Hikayat Hang Tuah adalah sebuah epik bersifat kebangsaan.
Hikayat ini menonjolkan keperwiraan Hang Tuah sebagai wira Melayu dalam
kerajaan Melayu pada zaman feudal. Hikayat ini bukan sahaja merupakan hikayat
yang meriwayatkan hidup seorang pahlawan Melayu malah telah menyanjung tinggi
tokoh Hang Tuah sebagai lambang keagungan dan kemudian kemerosotan bangsa
Melayu. Dalam Hikayat Hang Tuah dikisahkan juga kepahlawanan Hang Tuah muncul
dan meningkat bersama-sama Melaka. Apabila Hang Tuah telah uzur dan sakit,
Melaka juga turut lemah. Satu kelebihan epik ini ialah pada akhir cerita Hang Tuah
tidak ‘dimatilkan’ oleh pengarang, sebaliknya Hang Tuah akan kembali untuk
membela nasib bangsa Melayu pada satu hari nanti. Penghilangan dirinya telah
menyebabkan Feringgi dengan mudah menakluki Melaka. Hikayat Hang Tuah
memperlihatkan sejarah bangsa Melayu secara tersirat. Hikayat Hang Tuah bukan
sekadar mencatatkan cerita –cerita sebaliknya menggambarkan kebenaran sejarah
dan kebenaran sejarah itu dikaitkan dengan lambang kebanggaan, kekuatan dan
kebesaran bangsa Melayu. Boleh dikatakan epik ini epic rakyat kerana perjuangan
yang dilukiskan di dalamnya adalah perjuangan seorang rakyat biasa dan
perjuangan tersebut adalah membela nasib rakyat jelata Melayu yang amat daif
pada ketika itu. Di samping itu digambarkan juga ketaatan dan kesetiaan Hang Tuah
yang tidak berbelah bahagi kepada sistem monarki.(=institusi raja ). Sifat-
sifat gagah berani Hang Tuah diimprovisasi dengan unsur-unsur keluarbiasaan.
Dan ini telah menyebabkan Hang Tuah mudah menghadapi apa jua aral melintang.
Kegagahan Hang Tuanh memang terserlah sejak beliau masih kecil lagi. Walaupun
tidak disebut tentang kelahiran Hang Tuah tetapi beliau sudahpun menjadi anak
muda ketika namanya disebut dalam epik ini.Tanda yang menunjukkan beliau
menjadi seorang anggota yang agung pada masa hadapan telah muncul dalam mimpi
ayahandanya pada malam sebelum keluarga itu berpindah dari Sungai Duyung ke
Bentan. Hang Mahmud bermimpi bahawa bulan jatuh dari langit dan semua cahayanya
menerangi kepala Hang Tuah. Watak serta perwatakan Hang Tuah hanya bermula di
Bentan. Antara mereka yang menyaksikan peristiwa Hang Tuah membunuh seorang
yang megamuk berkata:
“sesunguhnya budak inilah akan menjadi hulubalang besar pada
Tanah Melayu ini”(Kassim Ahmad 1964:29). Beliau membunuh lanun-lanun di laut,
membunuh orang yang mengamuk dan juga pernah menyelamatkan bendahara daripada
dibunuh oleh orang yang mengamuk tersebut. Apabila menjadi hulubalang, beliau
dengan berkat kesaktian yang dimilikinya menewaskan musuh-musuh yang handal.
Antaranya beliau pernah menukar rupa menjadi harimau semasa menentang Seri
Winara dan Marga Paksi. Satu lagi lambang kesaktiannya ialah keris Taming Sari,
sebilah keris di mana jika dihunus sahaja maka musuh boleh tumbang. Lambang ini
sangat penting dan menjadi motif Hikayat Hang Tuah. Apabila keris itu sudah
dirampas oleh seekor buaya putih, maka hilanglah kekuatan dan kesaktian Hang
Tuah. Dalam misi-misinya ke beberapa tempat seperti Majapahit, Siam, China,
India, Arab dam Rom, Hang Tuah telah memperlihatkan kelebihan dirinya
berbanding orang di tempat yang dilawatinya. Antaranya ialah cara bercakapnya,
bersopan santun, menguasai bahasa negeri yang dilawati serta berdiplomasi
apabila berhubung dengan sesebuah negeri. Apabila memulakan perkhidmatannya di
istana raja, seorang pelawat istana dari negeri asing telah dapat melihat
ciri-ciri positif yang dimiliki oleh Hang Tuah ini. Memandangkan kecemerlangan
dalam tugas serta keperibadiannya yang baik itu maka pelawat itu mengatakan:
“Apa juga asalnya, bentara kiri ini tidak patut dijadikan
bentara, hulubalang juga layaknya. Pada
penglihatanku ini akan bergelar laksamana juga akhirnya,
kerana orang bijaksana”(ibid :76)
Sebagai sebuah epik, Hikayat Hang Tuah meneguhkan lagi
kedaulatan raja-raja, sistem feudalisme Melayu dan menguatkan lagi sifat taat
setia rakyat kepada rajanya.
No comments:
Post a Comment