Setiap
guru hendaklah memastikan P&P dalam bilik darjah lebih efektif, menarik dan seronok. Guru hendaklah memberi
peluang kepada pelajar untuk melaksanakan aktiviti kumpulan yang berstruktur
dan bersistem, bukannya secara ‘ad hoc’ dan mengelirukan. Supaya kelas lebih
dinamik, guru henadklah mewujudkan interaksi dua hala sama ada antara guru
dengan pelajar atau pelajar dengan pelajar. Dengan ini tidaklah berlaku
pendominasian oleh sesuatu kumpulan atau individu dalam P&P. Setiap
kumpulan yang dibentuk hendaklah bersifat hetrogen (Berryman, 2002). Kumpulan
hetrogen ini merujuk kepada aspek jantina, ras, latar belakang dan tahap
kebolehan individu. Pembentukan kumpulan ini memudahkan aktiviti yang akan
dijalankan. Untuk menjadikan P&P yang lebih menarik dan efektif, guru
hendaklah membina persekitaran pembelajaran yang positif.
Guru
hendaklah melayan semua pelajar sama rata. Apabila seseorang guru bersikap adil
dalam melayan pelajar maka pelajar itu faham bahawa guru mengambil berat
tentang kejayaan individu. Misalnya kekerapan pelajar perempuan atau lelaki
untuk menjawab soalan dan kekerapan kumpulan etnik yang majoriti atau minoriti
untuk terlibat dalam aktiviti bilik darjah perlulah sama. Jika pelajar menjawab
soalan yang diajukan dengan betul, maka guru harus memberi ganjaran supaya
pelajar itu berbangga dengan jawapannya di hadapan rakan-rakan mereka.
Yang
lebih penting ialah setiap pelajar dalam kelas boleh belajar. Guru hendaklah menjelaskan
kepada pelajar bahawa jangkaan atau ekspektasi guru adalah tinggi terhadap
mereka. Oleh itu mereka hendaklah memfokuskan perhatian terhadap pembelajaran. Guru
sentiasa beredar dalam kelas sambil memantau kerja-kerja pelajar dan memberi
sokongan dan galakan apabila mereka menghadapi sesuatu masalah. Pelajar akan
belajar dengan baik apabila pembelajaran dalam kelas dinamik dan aktif,
dilaksanakan mengikut konteks dan dalam keadan yang stabil. Tugas penting guru
ialah menjelaskan dan mendemonstrasikan tingkah laku yang diharapkan kepada
pelajar. Apabila guru tersebut yakin dan
cekap dalam penyampaian pengajaran, ini bermaksud beliau telah melahirkan asas
pembelajaran yang efektif. Dalam hal ini guru hendaklah menyediakan bahan dan meneliti
pelajaran lebih awal supaya guru dapat menguasai maklumat mengenai pelajaran
dan kemahiran penyampaian pelajaran sebelum memulakan pengajarannya.
No comments:
Post a Comment