Kajian Terhadap Fenomena
Literasi Di Kalangan Pelajar Menengah.
Kajian ini memberi
tumpuan terhadap perancangan dan pelaksanaan literasi di sekolah-sekolah
Menengah. Konsep dan pelaksanaan literasi di sekolah menengah lebih tertunpu
kepada penguasaan dan kemahiran berilmu yang disampaikan melalui penyataan
kognitif dan afektif. Masyarakat guru pula lebih memberi penekanan kepada
pelaksanaan dan pengembangan kurikulum dan subjek yang diajar. Manakala ibu
bapa pula begitu asyik memberi penekanan kepada peperiksaan. Peperiksaan dan
pencapaian kognitif yang baik dalam peperiksaan awam menjadi matlamat akhir
pendidikan.
Boleh dikatakan
pengamal-pengamal dasar kurikulum khususnya guru-guru kita lebih menekankan
dasar kurikulum yang menjurus kepada perkembangan kognituf dan amat kurang
memberi tumpuan kepada kefahaman dan penguasaan konsep literasi. Literasi
menjadi tunjang dalam pemahaman pengajaran guru. Guru-guru gagal memahami
peranan literasi dalam membantu perkembangan minda dan emosi pelajar khususnya
di peringkat menengah rendah. Konsep literasi dalam kurikulum sekolah perilu
ditekankan segera supaya pelajar dapat memenuhi cita rasa hidupnya menerusi
pengalaman literasi yang dilalui. Dengan ini dapat diharapkan pertumbuhan dan
perkembangan mental, emosi dan fizikal kanak-kanak dapat berjalan dengan
lancar.
Untuk mengkaji sejauh
mana kadar literasi pelajar membantu mereka memahami teks-teks bacaan, saya
akan menggunakan beberapa pendekatan, antaranya teori skema. Teori ini akan
membantu saya mengkaji pengetahuan latar seseorang pelajar untuk membantu
mereka memahami apa yang dibacanya. Kajian terhadap pengetahuan latar ini boleh
digunakan dalam kefahaman bacaan dan juga dalam penulisan karangan. Kajian
secara skematik ini penting untk membantu guru-guru menjalankan aktiviti pra
penulisan kepada para pelajar. Selainitu, kajian saya juga akan menjurus kepada
teori behaviorisme untuk mengkaji literasi pelajar. Teori ini meningkatkan
kemahiran berbahasa pelajar. Kajian juga akan menjurus kepada suasana
pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan. Suasana ini amat penting
lebih-lebih lagi dalam mengajar puisi sebagai komponen sastera dalam bahasa
Melayu. Trend pelajar masa kini tidak seperti zaman 70-an atau 80-an. Pelajar masa
kini menentukan maknadengan sendiri tanpa dipengaruhi oleh guru. Pengdekatan
ini tertumpu kepada penikmatan iaitu agar pelajar berasa seronok terhadap puisi
tersebut. Mereka akan menentukan makna sendiri dan guru Cuma bertindak sebagai
fasilitator. Peranan guru sebagai Pembina dan penyampai makna dalam teks
semakin terhakis dan tempat mereka kini diambilalih oleh pelajar sebagai
pembaca moden.
Selain
pendekatan-pendekatan di atas, saya ingin menggunakan kaedah lain seperti model
bottom-up, pendekatan gabung jalin serta pendekatan komunikatif dan lain-lain
yang sesuai untuk mengukur kadar literasi pelajar kita. Kajian ini dapat
diharap meningkatkan keyakinan, kreativiti dan minat guru terhadap proses
pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Saya juga berharap contoh aktiviti
yang akan disajikan dalam kajian nanti menimbulkan minat pelajar terhadap
subjek bahasa seperti bahasa Melayu dan Inggeris. Pusat Perkembangan Kurikulum
dan Maktab-maktab Perguruan serta pusat-pusat pengajian pendidikan universiti
tempatan juga akan mendapat manfaat daripada kajian ini. Mereka boleh menggubal
dan merangka dasar kurikulum yang lebih praktikal dan relevan dengan selera
pelajar masa kini.
No comments:
Post a Comment