Thursday, 16 July 2015

PENDIIDKAN DAN INTEGRASI-Satu Pengalaman


Sebelum Penyata Razak 1956 diperkenalkan negara kita tidak mempunyai satu asas atau satu sistem pendidikan kebangsaan. Senario yang wujud pada ketika itu ialah terdapat empat aliran pendidikan yang berlainan iaitu aliran Inggeris, Melayu, Cina dan India. Golongan India telah menggunakan sukatan pelajaran dari negara asal mereka untuk diajar kepada anak-anak mereka di sekolah-sekolah Tamil (Santhiram, 1999). Begitu juga dengan kaum Cina dan Melayu. Hal ini telah menyebabkan wujudnya ketidakseragaman dari segi jati diri Malaysia dan fahaman Kemalaysiaan. Sebagai contohnya negara China mengamalkan fahaman komunisme dan sukatan pelajaran mereka terbawa-bawa ke negara kita. Malah terdapat juga penggunaan bahasa penghantar yang tidak seragam. Hal ini telah menyebabkan setiap kaum hanya tahu bercakap dalam bahasa ibunda masing-masing sahaja. Keadaan ini mendorong kepada segregasi dan polarisasi dalam kalangan pelbagai kaum. Kekangan dan rintangan ini telah memberikan satu impak buruk dalam pembentukan perpaduan kaum di Malaysia.Oleh hal yang demikian, langkah-langkah yang lebih proaktif perlu diambil memandangkan perpaduan di negara kita ialah satu keunikan untuk mengecapi pembangunan negara. Antara langkah yang saya syorkan sebagai seorang pendidik ialah saya akan mengembalikan kegemilangan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan. Sebagai seorang pendidik saya mencadangkan supaya penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan di semua sekolah hendaklah ditekankan. Bahasa Melayu yang mula diperkenalkan di semua sekolah rendah pada tahun 1970 mula kehilangan taringnya. Sebagai seorang pendidik di sekolah menengah saya akan menekankan penggunaan bahasa Melayu dalam semua urusan pengajaran dan pembelajaran, pentadbiran dan komunikasi dengan pelajar. Subjek Pengajian Am yang saya ajar di sekolah amat memerlukan pelajar-pelajar saya mengemukakan pandangan yang konstruktif dan berhujah tentang isu-isu semasa dalam bahasa Melayu. Saya amat percaya hanya melalui bahasa tersebutlah perpaduan dalam kelas dapat diwujudkan. Saya mendapati apabila pelajar menggunakan bahasa Melayu, mereka dapat merasakan semangat kekitaan. Kelebihan ini tidak dapat dilihat apabila mereka menggunakan bahasa ibunda ataupun bahasa Inggeris. Bahasa Melayu amat memudahkan mereka berkomunikasi antara kaum dan memudahkan saya menyampaikan ilmu kepada pelajar. Penggunaan bahasa Melayu memberikan kefahaman dan rasa saling memahami sambil dapat menghindarkan rasa curiga antara satu sama lain kerana mereka dapat berinteraksi dengan menggunakan satu bahasa tunggal iaitu Bahasa Melayu.Saya juga menekankan perpaduan melalui aktiviti kokurikulum. Saya amat percaya bahawa aktiviti kokurikulum akan dapat melahirkan insan generasi yang dapat menghargai perpaduan dan bermoral tinggi agar tidak berulang lagi peristiwa 13 Mei 1969. Baru-baru ini saya telah menganjurkan Perkhemahan Perdana untuk 45 orang pelajar yang terdiri daripada peibagai kaum. Setiap khemah terdiri daripada lima orang peserta berbilang kaum. Saya mencuba menyemai bibit-bibit toleransi, saling memahami, saling menghormati budaya, agama dan taboo dalam masyarakat berbilang kaum. Saya mendapati pelajar tidak menghadapi sebarang masalah sama ada sewaktu berada dalam khemah ataupun sewaktu mengadakan aktiviti lain seperti meredah hutan, persembahan budaya, permainan dan pertandingan. Saya mendapati aktiviti kokurikulum ini berjaya merapatkan hubungan pelbagai kaum. Impak program ini memang positif apabila saya mendapati tidak ada kejadian-kejadian menghina, mengejek, menyindir sesuatu bangsa dalam kalangan pelajar.Saya akan memastikan bahawa objektif utama sistem pelajaran kebangsaan adalah untuk memenuhi keperluan negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan, sosial, ekonomi dan politiknya. Sebagai pendidik saya akan memastikan pelajar-pelajar saya bersatu padu, berdisiplin dan terlatih. Saya akan melatih pelajar saya memiliki kemahiran supaya mereka dapat menceburi pelbagai bidang termasuk dalam bidang sains dan teknologi tanpa mengira kaum. Saya sedar bahawa salah satu punca perpecahan kaum ialah agihan sumber manusia yang tidak seimbang. Sebagai seorang pendidik ketika mengajar dalam kelas, saya menggalakkan pelajar yang berbilang bangsa mengenali, memahami dan menghormati kebudayaan, sosial dan world view sesuatu kaum. Saya akan sentiasa memastikan tiada sebarang pembaziran tenaga kerja akibat terlalu ramai murid yang cicir daripada alam persekolahan pada usia yang muda sehingga mengurangkan potensi kerja negara. Saya pernah ke rumah murid di ladang dan di kampung untuk mencari murid yang enggan datang ke sekolah. Saya berbuat demikian kerana saya tidak mahu melihat ketidakseragaman kaum dalam agihan tenaga kerja.Sebagai pendidik saya telah dan akan memberi perhatian khas kepada pelajar-pelajar yang kurang bernasib baik khususnya pelajar kawasan luar bandar. Saya faham bahawa pelajar kawasan luar bandar dan pinggir bandar amat lemah konsep kendiri dan relians kendiri mereka. Kelemahan inilah yang menjadi punca wujudnya perbezaan dalam kesediaan intelek pelajar. Sebagai seorang pendidik saya akan memudahkan proses pengajaran mengikut kemahiran dan pengetahuan murid yang lemah supaya mereka dapat menguasai kemahiran asas yang digariskan dalam KBSR dan KBSM. Saya akan memberikan peluang yang secukupnya kepada murid-murid yang memerlukan pemulihan. Sebagai pendidik saya harus ingat bahawa murid datang ke sekolah bukan untuk mendapatkan bilangan A yang boleh dibanggakan, tetapi penguasaan kemahiran asas pembelajaran dan pembinaan keyakinan diri, konsep kendiri dan relians kendiri dalam diri mereka agar murid dapat menghadapi cabaran dan persaingan dengan kaum-kaum lain apabila meninggalkan bangku sekolah nanti.Perpaduan dalam kalangan pelajar dapat diwujudkan dengan pelaksanaan kurikulum dan peperiksaan yang seragam di semua sekolah tanpa mengira sama ada sekolan kerajaan ataupun sekolah swasta (Abdul Rahim b. Abdul Rashid, 2002). Sebagai bekas guru di sekolah rendah saya pernah mendapati kebanyakan guru tidak melaksanakan KBSR. Alasan mereka ialah penyediaan pelbagai bahan pengajaran mengikut tahap kebolehan pelajar mengambil masa dan membebankan. Bagi saya jika pelajar-pelajar tidak dapat mengikuti kemahiran berkomunikasi seperti bertutur dan menulis, maka sudah pasti mereka tidak dapat berhubung dengan kaum-kaum lain. Hal ini mengekang perpaduan dalam kalangan pelajar. Sayugia diingatkan setiap guru termasuk saya hendaklah melaksanakan KBSR yang menekankan 3M iaitu membaca, menulis dan mengira serta melaksanakan juga KBSM. Kemahiran-kemahiran bersepadu yang ditekankan dalam KBSM perlu dikuasai oleh setiap pelajar agar mereka dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di negara ini. Salah satu asas dalam perpaduan ialah perkongsian maklumat. Pelajar yang gagal dalam sistem KBSM, sudah pasti tidak dapat berhujah, berkongsi pendapat dengan rakan mereka daripada bangsa lain.Perpaduan yang sedia terjalin antara kaum pada hari ini adalah hasil daripada kemerdekaan negara daripada penjajahan. Sebagai pendidik saya wajib memainkan peranan saya untuk memastikan kesinambungan kemerdekaan melalui pemupukan semangat juang serta jati diri tinggi dan mengamalkan cara hidup berlandaskan prinsip Rukun Negara. Rukunegara menjelaskan komitmen asas bagi setiap rakyat Malaysia untuk mengekalkan perpaduan nasional dengan tujuan memastikan kemajuan pada masa hadapan. Dengan menerima semangat kewujudan bersama, pelbagai komuniti etnik dapat disatukan oleh perlembagaan. Prinsip-prinsip Rukunegara membawa daya perubahan bersama, untuk membina masyarakat Malaysia sebagaimana yang didapati pada hari ini.Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Ahamad Sipon, pernah berkata bahawa perpaduan perlu terus diberi keutamaan bagi memastikan rakyat hidup harmoni kerana semangat bersatu padu dan saling menghormati adalah asas kemajuan negara ini. Sekolah adalah antara institusi penting menyemai serta menanam semangat integrasi. Dalam konteks ini Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) yang diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran akan saya tekankan untuk merealisasikan hasrat perpaduan negara. Saya akan memupuk semangat mencintai tanah air dalam diri guru dan pelajar. Antara langkah yang boleh saya lakukan ialah mengadakan perarakan membawa bendera Malaysia mengelilingi kawasan persekitaran sekolah. Dengan berbuat demikian, pelajar-pelajar dapat menghayati pengorbanan pemimpin kita untuk mendapatkan kemerdekaan dan memupuk perpaduan walaupun pada ketika itu rakyat kita dibelenggu dan dicengkam oleh penjajah. Tanpa penglibatan total para pemimpin dan kerjasama yang ditunjukkan oleh pemimpin yang berbilang bangsa maka kesejahteraan dan keharmonian yang kita nikmati sekarang tidak dapat dipertahankan.Kita dapat merealisasikan hasrat perpaduan di sekolah dengan cara menilai dan memantau bagaimana seseorang warga sekolah dapat berkomunikasi dengan seseorang. Komunikasi merupakan asas pembinaan segala aktiviti dalam sesebuah bilik darjah. Komunikasi menghidupkan bilik darjah dan sekolah (Epstein, 1993). Saya sebagai pendidik sentiasa mengawasi bahasa percakapan pelajar supaya tidak menyinggung hati sesuatu kaum. Saya lebih berwaspada terhadap kemungkinan berlakunya salah tafsir isyarat atau mesej kerana ini akan menyebabkan prejudis dalam kalangan pelajar. Perasaan curiga-mencurigai dansyak wasangka yang wujud akibat penyalahgunaan bahasa akan menjadi satu kekangan dalam proses perpaduan. Sebenarnya perpaduan nasional merupakan matlamat utama negara sejak kemerdekaan. Setiap kaum mempunyai ideologi, kebudayaan, agama, bahasa, cara pendidikan, gaya berfikir, corak pekerjaan tersendiri dan tempat tinggal berasingan. Kesemua perbezaan ini merumitkan proses perpaduan (Ibrahim Saad, 1980). Untuk menjamin perpaduan terus wujud, saya sebagai pendidik akan merancang pengajaran di bilik darjah yang mampu mewujudkan persefahaman antara kaum etnik, penghayatan kebudayaan dan nilai sosial serta aktiviti yang melibatkan interaksi antara kaum. Apabila saya membentuk kumpulan diskusi dalam bilik darjah, saya akan memastikan kumpulan tersebut terdiri daripada pelajar berbilang bangsa. Melalui diskusi mereka dapat memberi dan menerima pendapat, menghormati idea seseorang dan berkongsi pendapat dengan rakan dalam kumpulan. Pembentukan kumpulan seumpama ini mendekatkan diri sesuatu kaum dengan kaum yang lain.Saya akan menerapkan nilai-nilai kesederhanaan, rasional, toleransi dan bertanggung jawab dalam kalangan anak didik saya. Nilai-nilai ini sangat penting agar pendapat yang berbeza dalam kalangan mereka tidak sampai menjerumuskan mereka dalam pergaduhan dan seterusnya kepada perpecahan kaum di sekolah. Saya sentiasa akan memastikan pelajar saya tidak meninggikan suara apabila bercakap dengan kaum lain. Saya akan menasihati mereka supaya menerima rakan-rakan tanpa mengira kaum dalam pergaulan mereka. Saya sering menyeru pelajar saya supaya berfikir secara rasional sebelum mereka mengambil sebarang tindakan khususnya tindakan yang melibatkan kaum-kaum lain. Setelah sesuatu keputusan atau tindakan diambil, saya akan meminta pelajar supaya bertanggung jawab terhadap apa yang dilakukan oleh mereka. Dengan ini saya melatih pelajar supaya lebih berhati-hati apabila berada dalam kumpulan berbilang kaum.Saya sebagai pendidik perlu mendidik anak murid saya menjadi lebih unggul. Hal ini kerana zaman akan datang adalah zaman persaingan yang amat hebat. Saya perlu membuat revolusi pemikiran dan transformasi budaya terhadap mereka. Perubahan ini perlu bagi melahirkan generasi yang cukup kompeten dan berdaya saing. Dengan adanya persaingan yang sihat sesama kaum, maka setiap kaum di negara ini akan memperoleh hak mereka secara saksama (Ibrahim Saad, 1986). Jurang pendapatan dan pemilikan ekuiti dalam kalangan masyarakat pernah menjadi punca perbalahan kaum. Saya berfikir saya tidak akan membenarkan keadaan ini berulang. Sifat monopoli tanpa berkongsi kekayaan atau peluang akan saya ranapkan sama sekali dari sanubari pelajar saya. Dalam konteks negara yang berbilang bangsa, setiap sekolah hendaklah menekankan kepentingan ilmu pengetahuan dan informasi kepada setiap murid. Pembangunan sesebuah negara yang mapan menuntut rakyatnya supaya lebih berpengetahuan, berinformasi dan berintelek tinggi (Sufean Hussein, 2002). Dengan cara ini, negara memerlukan setiap rakyat memiliki ilmu tinggi bagi mencapai kemajuan. Justeru, sebagai pendidik saya akan memastikan setiap kaum akan berusaha dengan bersungguh-sungguh menimba ilmu untuk mencapai kejayaan, seterusnya menyumbang kepakaran membangunkan negara tercinta. Dengan berbuat demikian kelompangan yang wujud dalam pengagihan peluang pekerjaan seperti profesional tidak akan wujud. Era 1960-an dan 1970-an dijangka tidak akan berulang. Pada era tersebut kedudukan bukan bumiputera menduduki tangga teratas dalam bidang ikhtisas seperti perubatan, guaman dan kejuruteraan. Bagaimanapun berkat usaha pemimpin kita, kini keadaan tersebut sudahpun diimbangkan tanpa merampas hak mana-mana kaum.Di samping itu, guru juga dituntut berkualiti tinggi bukan saja memiliki ilmu pengetahuan terkini, tetapi mampu menyampaikannya kepada pelajar dengan baik dan berkesan. Pemikiran dan hala tuju saya akan mencorakkan persiapan pelajar untuk menyesuaikan diri dalam kehidupan masa depan lebih mencabar. Inilah antara pengisian yang perlu saya penuhi bagi mencapai kemajuan pascamerdeka yang bermatlamat untuk melahirkan generasi yang berilmu pengetahuan, memiliki jiwa dan peribadi unggul, bersemangat muhibah serta mampu menghadapi cabaran-cabaran semasa secara kolektif dan bersepadu.Oleh itu, semangat dan budaya perpaduan dalam kalangan guru serta pelajar hendaklah sentiasa saya tekankan dalam segala bentuk interaksi di sekolah.Salah satu punca berlakunya ketidakadilan sosial di negara ini ialah kurangnya kemudahan persekolahan. Jurang ilmu antara masyarakat bandar dan luar bandar amat ketara. Oleh itu sebagai pendidik saya mengesyorkan supaya mewujudkan pendidikan pra sekolah di setiap sekolah. Walaupun ini menelan belanja yang agak besar, tetapi jika mengambil kira pelaburan masa depan, cadangan ini akan membuahkan hasil yang positif pada masa depan. Dengan berbuat demikian masalah buta huruf dalam kalangan pelajar darjah satu di kawasan luar bandar dapat dibendung. Sebagai pendidik saya berpendapat pembasmian buta huruf dalam kalangan pelajar akan membantu negara mempercepat proses integrasi sama ada integrasi penduduk mahupun integrasi wilayah. Pada tahun 2006, Kementerian Pelajaran telah membuka sebanyak 700 kelas prasekolah bagi mengurangkan jurang pendidikan di antara bandar dan luar bandar. Dengan ini aspek sosio emosi dan intelek pelajar di luar bandar dapat diperkembang sejak di peringkat awal lagi. Dalam RMK9 usaha merapatkan jurang tersebut akan digiatkan dengan tumpuan di negeri-negeri yang kurang maju seperti di Terengganu, Sabah dan Sarawak (EPRD, 2006)Usaha mewujudkan perpaduan tidak akan berhasil jika pelajar kita tidak menghayati kemerdekaan yang dicapai pada Ogos 1957. Saya sebagai pendidik ingin membebaskan anak didik saya daripada kongkongan dan eksploitasi penjajah. Saya akan mengingatkan para pelajar saya betapa pemberontakan subversif yang dilakukan oleh pengganas komunis mengancam kedaulatan negara kita. Saya akan menyeru mereka supaya membaktikan diri untuk memenuhi harapan rakyat kita bagi mencapai pembangunan sosial dan ekonomi mengikut acuan kita sendiri.Sebagai pendidik kita tidak sepatutnya menyentuh isu-isu yang boleh menyinggung perasaan warga sekolah kita yang terdiri daripada pelbagai kaum. Saya meminta anak didik saya mengelakkan kegiatan yang boleh mengancam keamanan negara. Saya perlu menyokong dan melibatkan pelajar dalam sebarang aktiviti yang boleh memupuk perpaduan. Sebagai contohnya aktiviti bergotong royong, sukan sekolah, hari penyampaian hadiah, hari kokurikulum dan sebagainya. Sebagai pendidik dan guru penasihat saya sepatutnya mengagihkan pelajar yang berbilang kaum mengikut beberapa kumpulan untuk melaksanakan sesuatu tugas. Dengan berbuat demikian pelajar dapat memupuk sikap saling membantu, bertolak ansur dan menyelesaikan sesuatu masalah secara bermuafakat. Jadi jelaslah bahawa saya memupuk permuafakatan yang menjadi asas perpaduan sejak pelajar di bangku sekolah lagi.Kita sedar bahawa huru hara dan kekacauan yang berlaku antara kaum atau adanya sektor yang mempunyai kepentingan sendiri akan memusnahkan sikap kenegaraan kita. Sebagai pendidik saya perlu mengembalikan keadaan harmoni dan persefahaman sesama pelajar berbilang bangsa. Saya perlu menyatukan kepentingan dan aspirasi kumpulan berbilang kaum untuk memupuk komuniti kebangsaan yang sedang berkembang. Saya perlu menanam sikap mementingkan masyarakat atau semangat kekitaan daripada mementingkan diri sendiri atau individualistik. Saya perlu mengikis sikap pelajar bak kata pepatah Melayu “bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing”. Yang menjadi tonggak perpaduan ialah Perlembagaan. Perlembagaan melindungi hak asasi setiap bangsa agar mereka dapat mengamalkan kebebasan tanpa mengganggu keamanan masayarakat lain. Sebagai pendidik adalah menjadi tanggung jawab saya untuk menasihati pelajar saya supaya mendaulatkan perlembagaan. Dalam apa jua keadaan saya tidak mahu anak didik saya membelakangkan perlembagaan. Bangsa yang membelakangkan perlembagaan merupakan satu bangsa yang menafikan hak-hak sesuatu bangsa yang lain. Jika ini dibiarkan berlaku, maka perpaduan tidak akan tercapai. Susah payah para pemimpin berbilang bangsa yang duduk semeja bersama Lord Reid untuk merangka perlembagaan persekutuan tidak akan bermakna. Saya akan menggesa warga sekolah agar menerima maksud yang tersirat di sebalik perkataan-perkataan yang tertera dalam perlembagaan agar pelajar tidak salah tanggap.Semangat patriotik ini mesti ditanam dan dikekalkan oleh semua orang di Malaysia tanpa mengira asal keturunan etnik, warisan budaya dan kepercayaan agama mereka. Hal ini kerana tanpa semangat patriotik, perpaduan sukar untuk dicapai. “ Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang harmonis dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara” (Falsafah Pendidikan Negara dalam Wan Mohd. Zaid b. Wan Mohd. Nordin, 1993).Jika diteliti falsafah pendidikan negara di atas nyata bahawa dasar pendidikan negara adalah satu dasar yang diwujudkan untuk menyemai rasa cinta kepada negara yang secara simboliknya menuntut usaha ke arah mempererat perpaduan antara satu sama lain agar peristiwa 13 Mei 1969 tidak akan berulang. Patriotik terhadap ibu pertiwi memerlukan pengorbanan mental dan fizikal. Sumbangan mental dan fizikal ini tidak hanya diperoleh daripada satu bangsa sahaja. Semua penduduk termasuk golongan pelajar sekolah harus menunjukkan semangat ini kepada negara mereka. Sebagai pendidik pelbagai mata pelajaran yang menjurus ke arah ini seperti Pendidikan Sivik dan Kenegaraan, Pendidikan Moral, Sejarah, Pendidikan Islam dan Kajian Tempatan perlu saya tekankan dalam bilik darjah. Saya akan merujuk kepada beberapa peristiwa contoh patriotik pemimpin dulu dan sekarang dalam mengharungi cabaran semasa negara sebagai teladan dan motivasi kepda pelajar..Menerusi Majlis Perpaduan Negara yang diterajui oleh Mendiang Tun Sambanthan, “Persefahaman, Muhibah dan Tolak Ansur” menjadi moto yang membawa makna kepada Perpaduan Nasional. Setiap pendidik di Malaysia mesti sentiasa bertangung jawab menentukan dan mendefinisikan semula makna ciri-ciri kebangsaan bagi diri mereka dan juga bagi masyarakat secara keseluruhan. Dengan ini perpaduan memberi pengertian kepada cara hidup orang Malaysia. Pada waktu dahulu terdapat beberapa slogan seperti “Bersatu dalam Pelbagaian”, “Semua bangsa berkongsi matlamat yang sama”, “Integrasi Nasional” dan sebagainya. Slogan-slogan ini akan saya hidupkan di peringkat sekolah bagi menggalakkan semua warga sekolah hidup dan bekerja sama. Dengan menghidupkan slogan-slogan ini saya mahu pelajar-pelajar saya menganggap “Kita adalah Satu Keluarga”. Apabila pelajar berasa mereka sebagai satu keluarga, maka mustahillah berlakunya pergeseran kaum. Sekolah dan institusi pengajian merupakan medan untuk generasi muda kita memupuk perpaduan sebelum mereka menceburi dunia pekerjaan untuk memakmurkan negara ini. Sebagai pendidik, saya berpendapat bahawa kita perlu berfikir secara rasional dan membuat penilaian semula tentang hubungan antara kaum serta mengetepikan sebarang sentimen dan emosional yang melulu. Sikap seumpama ini banyak berlaku di sekolah-sekolah menengah yang dihadiri oleh remaja yang berbilang kaum. Saya sebagai pendidik akan membangkitkan kesedaran dalam kalangan pelajar ini dan menyeru mereka supaya mengamalkan hidup secara harmoni, sejahtera dan aman damai. Saya akan meminta pelajar saya supaya melupakan sebarang peristiwa yang pernah menyinggung hati mereka dengan kata-kata yang berunsur perkauman. Saya akan mencuba menerapkan nilai sedia memaafkan kesalahan orang dan mengikis sikap berdendam terhadap sesuatu bangsa. Untuk mengekalkan perpaduan yang kita nikmati selama ini, pandangan jauh pelajar berbilang bangsa adalah perlu.Di sekolah-sekolah kebangsaan dan di sekolah menengah, pelajar yang menghadiri kedua-dua jenis sekolah ini adalah daripada pelbagai latar belakang hidup. Saya sebagai pendidik akan mewujudkan satu persekitaran untuk pelajar-pelajar saya menghormati dan menjalin persaudaraan dengan bangsa-bangsa lain. Saya harus bersikap lebih sensitif terhadap keperluan pelajar yang berlainan latar belakang. Tetapi apa yang menjadi kekurangan atau kelemahan pendidik masa kini ialah mereka termasuk saya tidak diberi pendedahan di maktab perguruan tentang cara-cara menangani pelajar berbilang bangsa di sekolah. Boleh dikatakan kefahaman pendidik tentang cara-cara memupuk hubungan harmoni antara kaum amatlah dangkal. Oleh itu saya sebagai pendidik hendaklah menekankan kursus hubungan kaum seperti yang dilaksanakan di institusi pengajian tinggi. Bagi saya setiap pendidik perlu mempunyai latihan dan pendedahan awal sebelum mengendalikan sekolah yang terdiri daripada pelajar berbilang kaum.Sekolah-sekolah hanya boleh mengawal satu komuniti kecil manakala masyarakat yang lebih besar hendaklah memainkan peranan yang lebih penting untuk menyatupadukan masyarakat berbilang kaum. Bagaimanapun sekolah sebagai sebuah agen masih boleh memainkan peranan dengan menyuntik nilai dan sikap dalam diri seseorang pelajar. Pemupukan hubungan antara kaum merupakan satu perjalanan yang agak jauh untuk mencapai integrasi nasional. Bagaimanapun para pendidik hendaklah melaksanakan model yang telah digubal oleh kerajaan tanpa memberi banyak alasan.Pelajar-pelajar dari sekolah vernakular menghadapi kejutan budaya apabila mereka berhadapan dengan pelajar-pelajar Melayu. Ada sesetengah pelajar khususnya bukan Melayu menghadapi pelajar Melayu buat pertama kalinya di tingkatan satu di sekolah menengah. Jika para pendidik tidak mengambil sebarang inisiatif, sudah pasti pergaulan mereka terbatas dan polarisasi mula wujud (Hazri Jamil dll, 2004). Sebagai pendidik saya akan mewujudkan ruang dan peluang untuk pelajar-pelajar ini berinteraksi dan mengenali antara satu sama lain. Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah, pendidik hendaklah melibatkan semua kaum. Pendidik memperkenalkan rakan-rakan baru di hadapan kelas dan menggalakkan pelajar lain bersalam dengannya dan bertanya tentang latar belakangnya. Pelajar dari kawasan ladang yang rata-ratanya daripada kumpulan sosioekonomi yang rendah menghadapi masalah merendah diri apabila berhadapan dengan pelajar daripada kumpulan sosioekonomi yang sederhana dan tinggi. Sebagai pendidik saya akan menyuruh pelajar-pelajar ini menjadi ahli kumpulan dan bantu membantu antara satu sama lain dalam pelajaran. Lambat laun saya percaya pelajar-pelajar ini akan bergaul bebas dan berinteraksi tanpa mengira kedudukan dan darjat. Sudah semestinya masih banyak lagi masalah yang lebih kompleks akan kita tempuhi. Pada tahun 1950-an, 1960-an dan mungkin juga 1970-an, tidak ada seorang pun yang dapat menjangkakan revolusi global besar-besaran yang dibawa oleh cip silikon serta teknologi maklumat dan rangkaian jaringan cyberspace. Sebagai pendidik kita harus berbangga dengan kenyataan bahawa sistem pendidikan kita telah menyebabkan kita berjaya mengembangkan semua perkhidmatan yang diperlukan untuk memerintah sebuah negara moden. Melalui pengalaman yang diperoleh dalam sistem pendidikan kita, kita telah berjaya menjana semula serta menghidupkan semula keadaan masyarakat kita. Kita dapat belajar di samping mengajar diri sendiri dalam kita membentuk diri kita sebagai rakyat Malaysia. Sebagai pendidik saya akan menggalakkan anak didik saya menggunakan kemudahan teknologi ini untuk berkomunikasi.Sebagai pendidik saya berpendapat, saya perlu mewujudkan sudut pidato (Speaking Corner) bagi pelajar-pelajar membahaskan hak dan tugas mereka sebagai rakyat Malaysia sepertimana termaktubnya dalam Perlembagaan Persekutuan. Kepelbagaian penduduk kita yang terdiri daripada pelbagai kaum, kebudayaan, bahasa dan warisan agama boleh dijadikan bahan perdebatan. Dengan cara ini para pelajar dapat meningkatkan kefahaman mereka tentang sesuatu kaum dari segi sosial, ekonomi, politik dan pegangan hidup masyarakat.Satu demi satu, kita berjaya mengatasi masalah yang berbagai-bagai dalam isu perpaduan. Pertumbuhan berterusan populasi dan bertambahnya kerumitan yang dihadapi menyukarkan proses integrasi pelajar. Boleh dikatakan kemudahan untuk semua pelajar bersatu padu di bawah bumbung sebuah sekolah belum mencukupi. Kementerian Pelajaran hendaklah meningkatkan mutu dan kemudahan yang terdapat di sekolah rendah dan menengah agama. Sebagai pendidik saya boleh menganjurkan beberapa majlis perbincangan dan perundingan dengan golongan pendidikan yang profesional dan wakil-wakil daripada semua golongan serta sektor dalam masyarakat. Matlamat saya adalah untuk mengimbangkan kecemerlangan fisikal untuk memupuk persefahaman dan perpaduan kaum serta negara.Selain pihak berkuasa saya boleh menggemblengkan tenaga badan-badan bukan kerajaan dan korporat serta swasta menganjurkan aktiviti atau membiayai perbelanjaan sesuatu aktiviti perpaduan di sekolah. Perkara yang perlu disedari oleh setiap pendidik ialah matlamat untuk memupuk perpaduan dalam kalangan pelajar perlulah menjadi satu perjuangan yang berterusan. Dalam apa jua keadaan para pendidik tidak harus membiarkan cara kita menangani isu perpaduan, menghancurkan masyarakat kita.Bagi saya, pencapaian matlamat perpaduan ialah meneliti sejauh mana kejayaan setiap generasi rakyat Malaysia dalam mengamalkan nilai-nilai moral, keagamaan dan kebudayaan. Para pendidik seharusnya mencari sebab-sebab mengapa sikap rakyat Malaysia berbeza-beza apabila mengamalkan nilai-nilai moral, keagamaan dan kebudayaan ini. Pendidik harus mengkaji kualiti pelbagai etnik pelajar serta latar belakang kebudayaan dan agama mereka. Namun begitu, saya berpendapat bahawa untuk mengekalkan dan membina nilai-nilai moral seseorang individu dan hubungan seseorang individu dengan keluarganya dan hubungannya dengan masyarakat dan komuniti negara secara amnya, merupakan satu cabaran yang hebat. Saya sebagai pendidik harus melibatkan kehidupan sosial generasi muda rakyat Malaysia secara langsung. Para pendidik seharusnya meminta pelajar mencari punca masalah perilaku sosial seperti “lepak” dan “bohsia” dalam kalangan pelajar. Dengan berbuat demikian kesedaran dalam kalangan pelajar akan wujud. Hal ini juga dapat mengelakkan sesuatu kaum menjadi mangsa pembangunan dan golongan tersebut sepatutnya tahu bahawa masalah-masalah sosial hanya menjadi penghalang kepada proses perpaduan. Pendidik harus memikul tanggung jawab memerangi tingkah laku pelajar yang terjerumus dalam kancah sosial.Natijahnya, sebagai seorang pendidik saya boleh mewujudkan perpaduan antara kaum di sekolah khususnya dan dalam masyarakat amnya. Adalah menjadi tanggung jawab saya sebagai pendidik mencari punca keretakan dalam hubungan dan perpaduan kaum. Selain dasar-dasar utama negara, usaha memupuk perpaduan sepatutnya bermula di sekolah. Hal ini kerana di sekolahlah, pelajar berjumpa dengan rakan yang bukan sebangsa dengannya. Apabila langkah-langkah yang disyorkan dalam rencana ini direalisasikan, maka secara langsung kita dapat memperkasakan sekolah-sekolah kita. Pemerkasaan sesebuah sekolah tidak hanya terletak pada aspek kemudahan fizikal, malah sejauh mana sekolah tersebut dapat menjalin hubungan persaudaraan warga sekolah tanpa mengira kaum juga menjadi salah satu aspek utama.SENARAI RUJUKANAbdul Rahim b. Abdul Rashid (2002). Education and Nation Formation in Malaysia: A Structural Analysis. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.Epstein, D. (2001). School, Family and Community Partnership. Colo: Westview PressHazri Ismail, Molly N.N. Lee dll.(2004). Ethnic Interaction Among Students in Secondary Schools in Malaysia. Penang : University of Science MalaysiaIbrahim Saad. (1980). Competing Identities In A Plural Society: The Case of Peninsular Malaysia. Institute of SEA Studies.Ibrahim Saad. (1986). Pendidikan dan Politik Di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2000). Education In Malaysia. Kuala Lumpur : EPRD.Santhiram, R. (1999). Education of Minorities: The Case of Indians In Malaysia. Petaling Jaya: CHILD.Sufean Hussein. (2002). Dasar Pembangunan Pendidikan Di Malaysia: Teori dan Analisis. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.Wan Mohd. Zaid b. Wan Mohd. Nordin. (1993). Wawasan Pendidikan Agenda Pengisian. Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.


No comments:

Post a Comment