Oleh: Maryellen Weimer , PhD dalam Pengajaran Profesor Blog
Saya telah membaca semula beberapa kajian ke atas pelajar
penilaian diri dan berfikir tentang bagaimana pelajar membangunkan kemahiran
ini . Mereka adalah penting di kolej, semua tetapi penting dalam kebanyakan
profesion , tetapi mereka jarang diajar dengan jelas . Kami menganggap ( atau
berharap ) mereka jenis kemahiran pelajar boleh mengambil sendiri , walaupun
kebanyakan kita melihat bukti yang berlawanan . Ramai pelajar , terutama yang
bermula , rutin harga yg terlalu tinggi keupayaan mereka dan memandang rendah
kesukaran kandungan kursus . Berapa kerapkah saya mendengar komen ini tentang
kursus saya : ” Satu kursus komunikasi ? Harus menjadi sekeping kek . Saya
telah bercakap sejak saya 3. ” Kajian ini menguatkan apa yang kita lihat di
dalam kelas kami . David Boud , yang yang dibuat pelajar sendiri penilaian
tumpuan utama kerjayanya , pengarang bersama kajian klasik penyelidikan yang
mendapati bahawa anggaran pelajar gred mereka adalah rutin lebih tinggi
daripada penilaian guru-guru mereka . Sebahagian daripada yang mungkin angan –
pemikiran pelajar melaporkan gred yang mereka ingin atau berharap untuk
mempunyai .Tetapi penilaian sendiri , kerana ia ditulis oleh pakar-pakar ,
tidak menggantikan gred guru dengan yang disediakan oleh pelajar . Ini adalah formatif
penilaian sendiri – keupayaan untuk melihat kerja anda dan mengetahui ( atau
mempunyai perasaan yang cukup baik ) daripada apa yang baik dan apa yang perlu
diperbaiki . Ia adalah keupayaan untuk mengkritik bagaimana anda melakukan
sesuatu , keupayaan untuk belajar dari kesilapan anda , untuk menggunakan lebih
daripada apa yang berjaya dan kurang daripada apa yang tidak masa yang akan
datang. Ia adalah satu penilaian serampang dua mata , satu soal siasat dari apa
yang anda menghasilkan ( kerja anda ) dan bagaimana anda selesai ia ( prestasi
anda ) .
Penyelidikan dalam bidang ini adalah penting dengan penemuan
banyak mantap . Keupayaan Penilaian diri ada hubung kait dengan pencapaian yang
menarik walaupun cara berbelit-belit. Pelajar mencapai tinggi cenderung untuk
bawah – menganggarkan prestasi mereka dan orang-orang dalam kumpulan yang
rendah mencapai lebih daripada anggaran mereka. Pelajar mencapai rendah juga
mempunyai kesukaran pembelajaran lebih tepat untuk membuat penilaian diri .Boud
dan pelbagai rakan-rakan menunjukkan bahawa ia adalah satu kemahiran yang
kompleks yang boleh berdepan dengan pelajar dengan data mencabar . Jadi,
sebagai contoh , seorang pelajar melaporkan gred yang difikirkannya dia
memperoleh di atas kertas , atau menggunakan kriteria beliau kadar sumbangan
beliau kepada projek kumpulan . Pelajar lebih jujur jika mereka tahu pengajar memberi
gred itu tidak akan melihat penilaian diri mereka. Kemudian pelajar yang
menganggap kedua-dua penilaian , sendiri dan guru , dan mencerminkan
mengapa mereka tidak sama . Untuk pembangunan kemahiran untuk memulakan ,
pelajar perlu menimbang semula sebab mereka digunakan untuk mewajarkan bahawa
penilaian kendiri . Apa salahnya dengan alasan tersebut ? Apa yang guru lihat
dalam kerja atau prestasi mereka bahawa mereka terlepas ? Apa yang terlibat
adalah keupayaan untuk membuat pertimbangan, yang menunjukkan Boud ( dan
rakan-rakan ) daripada tidak dibangunkan selepas satu atau dua latihan
tersebut. Tepat penilaian diri memerlukan pelbagai peluang untuk berlatih
padang dan seluruh mereka . Kerana matlamat yang paling penting bukan
perjanjian antara guru dan pelajar penilaian . Matlamat utama adalah kepada
pelajar untuk membuat penilaian yang tepat pada mereka sendiri .Saya bimbang
kita tidak melakukan seperti yang kita perlu untuk membangunkan kemahiran ini .
Ya , kami sudah mempunyai seribu satu perkara yang kita perlu lakukan dengan
pelajar . Jadi , kami menggunakan apa masa yang boleh kita ambil , pertama ,
untuk membuat pelajar sedar akan kegunaan , sesungguhnya keperluan , kemahiran
itu . Maka kita boleh memberi peluang penilaian kendiri berkesan , seperti ahli
kumpulan rating sumbangan mereka dalam kategori yang dinyatakan , semakin
diberi nilai oleh semua yang lain , dan kemudian melihat perbandingan penilaian
mereka . Kami juga boleh bertanya soalan yang tajam : “Memandangkan ke mana
arah anda secara profesional , apa kemahiran komunikasi anda perlu bahawa anda
tidak lagi ada?” Kami juga dapat melihat kurikulum dalam program kami , dan
meminta sebagai jabatan jika diri kemahiran -assessment sedang dibangunkan
setakat yang sepatutnya dan jika tidak , di mana dan bila mereka yang terbaik
diajar.
References (to the classic review of research and to a more
recent study, which is highlighted in the December issue of The Teaching
Professor):
Falchikov, N., and Boud, D. “Student Self-Assessment in Higher
Education: A Meta-Analysis.” Review of Educational Research, 1989, 59 (4),
395-430.
Boud, D., Lawson, R., and Thompson, D. “Does Student Engagement
in Self-Assessment Calibrate Their Judgement Over Time?” Assessment &
Evaluation in Higher Education, 2013, 38 (3), 941-956.
– See more at: http://www.facultyfocus.com/articles/teaching-professor-blog/developing-students-self-assessment-skills/#sthash.0WFWGBiW.dpuf
No comments:
Post a Comment