MENINGKATKAN
KEMAHIRAN MENULIS ESEI PENGAJIAN AM DENGAN TEKNIK PDBM DALAM KALANGAN PELAJAR TINGKATAN ENAM ATAS SMK TINGGI BUKIT
MERTAJAM
Dr.R.Dhanapal
Ketua Panitia/Guru Cemerlang Pengajian Am
SMK Tinggi Bukit Mertajam
14000 Bukit Mertajam
ABSTRAK
Kajian
ini telah dilakukan kerana pelajar-pelajar enam atas sekolah ini belum ada
kesedaran untuk mengarang esei dengan baik. Pelajar-pelajar sering menghadapi
masalah dalam pembinaan ayat-ayat mudah yang gramatis. Malah pelajar-pelajar
juga melakukan kesalahan dari segi kosa kata, imbuhan dan ejaan. Penandaan
konvensional yang sering dilakukan oleh guru-guru Pengajian Am tingkatan enam
diadapti tidak menampakkan sebarang pengukuhan mahupun pemulihan dalam
penulisan esei. Hal ini terbukti apabila pelajar-pelajar masih mengulangi
kesalahan yang sama. Malah pelajar-pelajar juga tidak memahami komen-komen yang
ditulis oleh guru di bawah esei mereka. Oleh hal yang demikian penyelidik telah
memikirkan satu teknik baru iaitu menanda esei pelajar dengan menatap muka
mereka ataupun face to face. Penandaan Dengan Bersua Muka (PDBM) ini
diperkenalkan kerana pelajar-pelajar dapat memahami kesalahan mereka dan dapat
mengetahui kesalahan serta pembetulan tersebut dengan serta- merta apabila guru
menanda sambil menegur pelajar. Dua kelas tingkatan enam atas telah dijadikan
bahan eksperimen iaitu seramai 42 orang pelajar, masing-masing dari PAUTM dan
PAUTP. Pra PDBM ialah penandaan konvensional. Penyelidik telah menganalisis
jumlah kesalahan gramatis dan mekanis pada pra dan pasca penandaan. Penyelidik
mendapati setelah PDBM dilakukan, jumlah kesalahan gramatis dalam penulisan
semakin berkurangan.
1.0 REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN LALU
Sebagai
guru Pengajian Am saya masih tidak berpuas hati dengan prestasi penulisan esei
pelajar di tingkatan enam. Mereka berada di sekolah sejak satu tahun setengah,
tetapi masih melakukan kesalahan-kesalahan umum dari segi kosa kata, imbuhan,
ejaan dan struktur ayat. Dalam Penggal 1 dan 3, pelajar diwajibkan menulis dua
esei sementara dalam Penggal 2, mereka diwajibkan menulis satu esei. Setiap
satu esei mendukung 25 markah. Hal ini bermaksud jika pelajar gagal menulis
esei dengan baik, besar kemungkinan mereka akan gagal dalam subjek Pengajian
Am. Walaupun pelbagai kaedah mengajar esei diamalkan dalam bilik darjah namun
pelajar-pelajar masih mengulangi kesalahan yang sama seperti isi tidak cukup,
isi tidak relevan dan terdapat banyak kesalahan gramatis dalam penulisan.
2.0
ISU
KEPRIHATINAN
Kajian
yang dijalankan ini adalah berfokuskan kemahiran menulis. Kajian ini adalah
penting untuk semua guru dan pelajar Pengajian Am. Pelajar-pelajar perlu
diyakinkan untuk menulis dengan efektif. Pelajar-pelajar harus memahami
jenis-jenis kesalahan yang dilakukan oleh mereka dalam penulisan esei.
Pembinaan ayat-ayat yang mudah dan gramatis adalah perlu untuk mengelakkan
markah pelajar dipotong. Kesalahan fakta dan bahasa dalam esei menyukarkan mereka
mengemukakan idea dengan tepat. Kesalahan ini juga boleh menyebabkan esei
mereka menyeleweng atau terpesong daripada tajuk. Jika keadaan ini dibiarkan
tanpa tindakan maka pelajar boleh hilang minat dalam penulisan esei dan sekali
gus mereka akan gagal dalam subjek Pengajian Am ini.
3.0
OBJEKTIF
KAJIAN
3.1.
Objektif Am
Tujuan kajian ini adalah untuk meningkatakan
kecekapan pelajar tingkatan enam dalam mengarang esei
3.2.
Objektif Khusus
1.membantu pelajar mengetahui jenis-jenis kesalahan
dalam penulisan esei
2.membantu pelajar untuk membetulkan
kesalahan-kesalahan dalam penulisan esei.
3.membantu pelajar untuk menulis esei dengan efektif
dan sempurna
4.0 KUMPULAN SASARAN
Kumpulan
sasaran terdiri daripada 42 orang pelajar iaitu 31 orang dari kelas PAUTM dan
21orang dari PAUTP. Kesemua pelajar terlibat dalam pra dan pasca pelaksanaan teknik
PDBM.
5.0 PELAKSANAAN KAJIAN
5.1 Pra Pelaksanaan
Kajian
Dalam
pra pelaksanaan ini kesemua 42 orang pelajar telah diminta menulis esei jenis
fakta. Mereka telah diberikan dua waktu iaitu selama 80 minit untuk menghasilkan
sebuah esei. Tempoh ini termasuklah perbincangan dan penjelasan guru mengenai
kehendak soalan dan rangka jawapan. Setelah 80 minit, kesemua esei telah
dikutip oleh guru. Selepas seminggu semua esei tersebut dipulangkan kepada
pelajar. Pelajar diminta meneliti jenis-jenis kesalahan yang dilakukan oleh
mereka. Guru juga telah menulis markah di bawah sebelah kanan esei tersebut.
Kesemua esei tersebut ditandakan dengan jenis kesalahan sama ada dari segi
kerelevanan isi dan kesalahan gramatis ayat. Hasil tinjauan penyelidik terhadap
kesalahan tersebut adalah seperti berikut :
Jadual
1
Bilangan
pelajar
|
42
|
Jumlah
esei yang disemak
|
42
|
Jumlah
perkataan sepatutnya
|
400
pp
|
Jumlah
perkataan yang disemak (42x400 pp)
|
16800
pp
|
Jumlah
kesalahan umum
|
15876
pp
|
Peratus
kesalahan umum
|
94.5%
|
PERINCIAN ITEM
|
|
Pecahan
kesalahan (%)
|
Drp.94.5%
|
Kesalahan
istilah/kosa kata
|
15.7%
|
Kesalahan
imbuhan
|
18.6%
|
Kesalahan
ejaan
|
12.4%
|
Kesalahan
struktur ayat
|
47.8%
|
5.2. Pelaksanaan Kajian
Guru
telah mengambil tempoh masa dua minggu untuk menanda esei pelajar sambil
bertemu bual. Sambil menyemak guru berbincang dengan pelajar tentang jenis
kesalahan dan cara pembetulannya. Guru juga melihat reaksi atau bahasa tubuh
(body language) pelajar sama ada pelajar boleh menerima atau memahami ulasan
dan teguran guru. Pelajar mencatat kesemua kesalahan dan pembetulannya dalam
sekeping kertas. Pelajar juga digalakkan bertanya jika mereka tidak memahami
sesuatu elemen yang ditandakan. Didapati beberapa orang pelajar bertanya kepada
guru dan selebihnya mengangguk kepala sebagai tanda faham. Guru menegur dua
elemen penting iaiatu sama ada idea pelajar itu relevan atau tidak dan
kesalahan umum bahasa dalam esei mereka. Guru menerangkan justifikasi beliau
sebab-sebab sesuatu idea tidak diterima. Guru juga meminta pelajar untuk cuba
memikirkan idea lain. Guru mengambil lebih kurang 5 hingga 7 minit untuk temu
bual dengan pelajar. Dalam jangka masa dua minggu kesemua esei pelajar siap
disemak/ditanda di hadapan pelajar. Guru memilih dua hari dalam seminggu.
Setiap hari guru telah mengambil dua waktu iaitu 80 minit. Jadi ini bermaksud
guru telah menggunakan 160 minit dalam seminggu bagi setiap kelas. Guru
mendapati pelajar-pelajar menunjukkan minat apabila teknik PDBM ini digunakan.
5.3. Pasca Pelaksanaan
Kajian
Setelah
digunakan teknik PDBM, pelajar diwajibkan menulis semula esei mereka mengenai
tajuk yang sama dengan pembetulan dalam masa 40 minit dalam kelas. Kali ini
mereka menulis esei dengan lengkap dan diharapkan dengan menggunakan bahasa
yang gramatis.Mereka hendaklah membetulkan semua kesalahan bahasa seperti
kesalahan ejaan, imbuhan, kosa kata dan struktur ayat. Idea-idea yang pernah
dibincangkan bersama guru sewaktu PDBM juga hendaklah digunakan. Kali ini
diharapkan jumlah kesalahan bahasa dan idea akan menjadi minimum. Guru telah
membawa pulang esei pelajar dan menyemaknya dalam masa dua hari. Setelah
disemak, hasil tinjauan penyelidik terhadap esei yang telah dikemas dan
diperbetul adalah seperti berikut :
Jadual
2
Bilangan
pelajar
|
42
|
Jumlah
esei yang disemak
|
42
|
Jumlah
perkataan sepatutnya
|
400
pp
|
Jumlah
perkataan yang disemak (42x400 pp)
|
16800
pp
|
Jumlah
kesalahan umum
|
3948
pp
|
Peratus
kesalahan umum
|
23.5%
|
PERINCIAN ITEM
|
|
Pecahan
kesalahan (%)
|
Drp.23.5%
|
Kesalahan
istilah/kosa kata
|
1.7%
|
Kesalahan
imbuhan
|
4.8%
|
Kesalahan
ejaan
|
6.4%
|
Kesalahan
struktur ayat
|
10.6%
|
6.0 DAPATAN KAJIAN
Hasil
tinjauan menunjukkan kesalahan pelajar telah berkurangan. Hal ini bermaksud
teknik PDBM telah menampakkan hasil yang memuaskan namun ada beberapa kesalahan
pelajar. Hal ini kerana pelajar tidak memberi tumpuan sewaktu guru menanda esei
sambil berbincang dengan mereka. Ada pelajar memberitahu guru bahawa respons
secara automatik setelah disemak akan memberikan mereka beberapa input tambahan
mengenai esei. Ada juga yang memberitahu
bahawa mereka dapat berfokus dalam setiap aspek esei tersebut secara individu.
Cara ini lebih berinformatif daripada menanda secara generik. Sesetengah pula berpendapat
bahawa guru telah memberikan teguran dan ulasan yang membina dan mereka
mempunyai keyakinan diri dalam penulisan esei pada masa akan datang. Bagaimanapun
guru sebagai penyelidik mendapati teknik ini memerlukan banyak masa dan mungkin
menjadi hambatan kepada guru yang mempunyai banyak kelas atau pelajar.
7.0 KESIMPULAN
Kajian ini telah
mencapai objektif am dan khusus. Pada
akhir kajian didapati bahawa pelajar-pelajar tingkatan enam atas telah
menunjukkan minat dalam penulisan esei. Pelajar-pelajar mudah menerima teguran
dan ulasan jika guru berjumpa dengan mereka secara bersua muka. Pendek kata
PDBM ini lebih sesuai dan signifikan berbanding penandaan konvensional iaitu
penandaan generik. Jika guru-guru Pengajian Am melaksanakan kaedah ini sudah
pasti pelajar-pelajar yang lemah khususnya dapat menguasai kemahiran menulis
esei.
RUJUKAN
Good,H, 1978. Interview Marking of Examination
Scripts, Assessment in Higher Education 3(2) 122-138.
Dowden T. Pittaway, 2011. Students’Perception of
Written Feedback In Teacher Education, Assessment and Evaluation in Higher Education 1-14.
84 Esei Pelajar Kelas PAUTM dan PAUTP SMK Tinggi
Bukit Mertajam.
No comments:
Post a Comment