

BORANG SINOPSIS BUKU
NAMA SEKOLAH : SMK TINGGI BUKIT MERTAJAM
KOD SEKOLAH : PEA
0043
1.
|
Nama Guru
|
DR. DHANAPAL A/L
RENGASAMY
|
|
2.
|
Judul
|
Haynes, N. M., Emmons, C.,
& Comer, J. P. (1993). School climate survey. New Haven, CT. Yale University
Child Study Center
|
3. Bidang :
PENDIDIKAN
|
4.
|
Tarikh Pembentangan
|
TIADA
|
5. Masa :
|
6.
|
Tempat Pembentangan
|
TIADA
|
|
7.
|
Sinopsis : Buku ini mengupas lima dimensi iklim akademik
pelajar di sekolah tinggi. Antaranya ,
a) sikap pelajar terhadap
akademik, b) jangkaan masa depan pelajar
c) jangkaan ibu bapa dan guru terhadap pelajar d) galakan
dan norma guru dan
e) norma akademik pelajar. Kelima-lima dimensi ini
mempengaruhi kesediaan intelek, relians kendiri dan konsep kendiri seseorang
pelajar. Buku ini merumuskan dimensi a dan e paling dominan dalam
pencapaian akademik seseorang pelajar. Hal ini kerana motivasi dalaman
pelajar menentukan kejayaan mereka dalam akademik mereka. Dimensi-dimensi
lain merupakan faktor luaran yang membantu pelajar untuk meningkatkan lagi
pencapaian akademik mereka
|
||
8.
|
Nilai Pengetahuan / Pengajaran
Buku ini memberi pengajaran kepada guru-guru yang lemah
motivasi. Mereka harus sedar bahawa kejayaan akademik seseorang pelajar
dipengaruhi oleh kegigihan dan norma guru. Pelajar yang bersikap pesimis dan
negatif terhadap akademik dapat diperbetul dengan adanya pelbagai inovasi dan
kretaiviti guru dalam bilik darjah. Selain itu guru hendaklah bekerja sama
dengan komuniti luar untuk menentukan
kejayaan seseorang pelajar. Setiap guru harus mempunyai pandangan yang
positif terhadap pelajar.
|
||
9.
|
Aplikasi Ilmu Dalam Organisasi / P&P
Guru-guru dapat
mempelbagaikan pedagogi mengikut keupayaan seseorang pelajar. Guru perlu
mewujudkan kumpulan pembelajaran mengikut sikap dan norma akademik pelajar.
Pelajar yang lemah harus diberikan banyak latihan dan bimbingan. Selain itu
guru sentiasa memberikan dorongan dalam bilik darjah seperti memberikan
hadiah, memuji pelajar dan memberikan sijil galakan agar pelajar sentiasa
bersikap positif dalam bilik darjah dan akademik mereka.
|
Disediakan oleh, Disahkan
oleh,


(Dr. DHANAPAL A/L RENGASAMY)
No comments:
Post a Comment