam terhadap iklim akademik pelajar
sebanyak 15 item. Hal ini termasuklah norma dan galakan guru, jangkaan guru
terhadap pelajar dan pandangan guru terhadap akademik pelajar. Manakala 11 lagi
item adalah mengenai persepsi pelajar tentang diri mereka. Hal ini termasuklah
sikap mereka terhadap akademik, jangkaan masa depan dan jangkaan ibu bapa dan
guru mereka. Kesemua item dianalisis menggunakan kaedah peratusan.
6.0 Dapatan Kajian
Sebanyak 75% pelajar tingkatan
enam SLP dan di SKP menyatakan hasrat mereka untuk melanjutkan pengajian
sehingga ke peringkat tinggi. Sebanyak 50% pelajar tingkatan enam ingin
melanjutkan pengajian ke peringkat universiti dan 25% pelajar tingkatan enam
yang lain ingin melanjutkan pengajian sehingga peringkat kolej sahaja. Sebanyak
77% ibu bapa dan guru mempunyai jangkaan yang positif terhadap pelajar
mereka.Manakala sebanyak 23% ibu bapa dan guru langsung tidak mempedulikan
akademik pelajar tingkatan enam. Dapatan soal selidik pelajar mengenai input
guru akademik mereka tentang sikap terhadap akademik, jangkaan masa depan,
jangkaan ibu bapa dan guru terhadap pelajar tingkatan enam, galakan dan norma
guru tingkatan enam dan norma akademik pelajar tingkatan enam dibentangkan
seperti berikut.
6.1.Sikap terhadap akademik
Mengikut dapatan soal selidik, guru akademik
tingkatan enam mentafsirkan sikap pelajar sebagai pelajar yang tidak
mementingkan masa depan. Mereka berpendapat nasib pelajar di sekolah mereka
hanya berubah jika mereka mengubah ‘mindset’ mereka. Rata-rata guru akademik
tingkatan enam tidak bersetuju sama sekali bahawa punca utama sikap pelajar
terhadap akademik adalah disebabkan oleh guru sekolah. Mereka berpendapat
guru-guru tingkatan enam sama ada di SLP atau di SKP memang sedia membantu
pelajar tingkatan enam.
Menurut guru-guru, pelajar
tingkatan enam tidak berminat untuk belajar dan tidak banyak masa digunakan
untuk aktiviti pembelajaran.Mereka berpendapat bahawa pelajar tingkatan enam
yang bersikap negatif yakin bahawa mereka mudah mendapat pekerjaan di pasaran
yang tidak memerlukan kelayakan akademik seperti bekerja sendiri dan bekerja di
kilang.
Menurut guru-guru akademik
tingkatan enam, terdapat juga satu lagi golongan pelajar yang tidak
mempedulikan pelajaran iaitu pelajar ini datang ke sekolah dengan pakaian
lengkap tetapi tidak mahu belajar.Mereka enggan membuat sebarang kerja sekolah
dan tidak memberi perhatian ketika guru mengajar.Menurut guru SLP, pelajar
tingkatan enam seumpama ini tidak begitu ramai.Pelajar ini berasal daripada
keluarga berada atau kelas tinggi.Menurut guru, sikap negatif pelajar adalah
disebabkan oleh ibu bapa mereka terlalu memberi kebebasan dan memberi wang yang
lebih daripada cukup sebagai wang saku.
6.2.Jangkaan masa depan pelajar tingkatan enam
Menurut guru-guru akademik
tingkatan enam sebanyak 75% pelajar tingkatan enam SLP dan di SKP menyatakan
hasrat mereka melanjutkan pengajian tinggi sehingga ke peringkat tinggi.
Sebanyak 50% pelajar tingkatan enam ingin melanjutkan pengajian ke peringkat
universiti dan 25% pelajar tingkatan enam yang lain ingin melanjutkan pengajian
sehingga peringkat kolej sahaja. Guru akademik tingkatan enam menyatakan bahawa
tidak seorang pun pelajar tingkatan enam yang hendak menghabiskan pengajian
sehingga ke peringkat menengah sahaja. Mereka berpendapat pelajar di SLP
mempunyai aspirasi tinggi untuk melanjutkan pelajaran. Guru akademik di SKP
pula optimis bahawa pelajar tingkatan enam mereka dapat melanjutkan pelajaran
sekurang-kurangnya ke peringkat kolej. Menurut dapatan soal selidik pelajar di
SLP, pelajar tingkatan enam sekolah mereka mempunyai tahap keyakinan tinggi.
Dapatan juga menunjukkan perspektif yang sama. Cuma bezanya hanya tiga perempat
daripada jumlah pelajar tingkatan enam sekolah mereka dapat melanjutkan
pelajaran.Dapatan menunjukkan pelajar tingkatan enam sekolah ini tidak begitu
mempunyai jangkaan tinggi.Terdapat pelajar mengakui kelemahan mereka. Pelajar
seumpama ini menilai diri mereka sama ada boleh belajar terus atau tidak.
Jangkaan masa depan banyak bergantung kepada
guru. Kecuali guru mereka memberi keyakinan tentang masa depan, pelajar
tingkatan enam tidak akan menyatakan hasrat mereka. Dapatan menunjukkan bahawa
hampir semua pelajar tingkatan enam tidak berani menyatakan pendapat mereka tentang
masa depan kepada guru mereka. Guru akademik tingkatan enam dapat mengetahui
hasrat mereka melalui percakapan mereka dengan guru kelas mereka. Menurut guru
pelajar amat malu bercakap tentang masa depan mereka. Hal ini demikian kerana mereka
menganggap kelemahan yang ada pada diri mereka menjadi halangan untuk mereka
berjaya. Pelajar-pelajar ini tidak bersikap terus-terang dan hasrat masa depan
mereka terpendam begitu sahaja.
Menurut guru, pelajar di SKP menilai diri
mereka sangat lemah, tidak begitu optimis dan bersikap pesimis terhadap diri
dan masa depan mereka. Terdapat beberapa orang pelajar tingkatan enam yang
pandai bertutur dan sering memberitahu rakan lain bahawa mereka akan
melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti dan ada yang ingin menjadi
doktor, peguam, jurutera dan sebagainya. Namun dari segi akademik,
pelajar-pelajar ini amat lemah dan sudah pasti mereka tidak akan mencapai tahap
itu.
Pelajar di sekolah SKP mempunyai
jangkaan yang amat tipis.Ibu bapa pelajar di SLP meletakkan harapan mereka
terlalu tinggi terhadap anak mereka. Dapatan menunjukkan hanya ibu bapalah yang
boleh memberi kata-kata perangsang dan nasihat kepada mereka tentang masa depan
pelajar. Kesedaran ibu bapa tentang masa depan anak adalah lebih penting
daripada pembentukan sikap oleh guru di sekolah.
6.3 Jangkaan ibu bapa terhadap pelajar
tingkatan enam
Pelajar-pelajar mengakui bahawa
guru akademik tingkatan enam selalu memberi sokongan kepada ibu bapa jika
mereka mencadangkan sebarang aktiviti yang berfaedah kepada pelajar tingkatan
enam.Menurut pelajar, guru sering menggunakan pelbagai kaedah untuk
mempertemukan ibu bapa dan guru.Sebanyak 77% ibu bapa dan guru mempunyai
jangkaan yang positif terhadap pelajar mereka.Hal ini dapat dilihat apabila
kedua-dua pihak sering mengadakan perbincangan tentang cara-cara meningkatkan
pencapaian akademik pelajar.Manakala sebanyak 23% ibu bapa dan guru langsung
tidak mempedulikan akademik pelajar tingkatan enam.Mereka tidak begitu yakin
dengan pelajar kerana pelajar ini amat lemah dan tidak percaya mereka boleh
melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.
Data menunjukkan bahawa guru-guru
datang ke sekolah mengajar mengikut Huraian Sukatan Pelajaran dan tiada
sebarang aktiviti tambahan seperti kelas tambahan atau pemulihan kepada pelajar
tingkatan enam yang lemah.
Dari segi jangkaan ibu bapa
terhadap pelajar tingkatan enam, memang positif di SLP. Mereka amat berpuas
hati kerana sekolah menyediakan buku kerja, buku latihan dan alat bantu
mengajar kepada pelajar. Guru akademik tingkatan enam sekolah SLP memuji ibu
bapa pelajar kerana kerap datang melawat sekolah. Ibu bapa mempunyai jangkaan
positif terhadap anak mereka dan menyatakan anak-anak mereka akan berjaya dalam
akademik dan mereka berjanji akan membantu sekolah dalam apa jua cara
sekalipun.
6.4.Galakan dan norma guru
tingkatan enam
Dapatan soal selidik pelajar
menyatakan kebanyakan guru mereka memperlihatkan perlakuan yang kurang mesra
dengan pelajar tingkatan enam dan tumpuan utama hanya diberi kepada bahan pengajaran.
Menurut dapatan, gaya pengajaran guru adalah semata-mata untuk menghabiskan
sukatan pelajaran dan pengajaran disampaikan secara umum tanpa mengambil kira
sama ada pelajar lemah atau pandai. Sesetengah guru masih mengajar menggunakan
kaedah kapur dan cakap dan amat jarang menggunakan alat bantuan mengajar yang
disediakan oleh Kementerian seperti laptop, LCD dan internet untuk mengajar
subjek-subjek yang abstrak seperti sains dan matematik.Data soal selidik
pelajar menunjukkan terdapat segelintir guru kurang berminat dan tidak serius
dalam kerjayanya sebagai seorang guru.
Dapatan data juga menunjukkan
bahawa rangsangan sikap dan pendekatan guru merupakan pengaruh utama terhadap
corak respons pelajar tingkatan enam sekolah ini terhadap pengajaran dan galakan
guru.Dapatan mengesahkan bahawa walaupun terdapat guru-guru yang kurang
memiliki sahsiah yang positif, tetapi mereka boleh menimbulkan suasana
pembelajaran yang memberangsangkan.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa
pelajar-pelajar mengakui guru mereka memberi galakan yang positif kepada
pelajar dan mereka sendiri menjadi contoh yang terbaik kepada pelajar. Data
menunjukkan guru-guru di sekolah tingkatan enam ini mengambil berat terhadap
pencapaian akademik pelajar dan mereka percaya bahawa pelajar akan bekerja
lebih gigih lagi dan tidak akan mensia-siakan masa depan mereka
6.5.Norma akademik pelajar
tingkatan enam
Guru akademik tingkatan enam di SKP
berpendapat bahawa mereka menilai norma akademik pelajar tingkatan enam dengan
menganalisis keputusan akademik pelajar. Menurut mereka, pelajar tingkatan enam
amat cepat berpuas hati apabila mereka mendapati keputusan mereka bertambah
baik.Mereka berasa bangga jika keputusan mereka meningkat. Guru-guru akademik
tingkatan enam menyatakan bahawa norma akademik pelajar tingkatan enam banyak
bergantung kepada inisiatif dan konsep kendiri mereka.
Data menunjukkan bahawa pelajar
tingkatan enam di SLP menganggap sekolah mereka boleh dipercayai dan guru-guru
telah menjalankan tugas mereka dengan baik jika pencapaian akademik mereka
bertambah baik.Jika tidak, pelajar sering menyalahkan guru-guru tidak
menjalankan tugas. Pelajar tingkatan enam di SLP yang terlalu mementingkan
keptusan, cepat berasa hampa dan kecewa jika gagal dan pelajar tingkatan enam
di SKP yang bukan mementingkan keptusan pula tidak menunjukkan sebarang reaksi
jika keputusan mereka merosot.
Sebagai guru akademik tingkatan
enam, mereka juga mempunyai persepsi sendiri terhadap pencapaian anak didik
mereka.Kebanyakan guru bersetuju memberi pelbagai jenis ganjaran kepada pelajar
yang menunjukkan minat dalam akademik. Antaranya memberi hadiah berbentuk buku,
mengumumkan nama pelajar di perhimpunan dan menulis surat tahniah kepada
pelajar.
Dari segi keupayaan akademik,
kebanyakan guru di SKP menyatakan bahawa mereka berusaha mencungkil minat
pelajar terhadap akademik dengan menyediakan latihan-latihan tambahan bagi
pelajar yang lemah akademiknya.Mereka kerap meminta guru-guru mencadangkan idea
untuk mengukuhkan kemahiran atau penguasaan pelajar dalam sesuatu mata
pelajaran.
Guru-guru di SLP mempunyai pandangan yang sama
dalam hal ini. Mereka memberi ruang kepada pelajar untuk bertanya soalan kepada
guru apabila guru selesai mengajar sesuatu topik.Dalam mesyuarat staf,
guru-guru sering diperingatkan supaya menggalakkan pelajar banyak
bertanya.Melalui pertanyaan, seseorang pelajar dapat meningkatkan keupayaan
akademik mereka.
7.0 Perbincangan
Guru di SKP berpendapat pelajar terlalu banyak
membuang masa dan tidak menganggap akademik itu sebagai satu asas penting untuk
masa depan. Terdapat beberapa orang guru tidak bersetuju dengan pandangan
mereka.Hasil daripada pemerhatian penyelidik sendiri memang terdapat sikap
negatif terhadap akademik dalam kalangan pelajar SKP. Hal ini demikian kerana seramai 90% pelajar adalah
daripada keluarga miskin, kelas pekerja dan keluarga bermasalah.Ibu bapa mereka
tidak dapat membantu dari segi akademik di rumah.Malah terdapat ibu bapa
sendiri tidak begitu mementingkan akademik.Hal ini sedikit sebanyak memberi
impak kepada pelajar tingkatan enam berkenaan.Sikap seumpama ini terdapat juga
dalam kalangan pelajar tingkatan enam di SLP.Pelajar di SLP juga menunjukkan
sikap negatif terhadap akademik.Lemahnya konsep kendiri dalam kalangan pelajar
ini menyebabkan mereka tidak begitu mementingkan akademik.Malah sikap mengambil
mudah dan suka meniru jawapan kawan serta tidak menyiapkan kerja sekolah di
rumah juga antara punca mereka mensia-siakan akademik.
Pelajar tingkatan enam di SKP mempunyai
jangkaan masa depan. Guru-guru menyatakan keadaan ini berlaku kerana persepsi
sesetengah guru terhadap pelajar mereka.Sesetengah guru menunjukkan persepsi
yang positif terhadap pelajar. Walaupun tidak banyak pelajar tingkatan enam
sekolah SKP akan melanjutkan pelajaran sehingga ke universiti tetapi mereka
masih boleh menamatkan pengajian di peringkat kolej. Sementara pelajar di SLP
pula didapati mempunyai jangkaan masa depan yang agak sama kerana mereka
sentiasa diberi motivasi dan dorongan oleh ibu bapa mereka yang berpelajaran.
Dorongan ibu bapa yang terdiri daripada kelas menengah dan tinggi menyebabkan
pelajar di SLP membuat perancangan untuk menghadapi masa depan mereka.
Iklim akademik pelajar tingkatan
enam di SKP banyak bergantung kepada sejauh mana jangkaan ibu bapa dan guru
terhadap pelajar .Ibu bapa tidak menunjukkan minat terhadap pelajaran anak
mereka dan begitu juga dengan sikap segelintir guru memandang enteng terhadap
kemampuan dan kebolehan akademik pelajar.Seramai 85% ibu bapa menghantar anak
ke sekolah tanpa mempunyai sebarang visi dan misi tentang akademik anak-anak
mereka.Ibu bapa dan guru-guru di SLP mempunyai tanggapan yang positif tentang
pelajar. Ibu bapa dan guru di sekolah-sekolah ini memberi dorongan sepanjang
masa kepada pelajar dan berjaya mengadakan kelas pemulihan, kelas tambahan dan
seminar kerjaya serta kem kecemerlangan akademik secara berusaha sama demi
kecemerlangan akademik pelajar.
Pencapaian pelajar tingkatan enam
dalam peperiksaan STPM sejak tiga tahun belakangan menyokong kepentingan
persepsi, kesungguhan dan komitmen ibu bapa dan guru dalam usaha memperoleh
kemajuan akademik pelajar tingkatan enam di SLP.Ibu bapa harus lebih proaktif
dan konsisten terhadap perkembangan akademik anak-anak mereka.Mereka hendaklah
kerap datang berjumpa dengan guru kelas anak mereka untuk mengetahui
perkembangan akademik dan tingkah laku anak-anak mereka di sekolah.Ibu bapa
yang mempunyai anak yang cemerlang kerap meminta bantuan guru kelas untuk
menyemak latihan-latihan tambahan yang dibuat oleh pelajar di rumah.Mereka
lebih banyak meluangkan masa dan wang untuk meningkatkan prestasi pelajaran
anak-anak mereka.
Galakan dan norma guru tingkatan enam
merupakan faktor yang sangat penting mempengaruhi iklim akademik pelajar di
SKP. Galakan guru yang konsisten dan berterusan dengan menasihati pelajar agar
selalu memberi tumpuan terhadap akademik , berjaya menimbulkan kesedaran
akademik dalam kalangan pelajar. Pengajaran
yang stereotaip dapat diperhatikan di sekolah ini. Guru-guru tidak menggalakkan
pelajar banyak bertanya dan sebaliknya masa ditumpukan untuk menghabiskan
sukatan pelajaran sama ada pelajar yang lemah memahami sesuatu konsep atau
tidak, jarang diberi perhatian oleh guru. Hal ini disebabkan guru-guru
di sekolah SKP kekurangan prasarana pelajaran dan kekurangan pelajar untuk
membentuk kumpulan pandai, sederhana dan lemah, melemahkan semangat guru
memberi perhatian secara individu.
Bagaimanapun dapatan soal selidik
menunjukkan guru-guru ini tidak patah semangat mengajar pelajar.Fenomena yang
berlainan pula didapati berlaku di SLP.Di sini guru-guru mengamalkan suatu
sistem kerja yang seragam dan konsisten dan mereka memastikan sistem ini
dijalankan sepanjang masa.Penyemakan latihan kerja rumah, penyediaan bahan
pengajaran dan pemantauan kemajuan akademik dilakukan sepanjang masa.
Pemerhatian penyelidik dan hasil temu bual dengan guru di SKP mendapati galakan
dan norma guru di sekolah ini adalah tidak konsisten dan mereka sentiasa
mengubah-ubah norma mereka. Manakala galakan dan norma guru di SLP adalah lebih
tegas dan tidak berkompromi dengan pelajar dengan norma-norma yang telah
ditetapkan.
Dimensi yang paling penting membantu pelajar
tingkatan enam untuk mewujudkan iklim akademik ialah norma akademik pelajar.
Norma akademik pelajar ialah hasrat, matlamat dan hala tuju pelajar untuk
mencapai matlamat pembelajaran. Sikap pelajar SKP yang sering tidak
menghabiskan kerja sekolah, tidak membawa peralatan pembelajaran ke sekolah dan
selalu memesongkan tumpuan guru apabila guru sedang mengajar dalam kelas
menunjukkan mereka memiliki norma akademik yang tidak menggalakkan. Hal ini
disebabkan kelemahan dari segi kognitif dan intelek serta tiada bimbingan ibu
bapa di rumah menyebabkan pelajar bersikap sedemikian.
Manakala pelajar di SLP walaupun
bukan semuanya mempunyai norma akademik yang positif, tetapi ada di antara
mereka memang konsisten dengan kerja-kerja sekolah dan yakin mereka boleh
berjaya dalam akademik. Pemerhatian, rekod sekolah dan hasil temu bual dengan
guru dan pelajar di SLP menunjukkan norma akademik pelajar tingkatan enam di
sekolah ini adalah lebih tinggi. Perkara ini disokong oleh dapatan bahawa
pelajar di sekolah ini sering menghabiskan kerja sekolah dengan cepat dan membuat
kerja sendiri seperti membaca atau membuat latihan susulan apabila guru sedang
melayani pelajar lain dalam kelas.
8.0 Kesimpulan
Tuntasnya, kajian telah
menunjukkan bahawa iklim akademik pelajar tingkatan enam di SLP adalah lebih
positif berbanding dengan pelajar di SKP.Sumbangan guru akademik tingkatan enam
di SLP didapati lebih memuaskan jika dibandingkan dengan sumbangan guru
akademik tingkatan enam di SKP.Di samping kepimpinan guru akademik tingkatan
enam, terdapat banyak lagi pihak memberi sumbangan yang aktif ke arah
peningkatan iklim akademik pelajar tingkatan enam di SLP. Sumbangan-sumbangan
tersebut harus diteruskan demi kejayaan akademik yang cemerlang pada masa akan
datang.
Abdul Shukor b. Abdullah. (1995).
Membina sekolah yang berkesan : Aplikasi dasar. Kertas Seminar Sekolah Efektif.
Genting Highlands : Institut Aminudin Baki
Abdull Sukor Shaari. (2011).
Pedagogi Dari Sekolah Ke Institut Pendidikan Tinggi. Penerbit Universiti Utara
Malaysia. Sintok
Bulach, C.R., Malone, B. dan Castleman,
C. (1995). An investigation of variabels related to student achievement.
Educational Reseracher, 8(2), 23-29.
Fullan, M.G. (1992). Successful School
Improvement. Buckingham: Open University Press.
Fullan, M.G. (2001). The New
Meaning of Educational Change (3rd Ed). New York: Teachers College
Press
Gameron, A. (1992). Social Factors. In Education Encyclopedia of
Educational Research 6th ed. New York: Mc Millan.
Haynes, N. M., Emmons, C., &
Comer, J. P. (1993).School climate survey. New Haven, CT. Yale University Child
Study Center
House, R.J. (1971). A path goal theory of
leader effectiveness. Administrative Science Quarterly, 16, 321-338
Hussein b. Mahmood.(1993).
Kepimpinan dan Keberkesanan Sekolah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nguyen, T.S.T. (March 2004). Study of High School
Restructuring. High schools: Size does matter.Volume 1, Issue 1 - See more at:
http://www.communityworksinstitute.org/cwjonline/essays/a_essaystext/grauer_smallsch1.html#sthash.nwumVhcY.dpuf
Swenny, J. (1988). Tips for improving school
climate. Education Leadership, 46, 200-220
No comments:
Post a Comment