Berdasarkan petikan di bawah sedikan graf garis yang sesuai
untuk menunjukkan pelanggan telefon mengikut jenis perkhidmatan bagi tempoh
1999 hingga 2002.
Bilangan pelanggan telefon di Malaysia semakin meningkat
dalam tempoh 1999 hingga 2002. Peningkatan ini selaras dengan kemajuan negara
dan peningkatan taraf hidup penduduk. Pada tahun 1999 bilangan pelanggan adalah
7288 ribu orang meningkat sebanyak 6556 ribu pada tahun 2002.
Pada tahun 1999, bilangan pelanggan kediaman berjumlah 3245
ribu orang meningkat kepada 3392 ribu orang pada tahun berikutnya, manakala
pada tahun 2001, bilangannya terus meningkat kepada 3400 ribu orang dan
berkurang menjadi 3323 ribu orang pada tahun 2002.
Bilangan pelanggan telefon selular meningkat dengan drastik
daripada 2717 ribu orang pada tahun 1999 meningkat sebanyak 233.2 peratus pada
tahun 2002. Manakala pada tahun 2000 dan 2001 masing masing 5122 ribu orang dan
7385 ribu orang.
Bilangan pelanggan telefon perniagaan berlaku perningkatan
tetapi tidak begitu mendadak seperti telefon selular. Pada tahun 1999,
bilangannya ialah 1178 ribu orang meningkat kepada 1236 ribu orang pada tahun
berikutnya. Pada tahun 2001, meningkat sedikit menjadi 1310 ribu orang dan
terus meningkat sebanyak 37 ribu orang pada tahun 2002.
Bagi pelanggan telefon awam iaitu bilangan yang paling
rendah berlaku sedikit peningkatan dan penurunan dalam tempoh berkenaan. Pada
tahun 1999, bilangannya hanya 148 ribu orang dan meningkat sedikit sebanyak
seribu orang pada tahun berikutnya. Pada tahun 2001, bilangannya menurun
sebanyak 24 ribu orang dan terus menurun pada tahun 2002 sebanyak 4 ribu orang.
Keadaan ini menunjukkan pelanggan telefon awam tidak berminat menggunakan
telefon awam kerana telefon telefon lain lebih memudahkan mereka.
(Sumber: Dipetik dan diubasuai daripada
Jabatan Perangkaan Negara 2003)
No comments:
Post a Comment