Thursday, 16 July 2015

KAJIAN LITERASI

Kajian Terhadap Fenomena Literasi Di Kalangan Pelajar Menengah.

Kajian ini memberi tumpuan terhadap perancangan dan pelaksanaan literasi di sekolah-sekolah Menengah. Konsep dan pelaksanaan literasi di sekolah menengah lebih tertunpu kepada penguasaan dan kemahiran berilmu yang disampaikan melalui penyataan kognitif dan afektif. Masyarakat guru pula lebih memberi penekanan kepada pelaksanaan dan pengembangan kurikulum dan subjek yang diajar. Manakala ibu bapa pula begitu asyik memberi penekanan kepada peperiksaan. Peperiksaan dan pencapaian kognitif yang baik dalam peperiksaan awam menjadi matlamat akhir pendidikan.
Boleh dikatakan pengamal-pengamal dasar kurikulum khususnya guru-guru kita lebih menekankan dasar kurikulum yang menjurus kepada perkembangan kognituf dan amat kurang memberi tumpuan kepada kefahaman dan penguasaan konsep literasi. Literasi menjadi tunjang dalam pemahaman pengajaran guru. Guru-guru gagal memahami peranan literasi dalam membantu perkembangan minda dan emosi pelajar khususnya di peringkat menengah rendah. Konsep literasi dalam kurikulum sekolah perilu ditekankan segera supaya pelajar dapat memenuhi cita rasa hidupnya menerusi pengalaman literasi yang dilalui. Dengan ini dapat diharapkan pertumbuhan dan perkembangan mental, emosi dan fizikal kanak-kanak dapat berjalan dengan lancar.
Untuk mengkaji sejauh mana kadar literasi pelajar membantu mereka memahami teks-teks bacaan, saya akan menggunakan beberapa pendekatan, antaranya teori skema. Teori ini akan membantu saya mengkaji pengetahuan latar seseorang pelajar untuk membantu mereka memahami apa yang dibacanya. Kajian terhadap pengetahuan latar ini boleh digunakan dalam kefahaman bacaan dan juga dalam penulisan karangan. Kajian secara skematik ini penting untk membantu guru-guru menjalankan aktiviti pra penulisan kepada para pelajar. Selainitu, kajian saya juga akan menjurus kepada teori behaviorisme untuk mengkaji literasi pelajar. Teori ini meningkatkan kemahiran berbahasa pelajar. Kajian juga akan menjurus kepada suasana pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan. Suasana ini amat penting lebih-lebih lagi dalam mengajar puisi sebagai komponen sastera dalam bahasa Melayu. Trend pelajar masa kini tidak seperti zaman 70-an atau 80-an. Pelajar masa kini menentukan maknadengan sendiri tanpa dipengaruhi oleh guru. Pengdekatan ini tertumpu kepada penikmatan iaitu agar pelajar berasa seronok terhadap puisi tersebut. Mereka akan menentukan makna sendiri dan guru Cuma bertindak sebagai fasilitator. Peranan guru sebagai Pembina dan penyampai makna dalam teks semakin terhakis dan tempat mereka kini diambilalih oleh pelajar sebagai pembaca moden.

Selain pendekatan-pendekatan di atas, saya ingin menggunakan kaedah lain seperti model bottom-up, pendekatan gabung jalin serta pendekatan komunikatif dan lain-lain yang sesuai untuk mengukur kadar literasi pelajar kita. Kajian ini dapat diharap meningkatkan keyakinan, kreativiti dan minat guru terhadap proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Saya juga berharap contoh aktiviti yang akan disajikan dalam kajian nanti menimbulkan minat pelajar terhadap subjek bahasa seperti bahasa Melayu dan Inggeris. Pusat Perkembangan Kurikulum dan Maktab-maktab Perguruan serta pusat-pusat pengajian pendidikan universiti tempatan juga akan mendapat manfaat daripada kajian ini. Mereka boleh menggubal dan merangka dasar kurikulum yang lebih praktikal dan relevan dengan selera pelajar masa kini.

No comments:

Post a Comment