Saturday, 4 July 2015

Penilaian-Satu Bacaan


PengenalanKesusasteraan pendidikan tinggi membuktikan minat yang meluas dalam diri dan rakan sebaya penilaian . Kepentingan dalam diri dan rakan sebaya penilaian sebahagiannya didorong dengan menukar konsep pengajaran dan pembelajaran . Pendekatan kontemporari menekankan penglibatan pelajar secara aktif dalam pembelajaran mereka sendiri , tanggungjawab pelajar , kemahiran metakognitif dan , model kerjasama dialogical pengajaran dan pembelajaran . Proses penilaian di mana guru yang memegang semua kuasa dan membuat semua pilihan yang menghadkan potensi untuk learnerdevelopment dalam semua aspek-aspek ini . Guru-guru yang melihat dialog dan ofknowledge bersama pembinaan sebagai bahagian yang penting dalam konsep pengajaran mereka perlu mengambil kira kepentingan menjemput pelajar untuk berkongsi lebih asas dalam proses penilaian . Walaupun ramai ahli akademik cuba untuk mereka bentuk peluang pembelajaran bilik darjah yang menggambarkan prinsip-prinsip pembelajaran konstruktivis , prinsip ini sering diabaikan dalam reka bentuk dan pelaksanaan tugas penilaian . Ramai guru akademik masih cenderung untuk mengekalkan semua hak milik dan kuasa dalam proses penilaian . Terdapat keperluan untuk berfikir tentang penilaian dalam cara yang selaras dengan lebih telitidengan cita-cita pembelajaran konstruktivis dan diri dan rakan sebaya penilaian boleh memainkan peranan yang penting dalam ini berkenaan . Tambahan pula , seperti yang dinyatakan oleh Boud dan Falchikov (2006 ) , penyertaan aktif oleh pelajar dalam reka bentuk penilaian , pilihan , kriteria dan membuat pertimbangan adalah persediaan lebih mampan bagi kehidupan bekerja yang berikutnya . Terdapat pertindihan yang agak besar antara diri dan penilaian rakan sebaya, tetapi untuk kejelasan , mereka akan dibincangkan secara berasingan . Apakah penilaian diri ?Menurut Boud (1995 ) , semua penilaian termasuk penilaian kendiri terdiri daripada dua utama unsur-unsur : membuat keputusan mengenai standard prestasi yang diharapkan dan kemudian membuatpertimbangan mengenai kualiti prestasi yang berhubung dengan piawaian ini. Apabila penilaian sendiridiperkenalkan, ia ideal harus melibatkan pelajar dalam kedua-dua aspects.Andrade dan Du (2007 ) memberikan definisi membantu penilaian kendiri yang memberi tumpuan kepada pembelajaran formatif bahawa ia boleh menggalakkan :Penilaian diri adalah satu proses penilaian formatif di mana pelajar merenung dan menilai kualiti kerja mereka dan pembelajaran mereka , menghakimi sejauh mana ia mencerminkan matlamat dinyatakan dengan jelas atau kriteria , mengenal pasti kekuatan dan kelemahan dalam kerja mereka , dan menyemak semula dengan sewajarnya ( 2007, p.160 ) .Mengapa penilaian sendiri ?Membuat pertimbangan tentang kemajuan pembelajaran satu ” sendiri adalah penting untuk proses pembelajaran.  sendiri penilaian – membina kecenderungan semula jadi untuk memeriksa kemajuan pembelajaran satu ” sendiri .š tugas Penilaian diri mengalih tumpuan daripada sesuatu yang dikenakan oleh orang lain untuk perkongsian yang berpotensi.š tugas Penilaian diri menggalakkan pemilikan pelajar learning.š Penilaian diri boleh mempromosikan tanggungjawab pelajar dan independence.š sendiri penilaian – menggalakkan refleksi pada satu ” sendiri learning.š Jika pelajar dapat mengenal pasti kemajuan pembelajaran / beliau , ini boleh memberi motivasi pembelajaran lanjut . š pembelajaran lanjut hanya boleh dilakukan selepas pengiktirafan apa yang perlu learned.š Penilaian diri menggalakkan tumpuan kepada proses .šPenilaian diri menekankan aspek formatif daripada assessment. Penilaian diri boleh menampung kepelbagaian pelajar “Kesediaan , pengalaman dan latar belakang .š amalan Penilaian diri dan menyelaraskan dengan peralihan dalam kesusasteraan pendidikan yang lebih tinggi daripada memberi tumpuan kepada prestasi guru kepada penekanan terhadap pembelajaran pelajarš  penilaian diri dengan penekanan terhadap tanggungjawab pelajar dan membuat pertimbangan adalah ” satu kemahiran yang perlu bagi pembelajaran sepanjang hayat ” ( Boud , 1995 , p.11 ) . Selain itu , penilaian kendiriš Penilaian diri mula beralih budaya dari satu lazim di mana pelajar menjalankan tugas-tugas penilaian semata-mata dalam semangat pajakan pensyarah ( Boud , 1995 ) itu . Fokus beralih dari memuaskan pensyarah dan lebih kepada kualiti pembelajaran . Boud (1995 ) , bercakap mengenai asal-usul faedah yang panjang dalam penilaian kendiri , yang menyembah gambar cara di mana begitu banyak usaha penilaian pelajar yang tersalah arah , apabila dia komen terdapat ” dawning perlahan bahawa ia bukan orang lain yang sepatutnya menjadi memuaskan dalam usaha saya belajar, tetapi diri sendiri ” ( p . 3 ) š Penilaian diri mula beralih daripada budaya yang lazim o šproses boleh membantu ” untuk menyediakan pelajar-pelajar bukan sahaja untuk menyelesaikan masalah yang kita sudah tahu jawapannya, tetapi untuk menyelesaikan masalah yang kita tidak boleh pada masa ini walaupun mengandung ” ( Brew , 1995 , p . 57 ) .Melibatkan pelajar dalam membentuk kriteria untuk tugas-tugas penilaian kendiri membantu mereka untuk memperdalam pemahaman mereka tentang apa yang menjadi hasil yang berkualiti di kawasan tertentu Bagaimana untuk melaksanakan penilaian kendiriš  perbualan Rapi dengan pelajar perlu berlaku sebelum memperkenalkan apa-apa amalan penilaian kendiri . Ia adalah penting untuk meneroka andaian dan prinsip-prinsip yang menjadi asas inovasi penilaian sendiri . Memperkenalkan konsep dan mula menyediakan peluang amalan yang sangat awal dalam kertas kerja jika anda akan menggunakannya. Jurulatih pelajar dalam penilaian kendiri menggunakan contoh dan model . Boud (1995 ) berpendapat bahawa cara di mana penilaian kendiri dilaksanakan adalah kritikal kepada penerimaannya oleh pelajar . Menurut Boud (1995 ) , proses pelaksanaan perlu termasuk :š • A rasional yang jelas : apakah maksud aktiviti tertentu ini ?• prosedur yang jelas dan nyata – pelajar perlu tahu apa yang diharapkan daripada mereka .• jaminan persekitaran yang selamat di mana mereka boleh menjadi jujur ​​tentang prestasi mereka sendiri tanpa rasa takut bahawa mereka akan mendedahkan maklumat yang boleh digunakan terhadap mereka . Pelajar boleh dijemput untuk memantau kemajuan mereka dalam memperolehi kemahiran amali mengikut bersetuju pada kriteria dan difahami dengan baik.š• Keyakinan bahawa pelajar-pelajar lain akan melakukan perkara yang sama , dan yang menipu atau pakatan sulit akan menjadi peluang kepada pelajar untuk mengenal pasti atau mencerminkan kemajuan mereka berhubung dengan pembelajaran tertentu outcomes. Pelajar perlu bimbingan, latihan dan sokongan dalam pembangunan kebolehan penilaian sendiri .š  Pelajar perlu terlibat dalam mewujudkan kriteria untuk keputusan dan juga dalam menilai kerja mereka sendiri ( Boud , 1995)  Tidak kira apa cara di mana kriteria yang ditetapkan, pelajar perlu benar-benar jelas mengenai piawaian kerja yang baginya mereka yang bercita-cita , dan jika boleh , mempunyai amalan dalam memikirkan contoh kerja berhubung dengan kriteria ini.š Kebanyakan daripada kesusasteraan penilaian sendiri berpendapat bahawa penilaian kendiri boleh meningkatkan pembelajaran yang paling berkesan apabila ia tidak melibatkan penggredan . Sebagai contoh , Kirby dan Downs (2007 ) berhujah bagi manfaat daripada ” formatif , belat rendah , penilaian kriteria – dirujuk ” ( p.490 ) .Examples Contoh penilaian kendiri mudah: Pelajar adalah dipelawa untuk melengkapkan lembaran penilaian sendiri yang mudah mengikut kriteria yang telah dipersetujui dan menyerahkannya dengan penilaian yang telah siap. Untuk memanjangkan manfaat daripada latihan tersebut , pelajar boleh diminta untuk menjelaskan mengapa mereka menilai diri mereka dengan cara yang tertentu . Pelajar boleh dianugerahkan peratusan untuk melengkapkan penilaian atau gred untuk kualiti rasional mereka untuk penilaian diri mereka. Kajian yang dinilai penggunaan komponen penilaian kendiri yang mudah seperti laporan ini beberapa faedah . Salah satu yang paling menarik ialah maklum balas daripada pelajar bahawa keperluan penilaian kendiri yang dibuat mereka kembali kerap untuk kriteria yang mereka telah mengusahakan dikesan dan tidak digalakkan ( Boud , 1995 , p.182 ) .š  Penilaian diri perlu direka untuk menjadi sesuai untuk konteks disiplin tertentu .š  Penilaian diri boleh digunakan bersama dengan rakan sebaya dan penilaian guru .š sendiri penilaian – boleh diintegrasikan ke dalam aktiviti-aktiviti pembelajaran yang paling kerap dengan menyediakan tugasan dan menyimpan memeriksa prestasi mereka sendiri terhadap mereka ( Andradeš & Du , 2007, p.166 ) . Pertunangan ini memuncak dengan implikasi kriteria boleh membantu pelajar mendalami ” memahami apa yang merupakan kualiti learning.Using penilaian kendiri dalam kombinasi dengan lain-lain bentuk penilaian :Ini boleh dilakukan dalam konteks penilaian yang paling . Sebagai contoh , pelajar boleh dikehendaki untuk membentangkan penilaian sendiri berhubung dengan kriteria yang telah dipersetujui untuk aktiviti-aktiviti seperti penyertaan kelas atau persembahan Komponen penilaian sendiri seperti ini boleh diberi ganjaran dalam beberapa cara . Guru-guru boleh membuat keputusan pada tanda akhir iaitu tanda purata berdasarkan kombinasi sendiri dan guru ( dan / atau penilaian rakan sebaya ) . Sebagai alternatif , guru boleh menetapkan tanda , tetapi peratusan tambahan dianugerahkan berdasarkan kualiti pelajar “penilaian dan penjelasan untuk membuat penilaian. Penilaian rakan sebaya Apakah penilaian rakan sebaya ?Terdapat banyak variasi penilaian rakan sebaya, tetapi pada dasarnya ia melibatkan pelajar memberikan maklum balas kepada pelajar-pelajar lain kepada kualiti kerja mereka . Dalam beberapa kes , amalan maklum balas rakan sebaya akan termasuk Penetapan gred , tetapi ini secara meluas diiktiraf sebagai satu proses yang penuh dengan kesukaran . “Penilaian Peer memerlukan pelajar untuk memberi maklum balas sama ada atau gred ( atau kedua-dua ) untuk mereka rakan-rakan pada produk atau persembahan , berdasarkan kriteria kecemerlangan yang produk atau peristiwa pelajar yang mungkin telah terlibat dalam menentukan ” ( Falchikov , 2007, p.132 ) .Mengapa menggunakan penilaian rakan sebaya ? Falchikov (2007 ) mengingatkan kita bahawa pembelajaran rakan sebaya membina pada proses yang merupakan sebahagian daripada pembangunan kita dari tahun-tahun awal kehidupan ( ia adalah amalan pendidikan formal dan pemusatan kepada guru yang membuat kita lupa ini ) .š  maklum balas teman dapat menggalakkan pembelajaran kolaboratif melalui pertukaran tentang apa yang menjadi kerja yang baik . šJika kursus mahu menggalakkan pembelajaran rakan sebaya dan kerjasama dalam cara lain , maka tugas-tugas penilaian perlu untuk menyelaraskan dengan ini . Ia juga penting untuk mengiktiraf kerja-kerja tambahan yang sejawat aktiviti pembelajaran yang dikehendaki daripada pelajar melalui penilaian . Boud , Cohenš & Sampson (1999 ) memerhatikan bahawa ” jika pelajar dijangka meletakkan lebih banyak usaha ke dalam kursus melalui penglibatan mereka dalam aktiviti pembelajaran rakan sebaya, maka ia mungkin perlu untuk mempunyai usaha ini diiktiraf melalui anjakan setimpal fokus ssessment ” ( p 0,416 ) . pembelajaran Peer menarik mengenai ” model perantisan kognitif ” ( Kvale , 2006) .š Pelajar boleh membantu antara satu sama lain untuk memahami jurang dalam pembelajaran dan pemahaman mereka dan untuk mendapatkan pemahaman yang lebih canggih daripada proses pembelajaran .š Perbualan seluruh proses penilaian dipertingkatkan . Bukti penyelidikan menunjukkan bahawa maklum balas rakan sebaya boleh digunakan sangat berkesan dalam pembangunan pelajar ” kemahiran menulis .š Pelajar terlibat dalam ulasan terhadap kerja orang lain boleh meningkatkan keupayaan mereka sendiri untuk pertimbangan dan membuat pilihan intelektual .š Pelajar menerima maklum balas daripada rakan-rakan mereka boleh mendapatkan pelbagai idea tentang kerja mereka untuk menggalakkan pembangunan dan penambahbaikan.špenilaian rakan sebaya membantu mengurangkan ketidakseimbangan kuasa antara guru dan pelajar dan dapat meningkatkan pelajar ” status dalam proses pembelajaran . Fokus maklum balas rakan sebaya boleh di proses , menggalakkan pelajar untuk menjelaskan , menyemak dan menyunting idea-idea mereka .š kerja Peer menjajarkan dengan tanggapan bahawa bahagian yang penting dalam proses pembelajaran adalah secara beransur-ansur memahami dan menjelaskan nilai-nilai dan standard yang ” komuniti amalan ” Wenger , 1999, yang dipetik dalam Falchikov , 2007, p.129 ) . Lukisan pada Wenger ” s idea-idea, Falchikov mencadangkan bahawa ” pembelajaran melibatkan penyertaan aktif dalam ” masyarakat amalan ” di mana anggota masyarakat menentukan dan menyusun amalan mereka sendiri , dan membina identiti berhubung dengan komuniti-komuniti ini ” ( 2007 , p.129 ) . Ulasan rakan sebaya dalam proses penilaian memulakan ke dalam masyarakat untuk mendengar , eksperimen dengan secara beransur-ansur dan menjiwai norma community.How untuk melaksanakan penilaian rakan sebayaš Ia adalah mungkin untuk memberikan maklum balas serta-merta , jadi pembelajaran formatif boleh dipertingkatkan . Proses penilaian rakan sebaya boleh membantu pelajar belajar bagaimana untuk menerima dan memberikan maklum balas yang merupakan bahagian yang penting dalam kebanyakan penilaian contexts.š Pastikan kriteria untuk mana-mana sekeping penilaian rakan sebaya adalah jelas dan dibincangkan dengan pelajar ( dirundingkan dengan mereka jika keadaan bersesuaian ) .š Bukti tersebut mencadangkan bahawa pelajar menjadi lebih baik pada penilaian rakan sebaya dengan amalan ( Falchikov , 2007) . Pelajar perlu amalan untuk mendapatkan keyakinan dalam penilaian rakan sebaya dan untuk menjadi lebih cekap pada ia . Amalan bilik darjah yang lain juga boleh membantu untuk menyediakan pelajar untuk penilaian rakan sebaya, seperti pertukaran dan perbincangan kuliah nota š Luangkan masa mewujudkan persekitaran amanah di dalam kelas.šCuba untuk memastikan bahawa persekitaran pembelajaran anda menggabungkan pembelajaran rakan sebaya dan kerjasama dalam pelbagai cara .š Sedar bahawa memperkenalkan markah mencipta satu set lagi isu-isu yang kompleks , tetapi jika anda memutuskan untuk mendapatkan rakan-rakan untuk anugerah menandakan tanda-tanda ini harus hanya satu daripada beberapa tanda-tanda yang berbeza diberikan kepada produk tertentu atau proses . Secara umumnya , sebagai aspek yang paling berharga penilaian rakan sebaya potensi untuk meningkatkan pembelajaran , cap boleh awan perkara kerana mereka cenderung menjadi tumpuan orang dengan mengorbankan segala-galanya else.Examples Bertukar-tukar nota Satu pengenalan ringkas kepada konsep maklum balas rakan sebaya adalah untuk menjemput pelajar untuk bertukar-tukar nota kuliah dalam segmen yang terakhir bagi kelas satu dan untuk membincangkan jurang dilihat dan perbezaan dalam pemahaman . Ini boleh dilakukan secara tetap dan mempunyai banyak manfaat yang berpotensi. Ia mendapat pelajar digunakan untuk membincangkan kerja mereka dengan rakan-rakan mereka , ia boleh membantu untuk membina persekitaran kerjasama dan membantu pelajar untuk menambah baik dan meningkatkan pemahaman mereka .šPenyuntingan rakan sebaya dan maklum balas Terdapat banyak variasi yang berbeza daripada bentuk maklum balas rakan sebaya . Pada dasarnya pelajar menyediakan draf satu seksyen taksiran itu dan membawanya ke kelas . Pelajar biasanya bekerja dalam kumpulan kecil dan salinan daripada draf diedarkan kepada ahli kumpulan . Kriteria untuk maklum balas telah dibincangkan dan dirundingkan terlebih dahulu atau beberapa soalan utama telah dibangunkan untuk pelajar menggunakan .Pelajar bergilir-gilir dalam menyediakan maklum balas lisan pada rakan-rakan mereka ” draf . Ia membantu jika ahli kumpulan menulis beberapa komen berhubung dengan kriteria atau soalan dan memberikan ini kepada penulis ( sebelum melaksanakan peer menyunting , pelajar perlu diberi contoh untuk mengamalkan dengan dan menjadi jurulatih dalam proses maklum balas ) . Satu kajian oleh Lockhart & Ng (dipetik dalam van den Berg , Admiraal & Pilot , 2006) berhujah bahawa pelajar berinteraksi dengan rakan-rakan mereka dalam empat cara asas di peer proses penilaian : • pembaca berwibawa menunjukkan kesilapan atau kelemahan dalam penulisan • interpretasi pembaca ” mahu untuk membincangkan idea-idea baru muncul ketika membaca teks” ( van den Berg et al , 2006, P20 )• pembaca Menangani Jenayah • pembaca Kerjasama ini menyelesaikan sesuatu dan pembaca kerjasama cuba untuk penulis untuk menyatakan dengan jelas dan menjelaskan niat mereka – mod ini interaksi muncul untuk menjadi lebih produktif untuk peningkatan kualiti penulisan. Ini adalah penting untuk mengingati apabila bercakap dengan pelajar tentang jenis soalan yang mungkin berguna untuk bertanya dalam maklum balas Kabinet elemen reka bentuk process.Optimum untuk assessmentStudies rakan sebaya menunjukkan banyak variasi penggunaan maklum balas rakan sebaya untuk meningkatkan bertulis. Van den Berg et al (2006 ) bereksperimen dengan tujuh reka bentuk penilaian rakan sebaya yang berbeza dan tiba di senarai berikut elemen optimum : Penilaian Peer untuk menyokong masa depan pembelajaran Model Optimum Berdasarkan analisis silang – kes daripada tujuh reka bentuk taksiran rakan sebaya dan keputusan mereka , kami membuat kesimpulan pertarungan ciri-ciri reka bentuk yang paling penting yang menyokong penilaian rakan sebaya yang berkesan dalam pengajaran universiti . Ini diringkaskan di sini . Ciri reka bentuk penting ialah: 1 . Produk: saiz bertulis adalah 5-8 muka surat . Sebabnya ialah bahawa pelajar tidak akan bersedia untuk melabur masa yang cukup dalam menilai products.2 lebih besar . Berhubung dengan penilaian kakitangan : mesti ada masa yang mencukupi antara penilaian penilaian rakan sebaya dan guru , supaya pelajar mengimbas pertama , menyemak semula kertas mereka berdasarkan maklum balas rakan sebaya, dan kemudian bawanya kepada guru 3. arah : maklum balas dua hala adalah lebih mudah untuk menganjurkan untuk guru dan pelajar , kerana ia adalah jelas bahawa penilai yang akan seterusnya menjadi assessee , yang membuat ia lebih mudah untuk Xchange produk . Maklum balas lisan dalam kelas tidak akan mengambil banyak masa, kerana kumpulan maklum balas boleh berbincang secara serentak. 4. Hubungi : penjelasan lisan , analisis dan cadangan untuk semakan adalah elemen yang diperlukan bagi proses maklum balas ; ini memerlukan muka-ke – muka kenalan . 5. Constellation penilai / assessees : saiz kumpulan mempunyai maklum balas kepada tiga atau empat . Dalam keadaan itu, pelajar mempunyai peluang untuk membandingkan pelajar sesama mereka ” kata-kata , dan untuk menentukan kesesuaiannya. Sekumpulan dua pelajar adalah terlalu kecil , kerana risiko yang rakan kongsi yang tidak mungkin melakukan properly.6 . Tempat : maklum balas lisan perlu dianjurkan semasa waktu kenalan , kerana ia adalah sukar untuk menentukan sama ada pelajar akan menganjurkan diri ini apabila keluar dari kelas . ICT – alat boleh digunakan untuk membolehkan pelajar membaca peer maklum balas sebelum membincangkannya .

Benarkan pelajar untuk mengamalkan rakan sebaya dan selfassessment kemahiran dalam pelbagai konteks ;š Melibatkan pelajar dalam menilai prestasi mereka atau bahawa rakan-rakan mereka membangun dan menggunakan Sadlers ini (1989 dan 2005 ) kepakaran menilai , menyediakan , mencari dan menggunakan maklum balas ; š Memberi sedikit peragaan dan / atau perancah ; š Memerlukan pelajar untuk mengenal pasti dan menggunakan piawaian dan kriteria ; š Menggalakkan pendekatan reflektif untuk pembelajaran ; š Memerlukan pelajar untuk bertanggungjawab terhadap tindakan mereka ; š Adakah direka untuk meningkatkan pembelajaran ; švan den Berg (2006 ) pp.34,35 Oleh itu , saya melihatnya sebagai bermanfaat untuk menggalakkan penglibatan rakan sebaya dalam penilaian di mana ciri-ciri tertentu yang hadir . Ini termasuk ciri-ciri yang :  Benarkan pudar sokongan supaya pelajar boleh bergerak lebih dekat ke arah autonomi penilaian ( Boudš & Falchikov , 2008, p.139 )

No comments:

Post a Comment