Pandangan
konvensional mengatakan tugas guru adalah mengajar dan mendidik. Akan tetapi
pelbagai teori dan dapatan kajian terbaharu menunjukkan bahawa ruang lingkup
tugas guru adalah lebih meluas dan tidak terhad di sekolah atau di dalam bilik
darjah sahaja. Guru pada masa ini berfungsi sebagai pemudah cara. Dalam konteks
ini guru perlu merungkaikan segala kesulitan yang dihadapi oleh pelajar bukan
sahaja dalam pelajaran malah dalam hidup bersosial juga. Guru perlu memahami
sosio emosi dan latar belakang pelajar sebelum mereka memulakan setiap sesi
pengajaran. Pengajaran seumpama ini akan terus sebati dalam jiwa pelajar
berbanding kaedah konvensional yang menuntut guru perlu menghabiskan sukatan
pelajaran dalam jangka waktu yang ditetapkan.
Guru
yang berkesan akan membentuk kumpulan yang lebih kecil supaya setiap pelajar
dalam kelas tersebut boleh belajar. Guru-guru tidak mahu seorang pelajar pun
boleh terlepas daripada proses pembelajaran. Dalam hal ini mereka sentiasa
memikirkan kaedah yang kreatif dan inovatif untuk menghidupkan suasana pengajaran
dan pembelajaran dalam kelas. Pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang
efektif, menarik dan seronok mendorong pelajar untuk datang ke sekolah dan
belajar. Pendidik perlu menunjukkan komitmen yang tinggi dalam bilik darjah. Mereka
perlu turut serta dalam pembelajaran kerana pelajar dapat merasai bahawa guru
adalah sebahagian daripada mereka. Maka dengan ini minat untuk belajar akan
menjadi lebih berkobar-kobar.Guru bukan sahaja ingin menjadi sumber inspirasi
kepada pelajar mereka untuk belajar malah mereka perlu menjadi agen perubahan.
Guru perlu membawa perubahan dalam bilik darjah. Dan perubahan-perubahan ini
diharapkan dapat dialami oleh pelajar sehingga menjadi pelajar yang cemerlang
dalam akademik dan juga bukan akademik.
No comments:
Post a Comment