Kedua-dua karya ini disebut sebagai epik kerana peranan
serta perlukisan lahiriah dan batiniah yang digambarkan oleh kedua-dua
pengarang karya ini. Persoalan wira dalam sastera Melayu selalu digambarkan
sebagai seorang manusia yang gagah berani dan berwibawa.Wira merupakan seorang
pahlawan. Dalam konteks Hikayat Hang Tuah , wiranya ialah Hang Tuah kerana
beliau membela nasib bangsa Melayu dan menjadi pelindung kepada institusi raja.
Manakala dalam Hikayat Amir Hamzah, wiranya ialah Amir Hamzah pahlawan Islam
bukan sahaja menumbangkan musuh-musuh Islam serta raja-raja besar tetapi juga
menyebarkan syiar Islam ke seluruh dunia. Kedua-dua mereka menjadi tumpuan dari
awal hingga ke akhir cerita. Kedua-dua wira ini gigih mempertahankan,
memperjuangkan,dan meneruskan visi dan misi mereka sebagai pahlawan dan mereka
juga mempunyai cara tersendiri untuk mencapai wawasan dan pegangan mereka.
Wawasan dan pegangan Hang Tuah adalah seperti diperintah oleh raja-raja Melayu.
Contohnya dia sanggup membunuh kawan setianya Hang Jebat tanpa usul periksa
kerana disuruh oleh raja. Begitu juga dengan menculik Tun Teja untuk memenuhi
kemahuan raja.
Manakala tindakan tidak bermoral seperti ini tidak terdapat
dalam Hikayat Amir Hamzah. Amir Hamzah bertindak dengan sendiri mengikut bukan
kemahuan dirinya tetapi kemahuan agama yang dianutinya. Jika didapati tindakan
seseorang itu tidak baik, maka dengan cepat-cepat Amir Hamzah bertindak untuk
memperbetulkan salah laku mereka sama ada secara ujaran (= nasihat) ataupun
secara berperang.
Selain daripada perbandingan di atas, kedua-dua epik ini
juga dapat dilihat dari lima perspektif yang lain iaitu a) perpektif ideologi,
b) konsep fungsi (=functional concept), c)simbolisme, d) sumber penghormatan (
=courage dan endurance), dan e) tujuan-tujuan misi( = legitimacy of mission)
Dari perspektif ideologi Hikayat Hang Tuah memaparkan
adegan-adegan yang berunsur taat setia dan
kepatuhan seseorang rakyat kepada raja. Konsep daulat raja
amat ditekankan dalam epik ini. Rakyat tidak sekali-kali dibenarkan menderhaka
kepada raja. Dalam sistem feudal Melayu telah ditetapkan satu kepatuhan rakyat
kepada raja. Mereka yang didapati melanggar kepatuhan ini maka hukuman akan
menanti mereka. Ini seolah-olah menjadi satu konvensi dalam Hikayat Hang Tuah
umpamanya Hang Tuah sanggup membunuh kawan setianya Hang Jebat kerana Hang
Jebat telah bermain kasih dengan gundik-gundik istana. Pada hal sebab dia
melakukannya untuk mambalas dendam raja kerana raja menjadi punca kematian Hang
Tuah. Hang Tuah gagal memikirkan logik di sebalik tindakan Hang Jebat itu, maka
Hang Jebat pun dibunuh oleh Hang Tuah.Jadi kesetian dan ketaatan Hang Tuah pada
raja jelas terlihat dalam ideologi Hang Tuah. Manakala ideologi perspektif
dalam Hikayat Amir Hamzah ialah peranan yang dimainkan oleh Amir Hamzah dalam
menegakkan agama Islam dan tauhid. Malah sebelum lahirnya Amir Hamzah, bapanya
Abdul Mutalib selalu berdoa kepada Allah supaya mengurniakannya seorang anak
yang kuat dan berani. Kerana hanya dengan kekuatan dan keberanian, maka Amir
Hamzah dapat membunuh mereka yang tidak percaya akan agama dan dapat
membuktikan kepada dunia ini bahawa agama Islam wukuj dalam bentuk yang
sempurna. Doa selama 12 tahun tidak menghampakan Mutalib. Isterinya telah
melahirkan Amir Hamzah di Mekkah dan dinamai oleh Khoja Buzurjumhur Hakim. Kata
Khoja Buzurjumhur bahawa:
“Hei Khoja Abdul Mutalib , kanak-kanak inilah kelak
membukakan (=mengembangkan) agama
Nabi Muhammad Rasululullah salallahu alaihi wassalam. Di
dalam dunia ini, Hamzah inilah yang tiada berlawan, dan ialah yang menghukum
tujuh penjuru dunia ini; ialah mengalahkan negeri yang besar-besar...” (
A.Samad Ahamd,1987 :24)
jadi kutipan dengan jelas menunjukkan bahawa kelahiran Amir
Hamzah adalah untuk meneruskan perjuangan nabi-nabi sebelumnya dalam
mensyiarkan Islam dan bukan sekadar berperang sahaja dan bertaat setia kepada
manusia yang berkuasa sahaja seperti Hang Tuah.
Perbandingan kedua ialah dari segi konsep fungsi. Dalam
kedua-dua epik fungsi utama wira ialah menjaga keamanan dan memberi
perlindungan kepada rakyat. Tetapi cara menggambarkan kedua-dua wira sahaja
agak berlainan. Dalam Hikayat Hang Tuah, Hang Tuah dilukiskan sebagai individu
hamba raja. Hang Tuah memainkan peranan sebagai seorang hamba dan
berulang-ulang menegaskan bahawa hidup dan kewujudannya hanyalah untuk berkhidmat
kepada Sultan Melaka.Ini seolah-olah menunjukkan bahawa pengarang ingin
mengekalkan sistem feudal dalam Hikayat Hang Tuah. Hang Tuah digambarkan
sebagai wira yang non-noble, malah ia adalah daripada orang biasa. Malah
apabila ke medan peperangan Hang Tuah masih digambarkan sebagai seorang wira
tetapi bukan dengan kostume seorang militari. Bagi Hang Tuah apa yang penting
dilakukan ialah suruhan atau perintah raja hendaklah dijalankan (=dipatuhi).
Manakala dalam Hikayat Amir Hamzah pula, Amir Hamzah digambarkan sebagai
seorang militari dengan pakaian serba lengkap. Sekilas memandang maka kita
boleh mengatakan bahawa tujuan ia berpakaian begitu hendaklah turun ke medan
pertempuran. Peperangan merupakan unsur yang menarik dalam Hikaya Amir Hamzah.
Pengarang Hikayat Amir Hamzah memperincikan setiap keadaan
peperangan. Diperlihatkan benar-benar bagaimana seorang wira memakai kostumenya
dalam peperangan. Dalam menggambarkan keadaan ini simbol-simbol seperti kuda,
baju perang, dan senjata juga turut terdapat dalam perlukisan itu.
Pengarang Hikayat Amir Hamzah menulis:
“Maka Amir Hamzah pun memakai segala senjatanya, pertama
dengan dipakainya baju sarung Nabi Allah Ismail alaihissalam, kemudian memakai
baju sutera China delapan lapis kan melembutkan tubuhnya, dan memakai zirah
Nabi Allah daud alaihissalam pada kepalanya, kemudian mengenakan ikat pinggang
Nabi Allah Salleh a.s pada lengan kanannya, dan tujuh helai ranbut Nabi Allah
Adam a.s. diikatnya pada lengankirinya, dan tali kemandu Nabi Khidir a.s.
diikatnya pada pinggangnya. ... serta pedang... perasai.... cokmar... iringan
kuda yang bernama janggi Syah Kertas itu lalu digerlakkannya ke tengah medan
berhadapan dengan Raja Syamsul Alam” ( A.Samad Ahmad, 1987 : 663)
Daripada contoh, kutipan ini cukup jelas bahawa fungsi utama
wira dalam epic ini ialah untuk berperang. Selain elemen-elemen di atas
terdapat juga watak pembantu dalam Hikayat Amir Hamzah yang sering berdamping
dengan Amir Hamzah dan membantunya iaitu Umar Ummaiya. Jika dilihat dalam
Hikayat Hang Tuah, tidak terdapat watak pembantu kecuali kesaktian keris Taming
Sari serta pertolongan Bendahara. Dalam semua situasi termasuk perperangan,
Hang Tuah menghadapinya seorang diri untuk menunjukkan bahawa dia benar-benar
seorang wira. Malahan adalah mengaibkan jika seorang wira mendapat bantuan
daripada kuasa atau orang lain apabila berdepan dengan musuhnya.
Perbandingan seterusnya dapat dilihat dalam penggunaan
simbolisme dalam kedua-dua epik ini. Dalam Hikayat Hang Tuah diceritakan
bagaimana Hang Tuah mendapat keris saktinya iaitu Taming Sari. Hasil daripada
kecekapannya dia memperoleh keris itu. Dalam satu perlawanan silat, Hang Tuah
telah menumpaskan seorang pahlawan yang bernama Taming Sari. Beliau telah
menggunakan tipu helah untuk mendapatkannya. Jadi keris itu bukan sesuatu yang
diwarisinya. Simbol kekuatan dan kegagahan Hang Tuah adalah kerisnya. Sejak
menyimpan keris itu tiada sesiapa pun boleh mendampingi Hang Tuah. Dengan mudah
sahaja dia menumbangkan musuh. Dalam bahagian akhir Hikayat Hang Tuah, dapat
dilihat bahawa apabila keris itu ditelan buaya putih, maka kekuatannya mula
susut dan akhirnya Hang Tuah menjadi lemah. Manakala dalam Hikayat Amir Hamzah
tidak diceritakan bagaimana Amir Hamzah memperoleh pakaian nabi-nabi serta
senjata seperti pedang dan cokmar yang digunakan oleh Amir Hamzah. Malah
dikatakan pengarang, alat-alat ini diwarisi daripada nabi-nabi sebelumnya.
Dalam Hikayat Amir Hamzah, Amir Hamzah adalah wira Islam yang menjadikan
nabi-nabi sebagai modelnya dalam peperangan.Amir Hamzah berperang dengan
menggunakan peralatan nabi-nabi kerana dengan menggunakan peralatan tersebutlah
maka nabi-nabi dapat memulih keharmonian hidup umatnya pada zaman pra Amir
Hamzah. Maka sebab itulah diceritakan dalam Hikayat Amir Hamzah bahawa dia
menggunakan peralatan yang sama(=diwariskan daripada nabi-nabi). Bagi Amir
Hamzah pedang, cokmar baju sarung, baju sutera China, dan kuda Janggi adalah
antara simbol dalam Hikayat Amir Hamzah untuk menghadapi musuh. Cara berpakaian
sebagai wira Islamnya pernah dikagumi oleh Raja Syamsul dan Raja Nusyirwan.
Seterusnya perbandingan dapat dilihat dari segi courage and
endurance, iaitu bagaimana cara wira-wira membela bangsa mereka dalam apa jua
keadaan pun dan bagaimana mereka sering dipandang tinggi sebagai wira. Sumber
penghormatan pada Hang Tuah ialah ketaatan yang tidak berbelah bahagi raja.
Malah dikatakan dalam Hikayat Hang Tuah bahawa Hang Tuah tidak mempunyai masa
untuk dirinya ataupun untuk keluarganya sendiri. Dirinya sendiri tidak penting
sama sekali. Rasa kasih dan persahabatan terhadap Jebat disingkirkan demi rasa
tanggungjawab dan taat setianya kepada raja. Begitu juga dengan penculikan Tun
Teja. Sebagai hulubalang Hang Tuah juga merasa bertanggungjawab terhadap maruah
tuannya, ketika Tun Bijaya Sura dan Tun Utama gagal meminang Tun Teja, dia ikut
rasa kecewa. Selain itu dia juga sanggup menanggung keaiban apabila difitnah
oleh Pateh Karma Wijaya bahawa Hang Tuah menyalahgunakan kuasa di istana Sultan
Melaka. Kerana ketaatan itulah maka Hang Tuah tidak berdendam kepada raja malah
mempunyai keinginan untuk menolong raja. Manakala dalam Hikayat Amir Hamzah
pula, Amir Hamzah sanggup menghadapi pihak musuh walaupun kedua-dua matanya
buta. Semangat keperwiraan tetap terserlah kerana tujuan utama ialah membela negeri
Arab daripada serangan Raja Nusyirwan. Di sinilah Amir Hamzah mendapat
penghormatan yang tinggi daripada pembaca Kata Amir Hamzah,
“Apa bicara kita sekalian, akan kaum kafir itu sudah memalu
genderang parang, jika tiada kita keluar, bukanlah laki- laki kita namanya.
Pada bicaraku bangkitlah kamu sekalian, pakai segala senjata, supaya kita pergi
perang dengan kafir itu……Apabila dilihat oleh raja Nursyirwan segala pahlawan
dan askar Arab iti, maka katanya “Hei Masyruk, manatah kata engkau segala pahlawan
Arab itu semuanya habis buta? Sekarang mengapa meraka itu ke medan hendak
melawan kita berperang?”(ibid : 540)
Semangat peperangan Amir Hamzah dan pasukannya akhirnya
menyebabkan mereka berjaya dalam peperangan tersebut. Kutipan ini jelas
menunjukkan semangat pembelaan pada negerinya sendiri dan sanggup
mempertahankan negerinya dalam apa jua keadaan walaupun matanya buta sekalipun.
Perbandingan yang terakhir ialah legistimacy of mission
iaitu misi dalam perjuangan wira dalam epic ini. Misi dalam kedua-dua epik ini
amat jelas iaitu Hang Tuah ingin membela meruah raja Manakala Amir Hamzah pula
ingin membela diri sendiri dan agama. Dalam Amir Hamzah misi itu disampaikan
dalam pelbagai cara, salah satunya ialah mengingatkan seseorang tentang
kesalahan dirinya supaya ini tidak menjadi ikutan kepada generasi akan datang.
Dalam Amir Hamzah terdapat dua firman Allah yang membetulkan sikap manusia yang
tidak sepatutnya. Apabila Amir Hamzah telah dibunuh oleh Raja Lahad. Apabila
Nabi Allah ingin membalas dendam Raja Lahad maka datanglah Jibril membawa
firman Allah subhanahu wa taala seperti berikut:
Jangan kamu sangka yang mati pada perang Sabilullah itu,
tetapi hidup di hadapan hadrat Allah, mereka itu beroleh untung”. Maksudnya
“jangan kamu sangka mereka yang terbunuh di jalan Allah itu mati sia-sia,
bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhan diberikan rezeki”. (ibid : 710)
Selain itu peristiwa Raja Lahad diislamkan oleh Nabi Allah
juga menunjukkan pengarang Hikayat Amir Hamzah ingin menegakkan dan mensyiarkan
Islam. Struktur penceritaan epic Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Hang Tuah
sering menekankan peringatan tersebut pencerita inginkan kita mengambil iktibar
atau teladan. Dalam beberapa tindakan Hang Tuah, agak jelas bahawa misinya
tidak lain daripada manfaat yang akan diperoleh oleh Melaka amnya dan sultan
khususnya. Dalam episod penculikan Tun Teja dari Inderapura, jalas sekali
betapa Hang Tuah tidak mengambil kira perasaan dan perikemanusiaan. Apabila
tunang Tun Teja,(=Megat Panji Alam) ingin mendapatkan haknya itu, Hang Tuah
menentangnya dan membunuhnya. Hang Jebat dibunuh oleh Hang Tuah hanya kerana
mempertingkatkan martabat raja-raja iaitu sebagai rakyat kita tidak boleh
menderhaka raja. Kedua-dua peristiwa ini seolah-olah dilakukan untuk membela
raja dan melindungi raja daripada mendapat aibnya.
No comments:
Post a Comment