Sunday, 5 July 2015

Laporan Aktiviti Panitia Pengajian Am


SMK TINGGI BUKIT MERTAJAM
Unit Pengajian Am
Pelaporan
Nama Program          
BENGKEL PENULISAN KARANGAN
Tarikh
30.3.2015 (Isnin)
Tempat
Dewan Pra U
Masa
2.30 hingga 3.30 petang
Kumpulan sasar
151 orang pelajar dan 5 orang guru
Fasilitator
Dr.R.Dhanapal
Objektif Umum
Pelajar-pelajar diharapkan dapat mencapai keputusan yang cemerlang dalam subjek Pengajain Am
Objektif Khusus
Pelajar-pelajar dapat memahami kehendak soalan dan menguasai teknik penulisan esei dengan betul
Butiran Program
Penceramah memulakan bengkel dengan mengemukakan beberapa contoh karangan STPM
Penceramah bersoal jawab dengan pelajar mengenai kehendak soalan
Pelajar-pelajar dipecahkan kepada beberapa kumpulan untuk membincangkan tajuk-tajuk yang diberi
Setiap ketua kumpulan diminta membentangkan idea di hadapan peserta
Penceramah telah memaparkan beberapa slaid dalam power point agar pelajar dapat mengetahui
kehendak soalan yang sebenar dan jawapan yang tepat
Refleksi
Semua pelajar memahami kaedah penulisan idea dan huraian.
Pelajar-pelajar yang lemah akan dibimbing oleh guru dalam kelas nanti





SMK TINGGI BUKIT MERTAJAM
Unit Pengajian Am
Pelaporan
Nama Program
BENGKEL ALIH BENTUK KOMUNIKASI
Tarikh
06.4.2015 (Isnin)
Tempat
Dewan Pra U
Masa
2.30 hingga 3.30 petang
Kumpulan sasar
151 orang pelajar dan 5 orang guru
Fasilitator
Dr.R.Dhanapal
Objektif Umum
Pelajar-pelajar diharapkan dapat mencapai keputusan yang cemerlang dalam subjek Pengajain
Am
Objektif Khusus
Pelajar-pelajar dapat memahami kehendak soalan dan menulis graf dengan betul
Butiran Program

Penceramah memulakan bengkel dengan mengemukakan beberapa contoh graf dan carta STPM
Penceramah bersoal jawab dengan pelajar mengenai teknik melukis yang betul
Pelajar-pelajar dipecahkan kepada beberapa kumpulan untuk membincangkan kehendak soalan
dan menentukan jenis graf diberi
Setiap ketua kumpulan diminta membentangkan jenis graf di hadapan peserta
Penceramah telah memaparkan beberapa slaid dalam power point agar pelajar dapat mengetahui
jenis dan corak graf dan carta dengan tepat
Refleksi
Semua pelajar memahami kaedah melukis graf dan carta pai.
Pelajar-pelajar yang lemah akan dibimbing oleh guru dalam kelas nanti


SMK TINGGI BUKIT MERTAJAM
Unit Pengajian Am
Pelaporan
Nama Program          
CERAMAH DAN TEKNIK MENJAWAB PENGAJIAN AM P2
Tarikh
10.4.2015 (Jumaat)
Tempat
Dewan Besar Sekolah
Masa
7.30 hingga 10.30 petang
Kumpulan sasar
151 orang pelajar dan 5 orang guru
Fasilitator
Dr.R.Dhanapal
Objektif Umum
Pelajar-pelajar diharapkan dapat mencapai keputusan yang cemerlang dalam subjek Pengajain Am
Objektif Khusus
Pelajar-pelajar dapat memahami kehendak soalan dan menguasai teknik penulisan esei dan graf serta soalan-soalan kenegaraan dengan betul
Butiran Program
Penceramah memberikan ceramah mengenai teknik menjawab dengan mengemukakan soalan graf dan karangan STPM.
Penceramah bersoal jawab dengan pelajar mengenai kehendak soalan
Pelajar-pelajar dipecahkan kepada beberapa kumpulan untuk membincangkan tajuk-tajuk karangan dan graf yang diberi serta soalan struktur kenegaraan (Dasar-Dasar Malaysia)
Setiap ketua kumpulan diminta membentangkan idea di hadapan peserta
Penceramah telah memaparkan beberapa slaid dalam power point agar pelajar dapat mengetahui
kehendak soalan yang sebenar dan jawapan yang tepat
Refleksi
Semua pelajar memahami kaedah penulisan idea dan huraian.
Pelajar-pelajar yang lemah akan dibimbing dalam klinik PA nanti




SMK TINGGI BUKIT MERTAJAM

Unit Pengajian Am
Pelaporan
Nama Program          
BENGKEL PENANDAAN SKRIP
Tarikh
06.4.2015 (Jumaat)
Tempat
Bilik Gerakan
Masa
12.30 hingga 2.30 petang
Kumpulan sasar
5 orang guru PA
Fasilitator
Dr.R.Dhanapal
Objektif Umum
Guru-guru dapat mengetahui teknik menanda skrip pelajar dengan betul dan tepat.
Objektif Khusus
Guru-guru dapat memahami teknik penandaan skri karangan dan graf serta soalan struktur.
Butiran Program
Penceramah memulakan bengkel dengan mengedarkan beberapa contoh skrip calon STPM
Penceramah bersoal jawab dengan skema jawapan yang disediakan.
Guru-guru menanda skrip berpandukan skema yang disediakan.
Guru-guru menyatakan markah yang diberi dan mengulas kerja-kerja calon.
Penceramah telah memberitahu bahagian-bahagian dalam skrip yang kehilangan markah
Penceramah menyelaraskan markah yang diberi oleh guru-guru dan membuat ulasan yang sewajarnya.
Refleksi
Semua guru telah memahami kaedah penandaan skrip.

Guru-guru yang mempunyai masalah boleh berjumpa dengan penceramah bila-bila masa di sekolah ataupun akan dibincangkan lebih teliti dalam mesyuarat panitia nanti

No comments:

Post a Comment