Kajian Coleman mendapati tahap pencapaian
sesebuah sekolah disebabkan oleh faktor-faktor bukan sekolah seperti taraf
sosio ekonomi ibu bapa. Bagaimanapun sejak 1970-an kajian pencapaian seseorang
murid lebih menjurus kepada keberkesanan sekolah. Kajian Kementerian Pelajaran
Malaysia tentang keberkesanan sekolah, menyatakan bahawa sekolah mempunyai
pengaruh terhadap perkembangan pencapaian seseorang murid. Malah pengaruh
sekolah-sekolah yang berlainan juga menyebabkan hasil persekolahan seseorang
murid yang berlainan (Brookover et al. (1978), Lezotte et al. (1980) dan Nooman,
(1976).Selain Coleman, kajian Metz (1986) dan Chubb dan Moe (1990) juga
mendapati bahawa taraf sosio ekonomi ibu bapa adalah penting dalam hasil
persekolahan murid. Kajian-kajian Matluck (1987), Cruickshank (1990) dan Bliss
et al. (1991) mendapati bahawa keberkesanan sekolah merupakan variabel yang
relevan dalam pencapaian murid di sekolah. Hal ini termasuklah iklim akademik
sekolah yang teratur, kepimpinan, jangkaan guru, kekerapan memantau murid dan
penilaian yang berterusan. Selain itu variabel lain yang menjadi unsur iklim
akademik sekolah ialah pengurusan sekolah, kestabilan staf, perkembangan staf,
kerjasama staf dan sebagainya (Bulach et al. 1995)Bulach dan Malone (2005)
berpendapat bahawa walaupun istilah yang digunakan adalah sama tetapi secara metodologinya
apa yang dikaji dalam hasil pembelajaran murid ialah variabel iklim akademik
sekolah, kepimpinan sekolah dan jangkaan guru yang tinggi terhadap murid.
Peranan iklim akademik sekolah untuk meningkatkan penghasilan murid di sekolah
telah mendapat sokongan daripada pelbagai sarjana. Iklim akademik sekolah
mempengaruhi peluang-peluang murid untuk meningkatkan kesediaan intelek, konsep
kendiri dan relians kendiri dan seterusnya berjaya dalam akademik. Variabel
iklim akademik sekolah menyebabkan berlakunya perubahan variabel hasil
persekolahan seseorang murid (Brookover, (1979) dan Rutter, (1981). Hal ini
kerana iklim akademik sekolah merupakan elemen yang penting dalam menjayakan
program-program pengajaran di sekolah. Iklim akademik sekolah mengharmoniskan
suasana di sekolah dan menyebabkan sesebuah sekolah itu berfungsi dengan
berkesan. Tanpa iklim akademik sekolah, amat sukar untuk seseorang murid
mencapai kejayaan di sekolah sama ada dari segi kognitif, imej-diri dan sikap
bergantung kepada diri sendiri (Howard, 1987).Swenny (1988) berpendapat bahawa
iklim akademik sekolah yang berjaya atau positif merupakan asas yang kukuh
untuk menjalankan sebarang program pendidikan. Iklim akademik sekolah yang
menggalakkan membolehkan murid, guru dan pemimpin sekolah menjalankan fungsi
dengan baik dan berkesan iaitu mendorong murid untuk belajar dan berjaya
mencapai hasil persekolahan mereka (Bulach dan Castleman, 1995).
No comments:
Post a Comment