Wednesday, 8 July 2015

Guru-Satu Pandangan (5)

Guru mengelakkan komunikasi yang negatif untuk mewujudkan P&P yang lebih efektif. Sekiranya guru menjerit kepada pelajar, ini bermaksud guru tersebut telah merosakkan persekitaran pembelajaran. Jika guru menyindir atau mengecil-ngecil dan merendah-rendah kebolehan pelajar, guru telah menyebabkan pelajar tawar hati untuk terlibat dalam pembelajaran. Tindakan guru memarahi pelajar dengan kasar menyebabkan pelajar berasa malu dengan rakan dan ini akan menjejaskan kepercayaan pelajar terhadap pelajaran dan guru. Sebagai pendidik, mereka hendaklah mengelakkan komunikasi negatif seumpama ini untuk melahirkan pembelajaran yang lebih positif, mesra dan menarik.
Peranan guru tidak hanya berfokus pada P&P sahaja. Guru juga berfungsi sebagai pakar penentu. Mereka bekerja sebagai penyelesai masalah pelajar dan harus mencari penyelesaiannya. Sebagai guru mereka perlu bertindak sebagai penterjemah dan orang tengah dalam saluran komunikasi terbuka (permasalahan dua hala dan penyelesaiannya). Dengan berbuat demikian guru akan mendapat kepercayaan pelajar dan bertanggunjawab mengenal pasti masalah, membangunkan program dan melaksanakan program. Selain itu guru juga hendaklah memudahkan komunikasi. Dalam konteks ini guru berperanan sebagai broker maklumat. Guru juga berperanan sebagai penghubung, penterjemah dan penyampai maklumat kepada pelajar.

Malah guru juga bertindak sebagai pendengar komunikasi yang berkesan. Guru terlibat dalam membuat keputusan dalam bilik darjah yang mempunyai kepentingan bersama seperti mengadili, interaksi, mengadakan perbincangan, mengulas pandangan, mendapatkan reaksi dan memperbetul keadaan dengan hubungan komunikasi. Selain itu, guru sebagai fasilitator komunikasi, beliau perlu menyediakan komunikasi dan menyediakan komunikasi untuk meningkatkan kesedaran dan pemahaman pelajar tentang sesuatu perkara yang dipelajari di sekolah.

No comments:

Post a Comment