Saturday, 4 July 2015

Membangunkan Penilaian- Satu Bacaan


Oleh: Maryellen Weimer , PhD dalam Pengajaran Profesor Blog
Saya telah membaca semula beberapa kajian ke atas pelajar penilaian diri dan berfikir tentang bagaimana pelajar membangunkan kemahiran ini . Mereka adalah penting di kolej, semua tetapi penting dalam kebanyakan profesion , tetapi mereka jarang diajar dengan jelas . Kami menganggap ( atau berharap ) mereka jenis kemahiran pelajar boleh mengambil sendiri , walaupun kebanyakan kita melihat bukti yang berlawanan . Ramai pelajar , terutama yang bermula , rutin harga yg terlalu tinggi keupayaan mereka dan memandang rendah kesukaran kandungan kursus . Berapa kerapkah saya mendengar komen ini tentang kursus saya : ” Satu kursus komunikasi ? Harus menjadi sekeping kek . Saya telah bercakap sejak saya 3. ” Kajian ini menguatkan apa yang kita lihat di dalam kelas kami . David Boud , yang yang dibuat pelajar sendiri penilaian tumpuan utama kerjayanya , pengarang bersama kajian klasik penyelidikan yang mendapati bahawa anggaran pelajar gred mereka adalah rutin lebih tinggi daripada penilaian guru-guru mereka . Sebahagian daripada yang mungkin angan – pemikiran pelajar melaporkan gred yang mereka ingin atau berharap untuk mempunyai .Tetapi penilaian sendiri , kerana ia ditulis oleh pakar-pakar , tidak menggantikan gred guru dengan yang disediakan oleh pelajar . Ini adalah formatif penilaian sendiri – keupayaan untuk melihat kerja anda dan mengetahui ( atau mempunyai perasaan yang cukup baik ) daripada apa yang baik dan apa yang perlu diperbaiki . Ia adalah keupayaan untuk mengkritik bagaimana anda melakukan sesuatu , keupayaan untuk belajar dari kesilapan anda , untuk menggunakan lebih daripada apa yang berjaya dan kurang daripada apa yang tidak masa yang akan datang. Ia adalah satu penilaian serampang dua mata , satu soal siasat dari apa yang anda menghasilkan ( kerja anda ) dan bagaimana anda selesai ia ( prestasi anda ) .
Penyelidikan dalam bidang ini adalah penting dengan penemuan banyak mantap . Keupayaan Penilaian diri ada hubung kait dengan pencapaian yang menarik walaupun cara berbelit-belit. Pelajar mencapai tinggi cenderung untuk bawah – menganggarkan prestasi mereka dan orang-orang dalam kumpulan yang rendah mencapai lebih daripada anggaran mereka. Pelajar mencapai rendah juga mempunyai kesukaran pembelajaran lebih tepat untuk membuat penilaian diri .Boud dan pelbagai rakan-rakan menunjukkan bahawa ia adalah satu kemahiran yang kompleks yang boleh berdepan dengan pelajar dengan data mencabar . Jadi, sebagai contoh , seorang pelajar melaporkan gred yang difikirkannya dia memperoleh di atas kertas , atau menggunakan kriteria beliau kadar sumbangan beliau kepada projek kumpulan . Pelajar lebih jujur ​​jika mereka tahu pengajar memberi gred itu tidak akan melihat penilaian diri mereka. Kemudian pelajar yang menganggap kedua-dua penilaian , sendiri dan guru , dan mencerminkan mengapa mereka tidak sama . Untuk pembangunan kemahiran untuk memulakan , pelajar perlu menimbang semula sebab mereka digunakan untuk mewajarkan bahawa penilaian kendiri . Apa salahnya dengan alasan tersebut ? Apa yang guru lihat dalam kerja atau prestasi mereka bahawa mereka terlepas ? Apa yang terlibat adalah keupayaan untuk membuat pertimbangan, yang menunjukkan Boud ( dan rakan-rakan ) daripada tidak dibangunkan selepas satu atau dua latihan tersebut. Tepat penilaian diri memerlukan pelbagai peluang untuk berlatih padang dan seluruh mereka . Kerana matlamat yang paling penting bukan perjanjian antara guru dan pelajar penilaian . Matlamat utama adalah kepada pelajar untuk membuat penilaian yang tepat pada mereka sendiri .Saya bimbang kita tidak melakukan seperti yang kita perlu untuk membangunkan kemahiran ini . Ya , kami sudah mempunyai seribu satu perkara yang kita perlu lakukan dengan pelajar . Jadi , kami menggunakan apa masa yang boleh kita ambil , pertama , untuk membuat pelajar sedar akan kegunaan , sesungguhnya keperluan , kemahiran itu . Maka kita boleh memberi peluang penilaian kendiri berkesan , seperti ahli kumpulan rating sumbangan mereka dalam kategori yang dinyatakan , semakin diberi nilai oleh semua yang lain , dan kemudian melihat perbandingan penilaian mereka . Kami juga boleh bertanya soalan yang tajam : “Memandangkan ke mana arah anda secara profesional , apa kemahiran komunikasi anda perlu bahawa anda tidak lagi ada?” Kami juga dapat melihat kurikulum dalam program kami , dan meminta sebagai jabatan jika diri kemahiran -assessment sedang dibangunkan setakat yang sepatutnya dan jika tidak , di mana dan bila mereka yang terbaik diajar.
References (to the classic review of research and to a more recent study, which is highlighted in the December issue of The Teaching Professor):
Falchikov, N., and Boud, D. “Student Self-Assessment in Higher Education: A Meta-Analysis.” Review of Educational Research, 1989, 59 (4), 395-430.
Boud, D., Lawson, R., and Thompson, D. “Does Student Engagement in Self-Assessment Calibrate Their Judgement Over Time?” Assessment & Evaluation in Higher Education, 2013, 38 (3), 941-956.
– See more at: http://www.facultyfocus.com/articles/teaching-professor-blog/developing-students-self-assessment-skills/#sthash.0WFWGBiW.dpuf

No comments:

Post a Comment