PengenalanKesusasteraan pendidikan tinggi membuktikan minat yang
meluas dalam diri dan rakan sebaya penilaian . Kepentingan dalam diri dan rakan
sebaya penilaian sebahagiannya didorong dengan menukar konsep pengajaran dan
pembelajaran . Pendekatan kontemporari menekankan penglibatan pelajar secara
aktif dalam pembelajaran mereka sendiri , tanggungjawab pelajar , kemahiran
metakognitif dan , model kerjasama dialogical pengajaran dan pembelajaran .
Proses penilaian di mana guru yang memegang semua kuasa dan membuat semua
pilihan yang menghadkan potensi untuk learnerdevelopment dalam semua
aspek-aspek ini . Guru-guru yang melihat dialog dan ofknowledge bersama
pembinaan sebagai bahagian yang penting dalam konsep pengajaran mereka perlu
mengambil kira kepentingan menjemput pelajar untuk berkongsi lebih asas dalam
proses penilaian . Walaupun ramai ahli akademik cuba untuk mereka bentuk
peluang pembelajaran bilik darjah yang menggambarkan prinsip-prinsip
pembelajaran konstruktivis , prinsip ini sering diabaikan dalam reka bentuk dan
pelaksanaan tugas penilaian . Ramai guru akademik masih cenderung untuk
mengekalkan semua hak milik dan kuasa dalam proses penilaian . Terdapat
keperluan untuk berfikir tentang penilaian dalam cara yang selaras dengan lebih
telitidengan cita-cita pembelajaran konstruktivis dan diri dan rakan sebaya
penilaian boleh memainkan peranan yang penting dalam ini berkenaan . Tambahan
pula , seperti yang dinyatakan oleh Boud dan Falchikov (2006 ) , penyertaan
aktif oleh pelajar dalam reka bentuk penilaian , pilihan , kriteria dan membuat
pertimbangan adalah persediaan lebih mampan bagi kehidupan bekerja yang
berikutnya . Terdapat pertindihan yang agak besar antara diri dan penilaian
rakan sebaya, tetapi untuk kejelasan , mereka akan dibincangkan secara
berasingan . Apakah penilaian diri ?Menurut Boud (1995 ) , semua penilaian
termasuk penilaian kendiri terdiri daripada dua utama unsur-unsur : membuat
keputusan mengenai standard prestasi yang diharapkan dan kemudian
membuatpertimbangan mengenai kualiti prestasi yang berhubung dengan piawaian
ini. Apabila penilaian sendiridiperkenalkan, ia ideal harus melibatkan pelajar
dalam kedua-dua aspects.Andrade dan Du (2007 ) memberikan definisi membantu
penilaian kendiri yang memberi tumpuan kepada pembelajaran formatif bahawa ia
boleh menggalakkan :Penilaian diri adalah satu proses penilaian formatif di
mana pelajar merenung dan menilai kualiti kerja mereka dan pembelajaran mereka
, menghakimi sejauh mana ia mencerminkan matlamat dinyatakan dengan jelas atau
kriteria , mengenal pasti kekuatan dan kelemahan dalam kerja mereka , dan
menyemak semula dengan sewajarnya ( 2007, p.160 ) .Mengapa penilaian sendiri
?Membuat pertimbangan tentang kemajuan pembelajaran satu ” sendiri adalah
penting untuk proses pembelajaran. sendiri penilaian – membina
kecenderungan semula jadi untuk memeriksa kemajuan pembelajaran satu ” sendiri
. tugas Penilaian
diri mengalih tumpuan daripada sesuatu yang dikenakan oleh orang lain untuk
perkongsian yang berpotensi. tugas Penilaian diri menggalakkan
pemilikan pelajar learning. Penilaian diri boleh mempromosikan tanggungjawab
pelajar dan independence. sendiri penilaian – menggalakkan refleksi pada satu
” sendiri learning. Jika pelajar dapat mengenal pasti kemajuan pembelajaran /
beliau , ini boleh memberi motivasi pembelajaran lanjut . pembelajaran
lanjut hanya boleh dilakukan selepas pengiktirafan apa yang perlu learned.
Penilaian diri menggalakkan tumpuan kepada proses .Penilaian diri menekankan
aspek formatif daripada assessment. Penilaian diri boleh
menampung kepelbagaian pelajar “Kesediaan , pengalaman dan latar belakang . amalan
Penilaian diri dan menyelaraskan dengan peralihan dalam kesusasteraan
pendidikan yang lebih tinggi daripada memberi tumpuan kepada prestasi guru
kepada penekanan terhadap pembelajaran pelajar penilaian
diri dengan penekanan terhadap tanggungjawab pelajar dan membuat pertimbangan
adalah ” satu kemahiran yang perlu bagi pembelajaran sepanjang hayat ” ( Boud ,
1995 , p.11 ) . Selain itu , penilaian kendiri Penilaian diri mula beralih
budaya dari satu lazim di mana pelajar menjalankan tugas-tugas penilaian
semata-mata dalam semangat pajakan pensyarah ( Boud , 1995 ) itu . Fokus
beralih dari memuaskan pensyarah dan lebih kepada kualiti pembelajaran . Boud (1995 ) ,
bercakap mengenai asal-usul faedah yang panjang dalam penilaian kendiri , yang
menyembah gambar cara di mana begitu banyak usaha penilaian pelajar yang
tersalah arah , apabila dia komen terdapat ” dawning perlahan bahawa ia bukan
orang lain yang sepatutnya menjadi memuaskan dalam usaha saya belajar, tetapi
diri sendiri ” ( p . 3 ) Penilaian diri mula beralih daripada budaya yang lazim o
proses boleh membantu ” untuk menyediakan pelajar-pelajar bukan sahaja untuk
menyelesaikan masalah yang kita sudah tahu jawapannya,
tetapi untuk menyelesaikan masalah yang kita tidak boleh pada masa ini walaupun
mengandung ” ( Brew , 1995 , p . 57 ) .Melibatkan pelajar dalam membentuk
kriteria untuk tugas-tugas penilaian kendiri membantu mereka untuk memperdalam pemahaman
mereka tentang apa yang menjadi hasil yang berkualiti di kawasan tertentu
Bagaimana untuk melaksanakan penilaian kendiri perbualan Rapi dengan
pelajar perlu berlaku sebelum memperkenalkan apa-apa amalan penilaian kendiri .
Ia adalah penting untuk meneroka andaian dan prinsip-prinsip yang menjadi asas inovasi
penilaian sendiri . Memperkenalkan konsep dan mula menyediakan peluang amalan
yang sangat awal dalam kertas kerja jika anda akan menggunakannya. Jurulatih
pelajar dalam penilaian kendiri menggunakan contoh dan model . Boud (1995 )
berpendapat bahawa cara di mana penilaian kendiri dilaksanakan adalah kritikal
kepada penerimaannya oleh pelajar . Menurut Boud (1995 ) , proses pelaksanaan
perlu termasuk : • A rasional yang jelas : apakah maksud aktiviti
tertentu ini ?• prosedur yang jelas dan nyata – pelajar perlu tahu apa yang
diharapkan daripada mereka .• jaminan persekitaran yang selamat di mana mereka
boleh menjadi jujur tentang prestasi
mereka sendiri tanpa rasa takut bahawa mereka akan mendedahkan
maklumat yang boleh digunakan terhadap mereka . Pelajar boleh dijemput untuk
memantau kemajuan mereka dalam memperolehi kemahiran amali mengikut bersetuju
pada kriteria dan difahami dengan baik.• Keyakinan bahawa pelajar-pelajar
lain akan melakukan perkara yang sama , dan yang menipu atau pakatan sulit akan
menjadi peluang kepada pelajar untuk mengenal pasti atau mencerminkan kemajuan
mereka berhubung dengan pembelajaran tertentu outcomes. Pelajar perlu
bimbingan, latihan dan sokongan dalam pembangunan kebolehan penilaian sendiri . Pelajar
perlu terlibat dalam mewujudkan kriteria untuk keputusan dan juga dalam menilai
kerja mereka sendiri ( Boud , 1995) Tidak kira apa cara di mana kriteria
yang ditetapkan, pelajar perlu benar-benar jelas mengenai
piawaian kerja yang baginya mereka yang bercita-cita , dan jika boleh ,
mempunyai amalan dalam memikirkan contoh kerja berhubung dengan kriteria ini. Kebanyakan
daripada kesusasteraan penilaian sendiri berpendapat bahawa penilaian kendiri
boleh meningkatkan pembelajaran yang paling berkesan apabila ia tidak
melibatkan penggredan . Sebagai contoh , Kirby dan Downs (2007 ) berhujah bagi
manfaat daripada ” formatif , belat rendah , penilaian kriteria – dirujuk ” (
p.490 ) .Examples Contoh penilaian kendiri mudah: Pelajar adalah dipelawa untuk
melengkapkan lembaran penilaian sendiri yang mudah mengikut kriteria yang telah
dipersetujui dan menyerahkannya dengan penilaian yang telah siap. Untuk
memanjangkan manfaat daripada latihan tersebut , pelajar boleh diminta untuk
menjelaskan mengapa mereka menilai diri mereka dengan cara yang tertentu .
Pelajar boleh dianugerahkan peratusan untuk melengkapkan penilaian atau gred
untuk kualiti rasional mereka untuk penilaian diri mereka. Kajian yang dinilai
penggunaan komponen penilaian kendiri yang mudah seperti laporan ini beberapa
faedah . Salah satu yang paling menarik ialah maklum balas daripada pelajar
bahawa keperluan penilaian kendiri yang dibuat mereka kembali kerap untuk
kriteria yang mereka telah mengusahakan dikesan dan tidak digalakkan ( Boud ,
1995 , p.182 ) . Penilaian diri perlu direka untuk menjadi sesuai untuk
konteks disiplin tertentu . Penilaian diri boleh digunakan bersama
dengan rakan sebaya dan penilaian guru . sendiri penilaian – boleh diintegrasikan ke
dalam aktiviti-aktiviti pembelajaran yang paling kerap dengan menyediakan
tugasan dan menyimpan memeriksa prestasi mereka sendiri terhadap mereka (
Andrade & Du , 2007, p.166 ) . Pertunangan ini memuncak dengan
implikasi kriteria boleh membantu pelajar mendalami ” memahami
apa yang merupakan kualiti learning.Using penilaian kendiri dalam kombinasi
dengan lain-lain bentuk penilaian :Ini boleh dilakukan dalam konteks penilaian
yang paling . Sebagai contoh , pelajar boleh dikehendaki untuk membentangkan
penilaian sendiri berhubung dengan kriteria yang telah dipersetujui untuk
aktiviti-aktiviti seperti penyertaan kelas atau persembahan Komponen penilaian
sendiri seperti ini boleh diberi ganjaran dalam beberapa cara . Guru-guru boleh
membuat keputusan pada tanda akhir iaitu tanda purata berdasarkan kombinasi
sendiri dan guru ( dan / atau penilaian rakan sebaya ) . Sebagai alternatif ,
guru boleh menetapkan tanda , tetapi peratusan tambahan dianugerahkan
berdasarkan kualiti pelajar “penilaian dan penjelasan untuk membuat
penilaian. Penilaian rakan sebaya Apakah penilaian rakan sebaya ?Terdapat
banyak variasi penilaian rakan sebaya, tetapi pada dasarnya ia melibatkan
pelajar memberikan maklum balas kepada pelajar-pelajar lain kepada kualiti
kerja mereka . Dalam beberapa kes , amalan maklum balas rakan sebaya akan
termasuk Penetapan gred , tetapi ini secara meluas diiktiraf sebagai satu
proses yang penuh dengan kesukaran . “Penilaian Peer memerlukan pelajar untuk
memberi maklum balas sama ada atau gred ( atau kedua-dua ) untuk mereka
rakan-rakan pada produk atau persembahan , berdasarkan kriteria kecemerlangan
yang produk atau peristiwa pelajar yang mungkin telah terlibat dalam menentukan
” ( Falchikov , 2007, p.132 ) .Mengapa menggunakan penilaian rakan sebaya ?
Falchikov (2007 ) mengingatkan kita bahawa pembelajaran rakan sebaya membina
pada proses yang merupakan sebahagian daripada pembangunan kita dari
tahun-tahun awal kehidupan ( ia adalah amalan pendidikan formal dan pemusatan
kepada guru yang membuat kita lupa ini ) . maklum balas teman dapat
menggalakkan pembelajaran kolaboratif melalui pertukaran tentang apa yang
menjadi kerja yang baik . Jika kursus mahu menggalakkan pembelajaran rakan
sebaya dan kerjasama dalam cara lain , maka tugas-tugas penilaian perlu
untuk menyelaraskan dengan ini . Ia juga penting untuk mengiktiraf kerja-kerja
tambahan yang sejawat aktiviti pembelajaran yang dikehendaki daripada pelajar
melalui penilaian . Boud , Cohen & Sampson (1999 )
memerhatikan bahawa ” jika pelajar dijangka meletakkan lebih
banyak usaha ke dalam kursus melalui penglibatan mereka dalam aktiviti
pembelajaran rakan sebaya, maka ia mungkin perlu untuk mempunyai usaha ini
diiktiraf melalui anjakan setimpal fokus ssessment ” ( p 0,416 ) . pembelajaran
Peer menarik mengenai ” model perantisan kognitif ” ( Kvale , 2006) . Pelajar boleh
membantu antara satu sama lain untuk memahami jurang dalam pembelajaran dan
pemahaman mereka dan untuk mendapatkan pemahaman yang lebih canggih daripada
proses pembelajaran . Perbualan seluruh proses penilaian dipertingkatkan
. Bukti penyelidikan menunjukkan bahawa maklum balas rakan sebaya boleh
digunakan sangat berkesan dalam pembangunan pelajar ” kemahiran menulis . Pelajar
terlibat dalam ulasan terhadap kerja orang lain boleh meningkatkan
keupayaan mereka sendiri untuk pertimbangan dan membuat pilihan intelektual . Pelajar
menerima maklum balas daripada rakan-rakan mereka boleh mendapatkan pelbagai
idea tentang kerja mereka untuk menggalakkan pembangunan dan
penambahbaikan.penilaian rakan sebaya membantu mengurangkan ketidakseimbangan
kuasa antara guru dan pelajar dan dapat meningkatkan pelajar ” status dalam
proses pembelajaran . Fokus maklum balas rakan sebaya boleh di proses ,
menggalakkan pelajar untuk menjelaskan , menyemak dan menyunting idea-idea
mereka . kerja Peer menjajarkan dengan tanggapan bahawa bahagian yang
penting dalam proses pembelajaran adalah secara beransur-ansur memahami dan
menjelaskan nilai-nilai dan standard yang ” komuniti amalan ” Wenger , 1999,
yang dipetik dalam Falchikov , 2007, p.129 ) . Lukisan pada Wenger ”
s idea-idea, Falchikov mencadangkan bahawa ” pembelajaran melibatkan penyertaan
aktif dalam ” masyarakat amalan ” di mana anggota masyarakat menentukan dan
menyusun amalan mereka sendiri , dan membina identiti berhubung dengan
komuniti-komuniti ini ” ( 2007 , p.129 ) . Ulasan rakan sebaya dalam proses
penilaian memulakan ke dalam masyarakat untuk mendengar , eksperimen dengan
secara beransur-ansur dan menjiwai norma community.How untuk melaksanakan
penilaian rakan sebaya Ia adalah mungkin untuk memberikan maklum balas serta-merta ,
jadi pembelajaran formatif boleh dipertingkatkan . Proses penilaian rakan
sebaya boleh membantu pelajar belajar bagaimana untuk menerima dan memberikan
maklum balas yang merupakan bahagian yang penting dalam kebanyakan penilaian
contexts. Pastikan kriteria untuk mana-mana sekeping penilaian rakan
sebaya adalah jelas dan dibincangkan dengan pelajar ( dirundingkan dengan
mereka jika keadaan bersesuaian ) . Bukti tersebut mencadangkan bahawa
pelajar menjadi lebih baik pada penilaian rakan sebaya dengan amalan (
Falchikov , 2007) . Pelajar perlu amalan untuk mendapatkan keyakinan dalam
penilaian rakan sebaya dan untuk menjadi lebih cekap pada ia . Amalan bilik
darjah yang lain juga boleh membantu untuk menyediakan pelajar untuk penilaian
rakan sebaya, seperti pertukaran dan perbincangan kuliah nota Luangkan masa
mewujudkan persekitaran amanah di dalam kelas.Cuba untuk memastikan bahawa
persekitaran pembelajaran anda menggabungkan pembelajaran
rakan sebaya dan kerjasama dalam pelbagai cara . Sedar bahawa memperkenalkan
markah mencipta satu set lagi isu-isu yang kompleks , tetapi jika anda
memutuskan untuk mendapatkan rakan-rakan untuk anugerah menandakan tanda-tanda
ini harus hanya satu daripada beberapa tanda-tanda yang berbeza
diberikan kepada produk tertentu atau proses . Secara umumnya , sebagai aspek
yang paling berharga penilaian rakan sebaya potensi untuk meningkatkan
pembelajaran , cap boleh awan perkara kerana mereka cenderung menjadi tumpuan
orang dengan mengorbankan segala-galanya else.Examples Bertukar-tukar nota Satu
pengenalan ringkas kepada konsep maklum balas rakan sebaya adalah untuk
menjemput pelajar untuk bertukar-tukar nota kuliah dalam segmen yang terakhir
bagi kelas satu dan untuk membincangkan jurang dilihat dan perbezaan dalam
pemahaman . Ini boleh dilakukan secara tetap dan mempunyai banyak manfaat yang
berpotensi. Ia mendapat pelajar digunakan untuk membincangkan kerja mereka
dengan rakan-rakan mereka , ia boleh membantu untuk membina persekitaran
kerjasama dan membantu pelajar untuk menambah baik dan meningkatkan pemahaman
mereka .Penyuntingan rakan sebaya dan maklum balas Terdapat banyak
variasi yang berbeza daripada bentuk maklum balas rakan sebaya .
Pada dasarnya pelajar menyediakan draf satu seksyen taksiran itu dan membawanya
ke kelas . Pelajar biasanya bekerja dalam kumpulan kecil dan salinan daripada
draf diedarkan kepada ahli kumpulan . Kriteria untuk maklum balas telah
dibincangkan dan dirundingkan terlebih dahulu atau beberapa soalan utama telah
dibangunkan untuk pelajar menggunakan .Pelajar bergilir-gilir dalam menyediakan
maklum balas lisan pada rakan-rakan mereka ” draf . Ia membantu jika ahli
kumpulan menulis beberapa komen berhubung dengan kriteria atau soalan dan
memberikan ini kepada penulis ( sebelum melaksanakan peer menyunting , pelajar
perlu diberi contoh untuk mengamalkan dengan dan menjadi jurulatih dalam proses
maklum balas ) . Satu kajian oleh Lockhart & Ng (dipetik dalam van den Berg
, Admiraal & Pilot , 2006) berhujah bahawa pelajar berinteraksi dengan
rakan-rakan mereka dalam empat cara asas di peer proses penilaian : • pembaca
berwibawa menunjukkan kesilapan atau kelemahan dalam penulisan • interpretasi
pembaca ” mahu untuk membincangkan idea-idea baru muncul ketika membaca teks” (
van den Berg et al , 2006, P20 )• pembaca Menangani Jenayah • pembaca Kerjasama
ini menyelesaikan sesuatu dan pembaca kerjasama cuba untuk penulis untuk
menyatakan dengan jelas dan menjelaskan niat mereka – mod ini interaksi muncul
untuk menjadi lebih produktif untuk peningkatan kualiti penulisan. Ini adalah
penting untuk mengingati apabila bercakap dengan pelajar tentang jenis soalan
yang mungkin berguna untuk bertanya dalam maklum balas Kabinet elemen reka
bentuk process.Optimum untuk assessmentStudies rakan sebaya menunjukkan banyak
variasi penggunaan maklum balas rakan sebaya untuk meningkatkan bertulis. Van
den Berg et al (2006 ) bereksperimen dengan tujuh reka bentuk penilaian rakan
sebaya yang berbeza dan tiba di senarai berikut elemen optimum : Penilaian Peer
untuk menyokong masa depan pembelajaran Model Optimum Berdasarkan analisis
silang – kes daripada tujuh reka bentuk taksiran rakan sebaya dan keputusan
mereka , kami membuat kesimpulan pertarungan ciri-ciri reka bentuk yang paling
penting yang menyokong penilaian rakan sebaya yang berkesan dalam pengajaran
universiti . Ini diringkaskan di sini . Ciri reka bentuk penting ialah: 1 .
Produk: saiz bertulis adalah 5-8 muka surat . Sebabnya ialah bahawa pelajar
tidak akan bersedia untuk melabur masa yang cukup dalam menilai products.2
lebih besar . Berhubung dengan penilaian kakitangan : mesti ada masa yang
mencukupi antara penilaian penilaian rakan sebaya dan guru , supaya pelajar
mengimbas pertama , menyemak semula kertas mereka berdasarkan maklum balas
rakan sebaya, dan kemudian bawanya kepada guru 3. arah : maklum balas dua hala
adalah lebih mudah untuk menganjurkan untuk guru dan pelajar , kerana ia adalah
jelas bahawa penilai yang akan seterusnya menjadi assessee , yang membuat ia
lebih mudah untuk Xchange produk . Maklum balas lisan dalam kelas tidak akan
mengambil banyak masa, kerana kumpulan maklum balas boleh berbincang secara
serentak. 4. Hubungi : penjelasan lisan , analisis dan cadangan untuk semakan
adalah elemen yang diperlukan bagi proses maklum balas ; ini memerlukan muka-ke
– muka kenalan . 5. Constellation penilai / assessees : saiz kumpulan mempunyai
maklum balas kepada tiga atau empat . Dalam keadaan itu, pelajar mempunyai peluang
untuk membandingkan pelajar sesama mereka ” kata-kata , dan untuk menentukan
kesesuaiannya. Sekumpulan dua pelajar adalah terlalu kecil , kerana risiko yang
rakan kongsi yang tidak mungkin melakukan properly.6 . Tempat : maklum balas
lisan perlu dianjurkan semasa waktu kenalan , kerana ia adalah sukar untuk
menentukan sama ada pelajar akan menganjurkan diri ini apabila keluar dari
kelas . ICT – alat boleh digunakan untuk membolehkan pelajar membaca peer
maklum balas sebelum membincangkannya .
Benarkan pelajar untuk mengamalkan rakan sebaya dan
selfassessment kemahiran dalam pelbagai konteks ; Melibatkan pelajar dalam menilai
prestasi mereka atau bahawa rakan-rakan mereka membangun dan menggunakan
Sadlers ini (1989 dan 2005 ) kepakaran menilai , menyediakan ,
mencari dan menggunakan maklum balas ; Memberi sedikit peragaan dan /
atau perancah ; Memerlukan pelajar untuk mengenal pasti dan menggunakan
piawaian dan kriteria ; Menggalakkan pendekatan reflektif untuk pembelajaran
; Memerlukan pelajar untuk bertanggungjawab terhadap tindakan mereka ; Adakah direka
untuk meningkatkan pembelajaran ; van den Berg (2006 ) pp.34,35 Oleh itu ,
saya melihatnya sebagai bermanfaat untuk menggalakkan penglibatan rakan sebaya
dalam penilaian di mana ciri-ciri tertentu yang hadir . Ini
termasuk ciri-ciri yang : Benarkan pudar sokongan supaya pelajar boleh
bergerak lebih dekat ke arah autonomi penilaian ( Boud & Falchikov
, 2008, p.139 )
No comments:
Post a Comment