Saturday, 4 July 2015

PBS STPM

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi kelas-kelas STPM sedang giat dijalankan. Bagi beberapa mata kursus,  penilaiannya telahpun dijalankan mulai Penggal Satu Tahun 2012. Bagi mata-mata kursus yang lain telahpun dimulakan mulai Penggal Dua Tahun 2013. PBS merupakan satu instrumen menggantikan sebahagian daripada peperiksaan bertulis. KPM mendapati sistem konvensional yang menguji dan mengukur kebolehan pelajar mendorong kepada daya penghafalan dalam kalangan pelajar. Bukan semua pelajar dilahirkan dengan daya keupayaan berfikir yang sama. Pelajar-pelajar yang pintar cerdas sering mendahului pelajar-pelajar yang kurang pintar atau yang memerlukan pemulihan. Jadi bagi membantu semua lapisan pelajar mendapat manfaat daripada sistem peperiksaan, maka PBS diperkenalkan. PBS bagi STPM khususnya mata kursus Pengajian Am amat memerlukan bimbingan guru. Tanpa bimbingan guru sudah pasti pelajar tidak dapat menghasilkan kerja kursus PBS pada Penggal Dua nanti. Tetapi KPM mahupun pihak sekolah gagal melihat kekangan yang dihadapi oleh pelajar. Masih terdapat pelajar-pelajar yang terawang-awang dengan tajuk, kaedah kajian dan kemudahan kajian. Pelajar-pelajar yang tinggal di kawasan pedalaman menghadapi masalah perkakasan komputer, pencetak dan kemudahan wifi. Pelajar-pelajar ini sering memberikan alasan bahawa  di rumah mereka tiada kemudahan untuk menghasilkan kerja kursus. Malah kemudahan di sekolah juga terhad. Sekolah sudah tentu tidak dapat menyediakan kemudahan kepada pelajar jika enrolmen pelajar tingkatan enam di sekolah itu terlalu ramai.


Keduanya kekangan waktu untuk PBS. Guru-guru juga terpaksa menghabiskan sukatan pelajaran dan menyediakan pelajar untuk menghadapi peperiksaan STPM Penggal Dua. Persediaan ini seperti biasa memerlukan banyak bahan dan masa. Masalah guru ialah mereka terpaksa membantu pelajar membaca dan menyunting kerja kursus yang disediakan oleh pelajar. Contoh PBS Pengajian Am, panjangnya tidak kurang 5000 patah perkataan. Saya tidak nampak guru-guru kita mempunyai begitu banyak masa untuk membaca setiap perkataan ditulis pelajar. Bayangkan jika kelas itu mempunyai 30 orang pelajar. Pada masa yang sama guru berkenaan terpaksa menjalankan arahan-arahan sama ada dari segi kurikulum, kokurikulum, kebajikan pelajar dan sebagainya daripada KPM, JPN, PPD dan sekolah.  Pada masa yang sama pelajar-pelajar juga tidak mempunyai banyak masa. Di samping bersedia menghadapi peperiksaan bertulis , mereka juga menyiapkan kerja kursus bagi mata-mata kursus yang lain. Malah mereka juga mengambil bahagian dalam aktiviti kokurikulum dan datang ke sekolah pada sebelah petang untuk latihan rumah sukan. Jadi saya bimbang kekangan-kekangan ini membantutkan usaha mereka untuk memperoleh keputusan cemerlang berbanding rakan mereka di Matrikulasi, A level dan program-program asasi yang lain.

No comments:

Post a Comment