Pelaksanaan
kurikulum baru telah mendapati bahawa pendidik yang berkesan mengamalkan tiga
gaya fasilitator perubahan iaitu pencetus, pengurus dan petindak balas (Haris
Md.Jadi, 2002). Pelaksanaan kurikulum di negara kita adalah sama, namun dari
segi kualiti dan kuantiti didapati bahawa guru-guru yang mengamalkan gaya
perubahan pencetus adalah lebih berjaya berbanding guru-guru yang megamalkan
gaya pengurus dan petindak balas. Gaya perubahan ini sebenarnya satu kombinasi
tingkah laku, keprihatinan dan pengetahuan guru serta penegasan terhadap
tindakan-tindakan yang diambil oleh guru tersebut. Sebagai pendidik mereka
perlu mengamalakn ketiga-tiga gaya tersebut. Guru perlu mempunyai pandangan
yang sangat tinggi terhadap P&P dalam bilik darjah. Guru harus mempunyai
jangkaan tinggi terhadap pelajar dan jangkaan tersebut akan dijelaskan melalui
pelbagai saluran. Sekiranya didapati topik yang diajar berfaedah kepada kepada
pelajar, guru hendaklah membuat pengubahsuaian terhadap topik tersebut mengikut
kesesuaian dan keperluan pelajar. Sebagai pemudah cara yang mengamalkan
pencetus, guru sentiasa mendapatkan maklum balas daripada pelajar.
Faktor
yang paling banyak menyumbang kepada kejayaan pelajar di sekolah ialah
keupayaan dan kesungguhan guru merancang dan melaksanakan proses pengajaran dan
pembelajaran (P&P) yang berkesan dan memberangsangkan. Pendekatan
pengajaran formal semata-mata tidak membawa kesan penghasilan atau pencapaian
pelajar yang memuaskan. Kajian-kajian menunjukkan bahawa pendekatan pengajaran
yang informal dan fleksibel iaitu pengajaran yang tidak dikongkong oleh skema
dan jadual waktu umumnya lebih efektif. Kepelbagaian kaedah pengajaran yang
berunsurkan minat, perasaan, harga diri, pengalaman dan cita rasa pelajar yang
terlibat mampu menjana suasana P&P yang interaktif dan impilkasinya pula
berpanjangan. Kaedah pengajaran yang tidak bersifat arahan sehala semata-mata
tidak mencetuskan pengalaman ‘hands on’ kepada pelajar-pelajar berkenaan.
No comments:
Post a Comment