SMK
TINGGI BUKIT MERTAJAM
MINIT
MESYUARAT UNIT PENGAJIAN AM
KALI
KETIGA/2015
Tarikh
: 8 Julai 2015 (Rabu)
Masa :
2.30 hingga 3.30 ptg.
Tempat :
Pusat Sumber Pra-U
Kehadiran:
1. Pn.Hjh.Che
Noora bt.Md.Said - GPK Ting. 6 DG52
2. Dr.R.Dhanapal - Ketua Unit PA DG52
3. Cik
Gok Poh Suan - Guru P.Am DG48
4. Pn.Shanthi
K.Shanmugam - Guru P.Am DG48
5. En.Chong
Ken Tong - Guru P.Am DG52
6. En.Hamidon bin Abu Bakar - Guru P.Am DG52
BUTIRAN MESYUARAT
1.
Ucapan
Pengerusi
1.1.Pengerusi
mengucapkan terima kasih kepada semua guru PA yang hadir ke mesyuarat hari ini
1.2.Pengerusi
memberitahu bahawa mesyuarat ini penting kerana panitia dikehendaki
membincangkan amanat pengetua kepada semua ketua panitia dalam mesyuarat
kurikulum tempoh hari.
2. Pengesahan Minit Yang Lepas
2. Pengesahan Minit Yang Lepas
2.1.Cik
Gok mencadangkan minit lepas diterima dan disokong oleh En.Chong.
3
Perkara-Perkara Berbangkit
3.1.Laporan program panitia telahpun dihantar kepada
setiausaha kurikulum sekolah.
3.2.Setakat ini empat program telah dilaksanakan.
3.3.Pelajar-pelajar yang bermasalah dalam pembelajaran serta
yang kurang berminat telahpun diberi kaunseling oleh Cik Gok dan PK Tingkatan
Enam.
3.4.En.Hamidon memberitahu bahawa beliau telah menyimpan
kesemua fail kerja kursus pelajar di bilik fail.
3.5.Kesemua guru diingatkan supaya membanyakkan latihan
penulisan kerana pelajar kita lemah dalam penulisan.
3.6.Sekurang-kurangnya guru-guru perlu minta pelajar menyediakan
rangka karangan. Jangan sering minta pelajr merujuk rangka daripada buku
rujukan. Galakkan pelajar berfikir sendiri dan guru sila memantau kerja
pelajar.
3.7.Semua guru diminta supaya memantau kerja pelajar setelah
pembetulan dilakukan.
3.8.Jika semua pelajar telah memahami topik yang dipelajari,
barulah guru-guru akan masuk ke bab-bab baru.
3.9.Guru-guru diminta mencadangkan penceramah bagi kertas 3
dan 1 nanti kerana kali ini panitia hendak mencuba menjemput penceramah luar
supaya semua pelajar dapat menumpukan perhatian semasa teknik menjawab di
dewan.
3.10.
Panitia
sebulat suara bersetuju untuk mengambil giliran untuk mencatat minit mesyuarat.
Minit mesyuarat akan datang akan dicatat, ditaip dan dicetak oleh En.Chong.
3.11.
Pengerusi
memberitahu bahawa besar kemungkinan panitia akan bermesyuarat semula untuk
membincangkan post- mortem keputusan peperiksaan P2 yang akan diumumkan secara
rasminya pada 13 Julai 2015.
3.12.
Semua
guru diminta membuat analisis bagi kelas masing-masing dan mencari apakah punca
kelemahan dan kekuatan pelajar dalam P2.
3.13.
Analisis
ini akan dibincangkan secara terperinci dalam mesyuarat akan datang.
3.14.
Pengerusi
memberitahu mesyuarat akan datang boleh diadakan apabila pelajar-pelajar pulang
awal pada hari Rabu.
4. Amanat
Pengetua dalam Kursus Pengurusan dan Profesional/Mesyuarat Kurikulum
4.1.
Guru-guru wajib memberi perhatian terhadap subjek yang wajib lulus oleh
pelajar. Semua guru mempunyai peranan dan tanggung jawab untuk memastikan semua
pelajar lulus dengan cemerlang dalam subjek ini.
4.2.Setiap
panitia dikehendaki menyediakan modul relief. Modul ini dapat digunakan apabila
guru-guru mengambil cuti. Modul ini akan diletakkan di bilik guru kanan. Guru
yang masuk relief akan memberikan kerja kepada pelajar mengikut modul ini.
4.3.Setelah
dibincang, panitia memutuskan bahawa semua guru PA perlu menyediakan kerja
kepada pelajar jika mereka berkursus atau bercuti.
4.4.
Pelajar tingkatan enam sememangnya membuat kerja PA mereka walaupun guru PA tiada dalam kelas.
4.5.Sejak
belakangan ini tiada guru masuk untuk relief tingkatan enam. Pelajar membuat
kerja PA yang disediakan oleh guru PA.
4.6.Bagaimanpaun
panitia diminta menyediakan latihan bertulis jika guru-guru PA mengambil cuti
panjang atau berurusan rasmi di luar.
4.7.Panitia
juga dikehendaki pengetua supaya menyediakan modul pelajar gagal.
4.8
Setelah berbincang, setiap guru PA perlu menyediakan sekurang-kurangnya dua
latihan iaitu satu latihan kenegaraan
dan satu lagi latihan tafsiran atau karangan untuk P3 dan P1 ini.
4.9.
Pengetua memberitahu bahawa mulai tahun hadapan, skrip pelajar yang telah
disemak hendaklah dismpan balik oleh guru subjek untuk ditunjukkan kepada waris
sewaktu waris datang mengambil kad pelaporan anak-anak.
4.10.Guru
subjek perlu menjelaskan sebab-sebab pelajar mendapat markah kurang dan kelemahan
pelajar kepada waris.
4.11.Pengetua
meminta panitia mengadakan dua kelas tambahan setiap minggu mulai tahun hadapan.
4.12.Panitia
perlu menyediakan rekod kehadiran dan melaporkan ketidakhadiran pelajar kepada
waris jika perlu.
4.13.Pengetua
telah memperkenalkan satu program baru yang dinamakan PAUT.(Pupil’s Auditing
Task)
4.14.
PAUT dianggotai oleh beberapa orang guru dan pihak pentadbiran sekolah.
4.15.
Sekeping borang PAUT akan disediakan oleh jawatan kuasa peringkat sekolah untuk
diisi oleh guru-guru jika mereka mendapati pelajar-pelajar tidak melakukan
kerja sekolah, tidak menunjukkan minat terhadap pembelajaran atau sering mengganggu
P&P dalam kelas.
4.16.
Borang yang diisi akan diserahkan kepada jawatan kuasa tersebut mereka akan
mengambil tindakan yang sewajarnya.
4.17.
Pengetua menurunkan kuasa kepada semua ketua panitia untuk menyemak buku
latihan pelajar pada bila-bila masa apabila P&P subjek berkenaan berlangsung.
4.18.
Ketua Panitia perlu mengecop buku latihan dan memastikan pelajar telah
melakukan kerja guru dengan tertib, memastikan pembetulan dibuat oleh pelajar
dan menulis ulasan ringkas pada borang ULASAN KERJA PELAJAR. Borang ini akan disediakan
oleh guru kanan nanti.
4.19.PK
Pentadbiran meminta semua panitia supaya
membina sebuah blog bagi panitianya sendiri.
4.20.
Pengerusi memberitahu bahawa Panitia Pengajian Am sudahpun mempunyai blognya
sendiri. Pelajar dan guru boleh melayarinya di alamat pabmhigh.blogspot.com. Pelajar-pelajar telahpun dimaklumkan mengenainya
dalam perhimpunan.
4.21.
Pengerusi menjelaskan dengan adanya blog ini, maka pelajar atau guru dapat
berinteraksi dan menulis komen atau bertanya sebarang soalan mengenai subjek
kepada pentadbir blog.
5. Hal-Hal Lain
5.1.Guru-guru diminta supaya
mencadangkan satu program yang lebih besar untuk
pelajar. Pihak sekolah akan
membiayai program tersebut. Program tersebut kalau boleh diadakan sewaktu cuti
sekolah. Hal ini kerana dapat mengelakkan gangguan P & P subjek
lain.
5.2. Pengerusi berharap semua amanat
yang disampaikan oleh pengetua dapat
dilaksanakan oleh guru-guru PA dengan penuh
bertanggung jawab dan integriti
Mesyuarat
ditangguhkan pada pukul 3.30 petang.
Disediakan oleh Disemak
oleh:
(Dr. DHANAPAL A/L RENGASAMY) (En.CHONG
KEN TONG)
Ketua Unit Pengajian Am DG52 Guru
Pengajian AM DG52
No comments:
Post a Comment