1. Sebagai sebuah negara yang berdaulat, Malaysia
berpendirian bahawa sebarang masalah, perbezaan dan pertikaian hendaklah
ditangani setelah diselesaikan melalui dialog dan jalan perundingan (peaceful
negotiation) termasuk isu Laut China Selatan.
2. Secara umumnya, isu Laut China Selatan melibatkan dua
aspek:-
Pertama, keperluan memastikan keamanan, keselamatan dan
kestabilan serta kebebasan pelayaran dan penerbangan, atau dengan izin, freedom
of navigation and over-flight.
Kedua, tuntutan bertindih melibatkan beberapa buah negara
iaitu Brunei Darussalam, Filipina, Malaysia, Vietnam dan China.
3. Justeru, bagi memastikan keamanan, kestabilan dan
mengelakkan ketegangan di Laut China Selatan, negara-negara ASEAN dan China
telah menandatangani Deklarasi Tatalaku Pihak–pihak Berkepentingan di Laut
China Selatan, Declaration on the Conduct of Parties in the South China Sea
(DOC) pada 4 November 2002.
4. Melalui DOC, negara-negara ASEAN dan China bertekad untuk
melaksanakan usaha–usaha bagi membina dan meningkatkan kesalingpercayaan serta
menangani sebarang perbezaan secara rundingan.
5. Pada masa ini, negara-negara ASEAN dan China sedang
berusaha untuk mewujudkan Kod Tatalaku di Laut China Selatan, atau Code of
Conduct in the South China Sea (COC).
6. Sesungguhnya, pendirian Malaysia berhubung isu Laut China
Selatan adalah jelas dan konsisten. Semua negara mestilah memastikan keamanan
dan kestabilan, dan sebarang tindakan yang boleh menggugat keamanan dan
kestabilan, menimbulkan ketegangan, kebimbangan dan kecurigaan serta bersifat
provokatif hendaklah dielakkan.
7 Berhubung tuntutan bertindih di Laut China Selatan,
Malaysia berpendirian isu tersebut hendaklah diselesaikan secara aman. Semua
tuntutan dan penyelesaiannya mestilah berdasarkan undang-undang antarabangsa
termasuklah Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Undang-Undang
Laut 1982 atau UNCLOS 1982.
8.Berhubung dengan isu kependudukan serta aktiviti-aktiviti
penambakan dan pembinaan yang dilaksanakan oleh China termasuklah pembinaan
landasan terbang di Fiery Cross Reef, isu ini tidak melibatkan kawasan maritim
Malaysia.
9. Berhubung dengan penghakiman atau Award yang diberikan
oleh Tribunal Timbangtara pada 12 Julai 2016 berhubung kes yang dikemukakan
oleh Filipina terhadap China, Kerajaan telah mengeluarkan satu kenyataan
melalui Kementerian Luar Negeri.
10.Sememangnya, Kerajaan sentiasa memberikan perhatian yang
khusus kepada isu Laut China Selatan. Dalam mengendalikan isu Laut China
Selatan, Kerajaan menjadikan kepentingan negara sebagai asas utama dalam setiap
tindakan yang diambil. Justeru itu, tidak ada sebarang perjanjian dengan
mana-mana negara termasuklah Amerika Syarikat dan Australia berhubung dengan
isu Laut China Selatan ini.
11.Rondaan, pengawasan, pemantauan dan penguatkuasaan
sentiasa dilaksanakan bagi memastikan kepentingan dan keselamatan negara di
Laut China Selatan sentiasa terpelihara. Selain itu, usaha-usaha diplomasi di
peringkat bilateral serta serantau dan antarabangsa khususnya di bawah kerangka
ASEAN terus dilaksana dan dipertingkatkan.
12.Negara China
merupakan negara sahabat dan strategik kepada Malaysia. Hubungan rapat dengan
China telah berkembang pesat sejak hubungan diplomatik dibina pada tahun 1974.
Umpamanya China merupakan rakan dagang Malaysia yang terbesar serta punca
pelaburan dan pelancongan yang sangat penting dan terus meningkat.
13. Justeru, perbezaan pendapat dengan Negara China dalam
isu Laut China Selatan tidak seharusnya menghalang hubungan ekonomi dan
perniagaan serta hubungan-hubungan lain termasuk bidang pertahanan, yang
sewajarnya terus diperkasakan demi kepentingan bersama.
No comments:
Post a Comment