Tuesday, 16 May 2017

LAPORAN KAJIAN TINDAKAN


MENINGKATKAN KEMAHIRAN MENULIS ESEI PENGAJIAN AM DENGAN TEKNIK PDBM DALAM KALANGAN PELAJAR TINGKATAN ENAM ATAS SMK TINGGI BUKIT MERTAJAM
Dr.R.Dhanapal
Ketua Panitia/Guru Cemerlang Pengajian Am
SMK Tinggi Bukit Mertajam
14000 Bukit Mertajam

ABSTRAK

Kajian ini telah dilakukan kerana pelajar-pelajar enam atas sekolah ini belum ada kesedaran untuk mengarang esei dengan baik. Pelajar-pelajar sering menghadapi masalah dalam pembinaan ayat-ayat mudah yang gramatis. Malah pelajar-pelajar juga melakukan kesalahan dari segi kosa kata, imbuhan dan ejaan. Penandaan konvensional yang sering dilakukan oleh guru-guru Pengajian Am tingkatan enam diadapti tidak menampakkan sebarang pengukuhan mahupun pemulihan dalam penulisan esei. Hal ini terbukti apabila pelajar-pelajar masih mengulangi kesalahan yang sama. Malah pelajar-pelajar juga tidak memahami komen-komen yang ditulis oleh guru di bawah esei mereka. Oleh hal yang demikian penyelidik telah memikirkan satu teknik baru iaitu menanda esei pelajar dengan menatap muka mereka ataupun face to face. Penandaan Dengan Bersua Muka (PDBM) ini diperkenalkan kerana pelajar-pelajar dapat memahami kesalahan mereka dan dapat mengetahui kesalahan serta pembetulan tersebut dengan serta- merta apabila guru menanda sambil menegur pelajar. Dua kelas tingkatan enam atas telah dijadikan bahan eksperimen iaitu seramai 42 orang pelajar, masing-masing dari PAUTM dan PAUTP. Pra PDBM ialah penandaan konvensional. Penyelidik telah menganalisis jumlah kesalahan gramatis dan mekanis pada pra dan pasca penandaan. Penyelidik mendapati setelah PDBM dilakukan, jumlah kesalahan gramatis dalam penulisan semakin berkurangan.  

1.0    REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN LALU

Sebagai guru Pengajian Am saya masih tidak berpuas hati dengan prestasi penulisan esei pelajar di tingkatan enam. Mereka berada di sekolah sejak satu tahun setengah, tetapi masih melakukan kesalahan-kesalahan umum dari segi kosa kata, imbuhan, ejaan dan struktur ayat. Dalam Penggal 1 dan 3, pelajar diwajibkan menulis dua esei sementara dalam Penggal 2, mereka diwajibkan menulis satu esei. Setiap satu esei mendukung 25 markah. Hal ini bermaksud jika pelajar gagal menulis esei dengan baik, besar kemungkinan mereka akan gagal dalam subjek Pengajian Am. Walaupun pelbagai kaedah mengajar esei diamalkan dalam bilik darjah namun pelajar-pelajar masih mengulangi kesalahan yang sama seperti isi tidak cukup, isi tidak relevan dan terdapat banyak kesalahan gramatis dalam penulisan.

2.0    ISU KEPRIHATINAN

Kajian yang dijalankan ini adalah berfokuskan kemahiran menulis. Kajian ini adalah penting untuk semua guru dan pelajar Pengajian Am. Pelajar-pelajar perlu diyakinkan untuk menulis dengan efektif. Pelajar-pelajar harus memahami jenis-jenis kesalahan yang dilakukan oleh mereka dalam penulisan esei. Pembinaan ayat-ayat yang mudah dan gramatis adalah perlu untuk mengelakkan markah pelajar dipotong. Kesalahan fakta dan bahasa dalam esei menyukarkan mereka mengemukakan idea dengan tepat. Kesalahan ini juga boleh menyebabkan esei mereka menyeleweng atau terpesong daripada tajuk. Jika keadaan ini dibiarkan tanpa tindakan maka pelajar boleh hilang minat dalam penulisan esei dan sekali gus mereka akan gagal dalam subjek Pengajian Am ini.

3.0    OBJEKTIF KAJIAN
3.1. Objektif Am
Tujuan kajian ini adalah untuk meningkatakan kecekapan pelajar tingkatan enam dalam mengarang esei
3.2. Objektif Khusus
1.membantu pelajar mengetahui jenis-jenis kesalahan dalam penulisan esei
2.membantu pelajar untuk membetulkan kesalahan-kesalahan dalam penulisan esei.
3.membantu pelajar untuk menulis esei dengan efektif dan sempurna

4.0 KUMPULAN SASARAN
Kumpulan sasaran terdiri daripada 42 orang pelajar iaitu 31 orang dari kelas PAUTM dan 21orang dari PAUTP. Kesemua pelajar terlibat dalam pra dan pasca pelaksanaan teknik PDBM.

5.0 PELAKSANAAN KAJIAN
5.1 Pra Pelaksanaan Kajian
Dalam pra pelaksanaan ini kesemua 42 orang pelajar telah diminta menulis esei jenis fakta. Mereka telah diberikan dua waktu iaitu selama 80 minit untuk menghasilkan sebuah esei. Tempoh ini termasuklah perbincangan dan penjelasan guru mengenai kehendak soalan dan rangka jawapan. Setelah 80 minit, kesemua esei telah dikutip oleh guru. Selepas seminggu semua esei tersebut dipulangkan kepada pelajar. Pelajar diminta meneliti jenis-jenis kesalahan yang dilakukan oleh mereka. Guru juga telah menulis markah di bawah sebelah kanan esei tersebut. Kesemua esei tersebut ditandakan dengan jenis kesalahan sama ada dari segi kerelevanan isi dan kesalahan gramatis ayat. Hasil tinjauan penyelidik terhadap kesalahan tersebut adalah seperti berikut :

Jadual 1
Bilangan pelajar
42
Jumlah esei yang disemak
42
Jumlah perkataan sepatutnya
400 pp
Jumlah perkataan yang disemak (42x400 pp)
16800 pp
Jumlah kesalahan umum
15876 pp
Peratus kesalahan umum
94.5%
PERINCIAN ITEM

Pecahan kesalahan (%)
Drp.94.5%
Kesalahan istilah/kosa kata
15.7%
Kesalahan imbuhan
18.6%
Kesalahan ejaan
12.4%
Kesalahan struktur ayat
47.8%

5.2. Pelaksanaan Kajian

Guru telah mengambil tempoh masa dua minggu untuk menanda esei pelajar sambil bertemu bual. Sambil menyemak guru berbincang dengan pelajar tentang jenis kesalahan dan cara pembetulannya. Guru juga melihat reaksi atau bahasa tubuh (body language) pelajar sama ada pelajar boleh menerima atau memahami ulasan dan teguran guru. Pelajar mencatat kesemua kesalahan dan pembetulannya dalam sekeping kertas. Pelajar juga digalakkan bertanya jika mereka tidak memahami sesuatu elemen yang ditandakan. Didapati beberapa orang pelajar bertanya kepada guru dan selebihnya mengangguk kepala sebagai tanda faham. Guru menegur dua elemen penting iaiatu sama ada idea pelajar itu relevan atau tidak dan kesalahan umum bahasa dalam esei mereka. Guru menerangkan justifikasi beliau sebab-sebab sesuatu idea tidak diterima. Guru juga meminta pelajar untuk cuba memikirkan idea lain. Guru mengambil lebih kurang 5 hingga 7 minit untuk temu bual dengan pelajar. Dalam jangka masa dua minggu kesemua esei pelajar siap disemak/ditanda di hadapan pelajar. Guru memilih dua hari dalam seminggu. Setiap hari guru telah mengambil dua waktu iaitu 80 minit. Jadi ini bermaksud guru telah menggunakan 160 minit dalam seminggu bagi setiap kelas. Guru mendapati pelajar-pelajar menunjukkan minat apabila teknik PDBM ini digunakan.



5.3. Pasca Pelaksanaan Kajian

Setelah digunakan teknik PDBM, pelajar diwajibkan menulis semula esei mereka mengenai tajuk yang sama dengan pembetulan dalam masa 40 minit dalam kelas. Kali ini mereka menulis esei dengan lengkap dan diharapkan dengan menggunakan bahasa yang gramatis.Mereka hendaklah membetulkan semua kesalahan bahasa seperti kesalahan ejaan, imbuhan, kosa kata dan struktur ayat. Idea-idea yang pernah dibincangkan bersama guru sewaktu PDBM juga hendaklah digunakan. Kali ini diharapkan jumlah kesalahan bahasa dan idea akan menjadi minimum. Guru telah membawa pulang esei pelajar dan menyemaknya dalam masa dua hari. Setelah disemak, hasil tinjauan penyelidik terhadap esei yang telah dikemas dan diperbetul adalah seperti berikut :

Jadual 2
Bilangan pelajar
42
Jumlah esei yang disemak
42
Jumlah perkataan sepatutnya
400 pp
Jumlah perkataan yang disemak (42x400 pp)
16800 pp
Jumlah kesalahan umum
3948 pp
Peratus kesalahan umum
23.5%
PERINCIAN ITEM

Pecahan kesalahan (%)
Drp.23.5%
Kesalahan istilah/kosa kata
1.7%
Kesalahan imbuhan
4.8%
Kesalahan ejaan
6.4%
Kesalahan struktur ayat
10.6%

6.0 DAPATAN KAJIAN

Hasil tinjauan menunjukkan kesalahan pelajar telah berkurangan. Hal ini bermaksud teknik PDBM telah menampakkan hasil yang memuaskan namun ada beberapa kesalahan pelajar. Hal ini kerana pelajar tidak memberi tumpuan sewaktu guru menanda esei sambil berbincang dengan mereka. Ada pelajar memberitahu guru bahawa respons secara automatik setelah disemak akan memberikan mereka beberapa input tambahan mengenai esei.  Ada juga yang memberitahu bahawa mereka dapat berfokus dalam setiap aspek esei tersebut secara individu. Cara ini lebih berinformatif daripada menanda secara generik. Sesetengah pula berpendapat bahawa guru telah memberikan teguran dan ulasan yang membina dan mereka mempunyai keyakinan diri dalam penulisan esei pada masa akan datang. Bagaimanapun guru sebagai penyelidik mendapati teknik ini memerlukan banyak masa dan mungkin menjadi hambatan kepada guru yang mempunyai banyak kelas atau pelajar.

7.0 KESIMPULAN

Kajian ini telah mencapai objektif am dan khusus.  Pada akhir kajian didapati bahawa pelajar-pelajar tingkatan enam atas telah menunjukkan minat dalam penulisan esei. Pelajar-pelajar mudah menerima teguran dan ulasan jika guru berjumpa dengan mereka secara bersua muka. Pendek kata PDBM ini lebih sesuai dan signifikan berbanding penandaan konvensional iaitu penandaan generik. Jika guru-guru Pengajian Am melaksanakan kaedah ini sudah pasti pelajar-pelajar yang lemah khususnya dapat menguasai kemahiran menulis esei.
RUJUKAN
Good,H, 1978. Interview Marking of Examination Scripts, Assessment in Higher Education 3(2) 122-138.
Dowden T. Pittaway, 2011. Students’Perception of Written Feedback In Teacher Education, Assessment and Evaluation  in Higher Education 1-14.

84 Esei Pelajar Kelas PAUTM dan PAUTP SMK Tinggi Bukit Mertajam.

No comments:

Post a Comment