MODUL 5
Pemahaman
Komsas
Baca
petikan cerpen dengan teliti. Kemudian jawab soalan pemahaman dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
Azam dengan lidah yang fasih telah
berhujah di mahkamah. “Yang Arif,apabila raja meminta bertukar ayam,adakah Pak
Kaduk boleh membantah perintah raja? Dia akan dituduh sebagai penderhaka dan
mungkin kepalanya akan dipancung. Ini bermakna Kaduk telah menyerahkan ayamnya
Si Kunani kepada raja tanpa kerelaannya. Tidak wujud sebarang bukti, atau
sebarang tandatangan, atau MoU yang mengesahkan pertukaran ayam itu. Jadi,
apabila Si Kunani memang dalam persabungan,bererti Pak Kaduklah yang menang dan
berhak menerima apa-apa hadiah yang telah ditawarkan dalam perjanjian
persabungan mengikut terma dan syarat yang diperuntukkan, termasuklah
mengekalkan hak milik tanah yang dituntut oleh anak guam saya.”
Mahkamah mengumumkan keputusannya pada
hari ini . Tidak payah aku ceritakan butiran hujah dan beberapa helaian muka
surat yang dibaca oleh tuan hakim di kamar pengadilan. Yang pentingnya,tanah
empat ekar di hujung kampung dan di tepi belukar itu kini sah menjadi milik
Hakim bin Hassan bin Kaduk. Alhamdulillah. (Sumber :Cerpen Kaduk, Ayam dan Raja
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul)
1.Apakah tawaran yang diperolehi jika Pak
Kaduk menang dalam persabungan ?(2m)
2.Pada pendapat anda,wajarkah Azzam
bertindak sedemikian ketika berhujah di mahkamah?(3m)
3.Pada pendapat anda,apakah ciri-ciri yang
perlu ada pada seorang peguam yang bertauliah?(4m)
Baca
petikan di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Cerita bonda suatu hari tatkala
saya asyik membelek-belek kitab-kitab lama bertulisan Jawi di dalam almari yang
memperincikan sejarah asal usul bumi mewah ini. Saya pandang mata bonda
dalam-dalam mencari pengertian sebenar saya anak generasi baharu yang belum
mengerti segala-galanya itu. Saya faham bonda hanya ingin menghidupkan roh
patriotisme dan jati diri dalam diri saya. Semangat cinta akan bangsa sendiri
kian terhakis dalam jiwa anak-anak generasi material ini. Harapan bonda moga-moga saya menjadi pejuang yang berani mempertahankan
nilai dan kepentingan bangsa saya sendiri yang sedikit, demi sedikit mula
terhakis di atas tanah sendiri.
“Tapi, dunia ini sudah berubah,
bonda. Kita bukan lagi hidup pada zaman perjuangan menentang musuh penjajah.
Sekarang kita hidup dalam dunia yang mengejar harta, pangkat, dan kekayaan di
bumi mewah ini. Tanah air ini bukan milik bangsa kita sahaja. Kita hidup dengan
perkongsian hak dan identiti yang sama rata. Sejarah lama tidak perlu
dibangkitkan lagi.” Bonda merenung mata saya dengan ekor pandangan yang penuh
prejudis. Dihela nafas panjang-panjang menahan rasa, sebelum bersuara. “Mel,
sejarah bukan buta. Sejarah ialah guru yang tidak pernah berdusta. Bangsa yang
embaca dan mengkaji sejarah silam tidak akan melakukan kesilapan kali kedua.
Lihat bangsa Yahudi yang terus mencipta kejayaan besar dari zaman ke zaman
kerana mengkaji sejarah lampau. Mereka membina agenda besar untuk bangsa dan
keturunannya. (sumber :Cerpen Munsyi Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul)
i.
Apakah harapan bonda terhadap Mel?(2m)
ii.Pada
pandangan anda, apakah perbezaan antara ketamadunan generasi sekarang dengan
generasi dahulu?(4m)
iii.
Berdasarkan petikan, huraikan dua
latar masyarakat yang boleh dicontohi.(4m)
Rumusan
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan
tentang peranan remaja sebagai pengguna dan cara-cara memupuk kesedaran
kepenggunaan dalam kalangan remaja. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi
120 patah perkataan.
Dewasa ini, isu kepenggunaan dalam kalangan remaja menjadi
perhatian masyarakat lantaran peningkatan taraf hidup. Tanpa kita sedari,
pengguna remaja lebih banyak menjadi mangsa penipuan berbanding dengan pengguna
lain. Hal ini terjadi kerana remaja sendiri kurang ambil peduli tentang hak dan
tanggungjawab sebagai pengguna. Isu remaja dan pengguna berlaku sepanjang masa,
namun yang menjadi persoalannya ialah tidak banyak remaja yang mengetahui hak
dan tanggungjawab mereka sebagai pengguna. Oleh sebab itu, setiap remaja perlu
peka akan peranan mereka sebagai pengguna yang bijak. Mereka perlu melibatkan
diri dalam hal-hal kepenggunaan kerana melalui cara ini mereka akan memahami
definisi, hak dan tanggungjawab sebagai pengguna. Terdapat pelbagai cara yang
boleh dilakukan oleh remaja untuk mendapatkan maklumat tentang semua perkara
berkaitan isu epenggunaan. Antaranya ialah menjadi ahli persatuan pengguna di
tempat masing-masing. Selain itu, remaja perlu berkongsi pengetahuan sebagai
pengguna dengan masyarakat. Remaja tidak seharusnya bersikap mementingkan diri
sendiri semata-mata.
Remaja boleh menjalankan tanggungjawab sosial ini dengan
menggunakan laman sosial yang mudah dan popular dalam kalangan mereka. Oleh
itu, remaja boleh menggunakan perkhidmatan laman sosial ini sebagai wadah
komunikasi untuk menubuhkan kelab pengguna.Pada masa yang sama, remaja juga
boleh mengetahui sebarang produk dan perkhidmatan daripada pelbagai sumber. Hal
ini amat penting kerana tanpa disedari, remaja sering menjadi mangsa apabila jurujual
menggunakan permainan psikologi. Justeru, remaja bertanggungjawab mengambil
tindakan yang sewajarnya andai mereka menjadi mangsa dalam hal-hal
kepenggunaan. Selain memahami hak dan tanggungjawab sebagai pengguna, remaja
juga harus mengambil sedikit masa untuk melihat isu-isu penting tentang
kepenggunaan. Isu ini boleh dicari dengan mudah melalui media cetak dan
elektronik. Antara isu yang mendapat perhatian media ialah isu pengguna remaja
yang menjadi mangsa produk tiruan. Hal ini berlaku kerana faktor usia dan
pemikiran remaja itu sendiri yang tidak matang.
Petikan
Umum
(i) Berikan maksud rangkai
kata produk tiruan. [2 markah]
(ii) Mengapakah remaja sering menjadi mangsa dalam isu
kepenggunaan? [3 markah]
(iii) Sebagai pengguna, apakah tindakan anda apabila menyedari
bahawa anda telah tertipu setelah
membeli sesuatu barangan? Berikan tiga tindakan anda. [4 markah]
Latihan
Bahasa
(a) Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah
(i) menghadiahkan
(ii) menghadiahi
(iii) menganugerahkan
(iv) menganugerahi
(v) menghutangkan
(vi) menghutangi
(i) berketerampilan
(ii) bertepatan
(iii) membolosi
(iv) mengimbangi
(v) dihuru-harakan
(vi) diputarbelitkan
(b) tentukan jenis-jenis
ayat majmuk yang digunakan bagi setiap ayat berikut.
(i) Ali telah belajar bersungguh-sungguh tetapi dia masih tidak
berpuas hati dengan keputusan peperiksaannya.
(ii) Orang yang gopoh tidak dapat menghasilkan sesuatu dengan
baik.
(iii)Ketua Pengarah menghadiahi Cikgu Surati seutas jam tangan
kerana berkhidmat dengan cemerlang.
(iv)Mereka melompat-lompat sambil menjerit dengan kuat
(v) Penduduk kampung itu menyedari bahawa nasib mereka terancam
(vi)Rakyat Malaysia memang terkenal di seluruh dunia dengan sifat
lemah lembut dan bertatatertib yang tinggi nilainya
MODUL 6
Latihan
Bahasa
(a) satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan.
(i) Pihak RISDA akan mempertingkat usaha untuk membantu pekebun
kecil kerana harga getah dijangkakan lebeh menarik pada tahun depan
(ii) Sistem pendidikan maya memberi peluang kepada pelajar untuk
mengulangkaji berbagai-bagai mata pelajaran dengan mudah dari mana-mana lokasi.
(iii) Beberapa pengembangan yang menarik dapat kita saksikan dalam
teknoloji komputer apabila pelbagai ciptaan baharu akan muncul
(i) Pihak sekolah mengundang ibu bapa untuk datang ke sekolah bagi
menandatangankan rekod kemajuan pelajar sambil berbincang dengan guru-guru
tentang prestasi akademi anak masing-masing.
(ii) Beberapa orang pekerja Majlis Perbandaran telah menemui
seorang bayi di stesyen bas dan mempercayai bahawa bayi itu telah ditinggalkan
sejurus ia dilahirkan.
(iii)Pengambaran filem dokumanteri tentang perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan
sedang dilakukan dengan giatnya oleh Kementerian Penerangan Malaysia untuk
ditayangkan sepanjang Bulan Kemerdekaan nanti.
(b) satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan
tatabahasa.
(i) Walaupun sambutan hari lembaran telah masuk hari yang keempat,
kemeriahannya masih lagi terasa.
(ii) Pusat membeli-belah itu dijangka menjadi pusat tumpuan dan
mercu tanda baharu warga kota apabila dilancarkan secara resmi pada Ogos ini.
(iii) Penumbuhan pemberian pinjaman bank dijangka kekal berdasarkan
kepada ekonomi Malaysia yang dijangka positif.
(i) Sebelum pembedahan dilakukan, pihak hospital hendaklah
mematuhi estetika yang telah ditetapkan dalam mendapat pengesahan doktor pakar
terlebih dahulu.
(ii) Mahkamah Perlembagaan yang wujud di sesebuah negara mempunyai
kuasa membuat keputusan sama ada sesuatu tindakan itu bertentangan dengan
perlembagaan dan sebaliknya.
(iii) Jika kita terlebih bayar kerana menyambut perayaan maka kita
perlu mengurangkan perbelanjaan justeru kedudukan kewangan dapat diimbangi.
(c) Nyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi dalam ayat-ayat
berikut
(i) Semenjak membeli motosikal yang baharu, Zaman membiarkan
sahaja motosikal lamanya di bawah rumah. Motosikal itu dibiarkan kotor dan
kempis tayarnya. Mak Senah telah menegur sikap Zaman yang membiarkan saja
motosikal yang masih boleh digunakan itu. Zaman tetap membiarkan motosikal
lamanya kerana dia berasa seronok menunggang motosikal baharunya.
(ii) Cikgu Zarul berasa puas kerana telah berjaya mendapat
segulung ijazah. Bertahun-tahun lamanya dia melanjutkan pelajaran. Kalau dulu
dia hanya lulusan maktab, kini dia berkelulusan universiti. Dia berasa puas
kerana titik peluhnya selama ini telah menyebabkan kehidupannya lebih selesa
sekarang.
(iii) Beberapa bulan selepas Haji Tamrin meninggal dunia,
kehidupan tiga orang anak mereka mula berubah. Masing-masing telah membeli
kereta baharu. Haji Tamrin telah banyak meninggalkan harta pusaka kepada
anak-anaknya itu. Oleh sebab itulah ketiga-tiga orang anak lelakinya telah
mewarisi harta yang banyak daripada ayah mereka.
(iv) Apabila tidak tahu melakukan sesuatu kita tidak wajar berasa
malu untuk meminta pendapat dan tunjuk ajar daripada orang yang arif tentang
perkara itu.
(v) Mereka sangat berhati-hati apabila memperkatakan sesuatu hal
rahsia agar perkara itu tidak diketahui oleh orang lain.
(vi)Sesuatu yang susah itu sekiranya selalu dilakukan akhirnya
menjadi mudah sahaja.
Novel
Songket Bebenang Emas
(a) Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, dua peristiwa teknik
saspens yang terdapat dalam novel tersebut. [7]
(b) Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu
latar masyarakat dalam setiap novel.[8] (a) Berdasarkan sebuah novel yang anda
pelajari, jelaskan dua peristiwa dikaitkan dengan persoalan maruah.[7]
(c) Berdasarkan dua novel yang anda pelajari, huraikan pengajaran
dalam setiap novel tersebut.[8]
MODUL 7
Karangan
Rangsangan
Huraikan pendapat anda tentang tindakan yang dilakukan untuk
mewujudkan perpaduan kaum dalam kalangan rakyat Malaysia. Panjangnya huraian
hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
-Mengadakan Gotong-royong +Mengadakan Rumah Terbuka+Menyertai
Program Khidmat Negara+Menyambut hari patriotic
Karangan
Respons Terbuka
Pilih satu daripada soalan di bawah dan tulis sebuah karangan yang
panjangnya lebih daripada 350 patah
perkataan.
1. Sejak belakangan ini, penggunaan telefon bimbit semakin
berleluasa. Penggunaan telefon bimbit telah mendatangkan pelbagai kesan kepada
pengguna.Pada pendapat anda, jelaskan kesan-kesan negatif penggunaan telefon
bimbit dalam kalangan pelajar sekolah
2. Industri pelancongan merupakan antara penyumbang terbesar
ekonomi negara. Anda ingin menulis rencana berkaitan dengan peranan pelbagai
pihak untuk memajukan industri pelancongan.Tulis rencana itu selengkapnya
3. Sikap prihatin dan saling membantu sesama manusia dapat
mengeratkan hubungan masyarakat dunia serta menjamin kesejahteraan sejagat.
Bincangkan pernyataan di atas.
4. Puisi Melayu lama banyak mengetengahkan nilai dan pengajaran
yang boleh dijadikan panduan hidup.
Jelaskan penyataan di atas dengan berpandukan contoh-contoh yang
sesuai.
5.Amalan kejiranan semakin terpinggir dalam masyarakat pada masa
ini. Masyarakat semakin melupakan amalan bergotong royong, Dalam hal ini,
keluarga berperanan penting untuk menghidupkan amalan kejiranan ini agar
menjadi ikutan anak-anak.Ulaskan penyataan ini.
6. Anda seorang warganegara yang mempunyai semangat patriotik yang
tinggi. Jelaskan cara-cara anda menunjukkan semangat patriotik anda.
7.Amalan membaca perlu dipupuk dalam diri anak-anak sejak kecil
lagi. Huraikan usaha-usaha yang boleh dilakukan oleh ibu bapa bagi menggalakkan
amalan membaca dalam kalangan anak-anak.
8.Anda mempunyai pelbagai idea untuk meningkatkan kualiti
pengangkutan awam di negara kita. Tulis sepucuk surat kepada pihak yang
berkenaan bagi menjelaskan idea-idea anda tersebut.
9.Kerjasama negara-negara ASEAN dalam sektor pelancongan mampu
memberikan kesan positif dari sudut ekonomi, politik, dan sosial. Berikan pendapat anda tentang penyataan ini.
10.Sebagai menghormati hak asasi manusia sejagat dan Piagam
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Malaysia telah menyumbangkan pelbagai bantuan
kepada negara-negara dunia ketiga. Jelaskan penyataan ini.
Latihan
Bahasa
Tukarkan ayat bersusunan songsang di bawah ini kepada ayat
bersusunan biasa tanpa mengubah maksud asalnya.
(i) Kerana kecekapannya menjalankan tugas beliau disegani.
(ii) Dapat menghalang pelajar ponteng kelas pengajaran yang
berkesan.
(iii) Bergantung pada kegigihannya kejayaan seseorang itu
MODUL 8
Kesalahan serius yang kerap dilakukan murid
semasa menulis karangan adalah seperti berikut :
1. Penggunaan kata hubung pada awal ayat
sebagai penanda wacana :
Namun,
Tetapi, Malah, Manakala
Sepatutnya :
Akan tetapi, Namun begitu, (Penanda wacana)
…..manakala……,
……malah…. (ditulis untuk menghubungkan dua ayat)
2. Ayat tergantung. ( Bak kata pepatah…..)
ditulis pada awal ayat. Sepatutnya …..bak kata pepatah….(ditulis di dalam ayat)
3. Kesalahan ejaan…bah kata
peribahasa….sepatutnya …bak kata peribahasa. ‘bah’ membawa maksud ‘banjir’.
4. memberi kasih sayang …… sepatutnya
memberikan kasih sayang. Umumnya, kata kerja ‘memberikan’ perlu diikuti oleh
objek tidak bernyawa manakala ‘memberi’ diikuti objek bernyawa.
5. Ayat tergantung kerana tiada subjek. Ini
menunjukkan….. sepatutnya Hal/ Perkara ini menunjukkan……
6. Ini kerana …… sepatutnya Hal ini demikian
kerana…
7. Justeru itu, …digunakan sebagai penanda
wacana. ‘justeru’ ialah kata hubung yang membawa maksud ‘malahan’ atau
‘bahkan’.
8. Tidak
menyelitkan objek selepas kata kerja transitif. …mempunyai banyak pilihan…..
‘banyak’ bukannya objek. ‘banyak’ ialah kata bilangan tidak tentu. Objek mesti
kata nama. Pembetulan : ….. mempunyai pilihan yang banyak…
9. Kata pemeri ‘ialah’ dan ‘adalah’ digunakan
sesuka hati. ‘ialah’ perlu diikuti kata nama nama. ‘adalah’ perlu diikuti kata
adjektif atau kata sendi nama.
10. Kata kerja tidak menerima kata pemeri.
Anda perlu tambah kata sendi nama pada kata pemeri ‘adalah’. Sebagai contoh:
Langkah-langkah yang perlu diambil adalah menguatkuasakan
undang-undang……sepatutnya ….adalah dengan menguatkuasakan………/ adalah untuk
meningkatkan mutu perkhidmatan… antara kata sendiri nama yang dapat digunakan (
adalah untuk/adalah dengan/adalah melalui, adalah seperti)
11. Bentuk
lewah. Sebagai contoh : Antara faktor-faktor …… sepatutnya Antara faktor.
Pelbagai langkah-langkah ….. sepatutnya …. Pelbagai langkah…
12. Bentuk lewah bagi pengimbuhan kata adjektif.
Hanya dua imbuhan sahaja digunakan. Sebagai contoh: memperbaiki…..sepatutnya
…membaiki atau memperbaik.
13. Kesalahan Hukum D-M. Sebagai contoh: …dan
lain-lain lagi. Sepatutnya…. aktiviti-aktiviti lain. (berdasarkan perkara yang
dibincangkan).
14. Penggunaan
kata ganti nama diri ketiga ‘ia’ untuk benda atau perkara. Sebagai contoh:
Salah satu langkah untuk mengatasi masalah kemusnahan alam sekitar adalah
dengan menjalankan kempen. Ia perlu diadakan secara besar-besaran. ‘ia’
sepatutnya digantikan dengan subjek perbincangan iaitu, kempen. Pembetulan:
Kempen ini perlu diadakan ……
15. Masih terdapat murid yang masih menulis
…di kalangan…..sepatutnya ‘dalam kalangan’. Kata sendi ‘di’ berfungsi untuk
menyatakan arah.
16. Pada masa kini….sepatutnya Pada masa ini,
atau Kini,.
17.
Kesalahan penanda wacana. Sebagai contoh : Selain daripada itu/ Selain dari itu
, sepatutnya …
Selain itu,… Sehubungan itu sepatutnya….
Sehubungan dengan itu,…
18. oleh kerana.. sepatutnya oleh sebab…
19.
Penggunaan kata tanya dalam ayat penyata. Sebagai contoh : …di mana, yang mana,
bagaimana, siapa, apa ….. sepatutnya kata-kata tersebut digantikan dengan
kata-kata lain yang sesuai. Sebagai contoh : apa – (perkara/hal), bagaimana –
(cara/langkah), siapa – (orang/individu).di mana (tempat) /yang mana perlu
digantikan dengan kata hubung yang sesuai.
Jika anda
menulis ayat tanya, pastikan anda meletakkan tanda soal (?).
20. Kesalahan pengejaan kata majmuk. Ibubapa
sepatutnya ibu bapa, semulajadi sepatutnya semula jadi.
21. Penggunaan kata hubung ”tambahan pula”
pada pangkal perenggan. “tambahan pula” tidak digunakan untuk isi baharu.
Latihan bahasa
Dalam
ayat-ayat di bawah terdapat dua penggunaan ejaan dan imbuhan yang salah. Tulis
semula ayat-ayat di bawah dengan menggantikan ejaan dan imbuhan yang betul.
(i)Para pelancung yang datang ke negara ini
tidak wajar memakai pakaian yang mencolok mata.
(ii)Pereka hiasan dalaman itu hanya
menggunakan perabut tempatan semasa menghiasi pejabat syarikat ternama itu.
(iii)Suri rumah sering ditipu oleh juru jual
yang datang menjual beranika barangan dari rumah ke rumah.
(iv)Kebenaran
menggunakan talifon bimbit di sekolah yang berkuatkuasa baru-baru ini kurang
disenangi oleh sesetengah ibu bapa.
(v)Para pelajar tidak digalakan menyertai
rancangan kuiz yang disiarkan pada tengah malam dan menyediakan hadiah cepu
mas.
(vi)Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi akan
menerbit monogeraf yang menghimpunkan kajian ilmiah tentang bahasa, sastera dan
kebudayaan.
(vii)Kebolehan Adiputera menyelesaikan
masaalah Matematik dalam usia yang begitu muda amat mengkagumkan.
(viii)Penduduk Kampung Selamat sedang
menghadapi satu mala petaka besar akibat buangan sisa toksik di kampung
tersebut.
(viv)Mengumpul stem menjadi hobi bapa Khairil
sejak beliau masih di bangku sekolah lagi.
Latihan
Rumusan
Baca petikan di bawah kemudian buat satu rumusan tentang
gejala-gejala sosial dalam kalangan remaja dan langkah untuk mengatasinya.
Panjang rumusan anda hendaklah tidak lebih daripada 120 patah perkataan.
Pada abad ke-21, masalah yang kian meruncing dan sukar dibendung
kewujudannya ialah masalah sosial dalam kalangan remaja. Hal ini kerap
disuarakan oleh orang ramai malah turut disiarkan berulang kali di media-media
masa tempatan. keadaan ini amat membimbangkan kita kerana golongan remaja
merupakan pemimpin pelapis yang bakal mentadbir dan memimpin negara pada masa
depan. Dalam laporan terbaru yang disiarkan di televisyen, gejala sosial paling
membimbangkan dalam kalangan mereka ialah pertambahan jumlah remaja yang
terjebak dalam najis dadah. Hal ini perlu ditekankan kerana Malaysia memandang
bahawa dadah adalah musuh nombor satu negara pada masa ini.
Penglibatan remaja dalam kancah penyalahgunaan dadah ini kerap
kali menimbulkan masalah berterusan. Kini, timbul pula golongan Mat Rempit
dalam kalangan remaja yang tidak segan silu menunjukkan kehebatan bermotosikal
tanpa mengikut undang-undang yang ditetapkan. persoalannya ialah mereka bukan
sahaja membahayakan nyawa mereka sendiri tetapi turut membahayakan keselamatan
pengguna jalan raya yang lain. Semasa isu mat Rempit ini sedang heboh
diperkatakan, lahir pula gejala yang tidak sehat dalam kalangan remaja apabila
sebahagian besar daripada mereka terlibat dengan jenayah ragut sehingga
menyebabkan kematian. Hal ini bukan sahaja memeranjatkan kita tetapi kita dapat
merasakan bahawa keruntuhan nilai moral serta nilai-nilai kemanusiaan yang
dianggap murni semakin menipis dalam jiwa remaja kita.
Selain itu, mengikut laporan yang diberi oleh pihak polis, pada
masa ini semakin ramai remaja khususnya remaja perempuan yang terlibat dengan
masalah lari dari rumah ekoran berlaku masalah dalaman di antara keluarga
mereka. Golongan ini mudah terdedah dengan gejala yang tidak sihat termasuklah
melibatkan diri dalam sek bebas ataupun melacurkan diri demi mendapatkan
kepuasan diri mahupun untuk mendapatkan wang bagi menyara kehidupan mereka
setelah terpisah daripada keluarga. Kesannya bukan sahaja dirasai dalam jangka
masa pendek tetapi lebih parah dalam jangka masa panjang.
Sementara itu, beberapa buah akhbar tempatan turut melaporkan
bahawa ramai remaja terutamanya remaja di bawah umur gemar menghabiskan masa
melepak di pusat-pusat membeli belah mahupun di kafe siber. Golongan remaja
seperti ini akan lebih mudah melakukan kesalahan disiplin sekolah kerana
terlibat dengan gejala ponteng sekolah dan ada pula yang terjebak dalam
kegiatan gangsterisme. Justeru, tindakan seperti ini akan lebih menyukarkan
hasrat kerajaan dalam usaha untuk melahirkan rakyat minda kelas pertama pada
masa depan. Apatah lagi dengan sikap golongan remaja yang terlalu terikut-ikut
dengan budaya barat yang dianggap tidak sopan dari pandangan masyarakat timur.
Natijahnya, kita sedang berhadapan dengan satu masalah yang bukan sahaja perlu
diatasi tetapi memerlukan kerjasama semua pihak bagi membawa remaja kita
kembali semula ke pangkal jalan.
Soalan
pemahaman petikan rumusan
1.Apakah yang dimaksudkan dengan , masalah yang kian meruncing?
2.Apakah
isu-isu yang dipersoalkan oleh penulis dalam petikan tersebut?
3.Pada pendapat
anda selain remaja bagaimanakah masalah remaja dapat ditangani dengan wajar?
No comments:
Post a Comment