KESIMPULAN
Kajian yang
bertajuk Tahap Kepuasan Pelanggan Di
Klinik Swasta ….(nama klinik) telah menepati objektif kajian penyelidik. Penyelidik telah
mengenal pasti jenis-jenis kemudahan yang disediakan di klinik ini dan telah
berjaya mengkaji tahap kepuasan pelanggan yang sering berkunjung ke klinik
ini. Walaupun pada mulanya penyelidik
menghadapi pelbagai kekangan dan cabaran sepanjang kajian ini, namun berkat
kerjasama responden dan bimbingan guru penyelia , penyelidik akhirnya dapat
menjayakan kajian ini dengan sempurna.
Penyelidik
menghadapi masalah sikap responden khususnya apabila mengadakan sesi temu bual.
Kadang kala jawapan responden tiada kaitan dengan soalan yang diajukan. Begitu
juga ada beberapa orang responden menanda di dua ruang dalam skala likert. Oleh
sebab penyelidik memilih responden-responden secara rawak, maka penyelidik berjaya
mengatasi masalah ini. Tuan punya premis lokasi kajian iaitu doktor perubatan
klinik swasta tidak membenarkan
penyelidik menemu bual pesakit. Bagaimanapun penyelidik terpaksa menunggu
pesakit di parkir kereta dan menemu bual mereka setakat yang terdaya. Ketika
memantau modus operandi pesakit (pelanggan klinik) penyelidik juga menghadapi
masalah untuk mencari lokasi yang sesuai untuk duduk dan memerhati pesakit.
Masalah ini dapat diatasi apabila terdapat seorang juru rawat yang prihatin
menyediakan kerusi untuk penyelidik menjalankan pemerhatian.
Secara
keseluruhannya, responden di Klinik swasta menunjukkan tahap kepuasan pelanggan yang tinggi iaitu 89.4%.
Dari segi aspek kepuasan pelanggan yang dikaji, responden di klinik swasta
tidak berpuas hati dengan faktor seperti persekitaran fizikal, availabiliti,
caj perkhidmatan dan penjagaan berterusan. Beberapa cadangan boleh disimpulkan
di sini bagi mengatasi masalah ketidakpuasan pelanggan seperti meningkatkan
kemudahan asas di klinik seperti tempat
menunggu yang selesa, tandas serta menyediakan bahan bacaan yang berfaedah.
Dalam aspek availabiliti, plhak klinik swasta perlu mempertingkatkan kemudahan
klinik seperti pemeriksaan makmal yang mudah dan murah. Selain itu klinik swasta boleh meningkatkan kepuasan pelanggan. Penyelidik
yakin faktor ini dapat menarik
kedatangan pesakit ke klinik tersebut. Bagi meningkatkan aspek penjagaan
berterusan, dicadangkan agar doktor swasta yang sama merawat pesakit terutama
bagi mereka yang mempunyai masalah penyakit
kronik dengan memberi temu janji yang sesuai dengan masa doktor klinik
tersebut bertugas.
Adalah
diharapkan dapatan kajian ini boleh digunakan sebagai pegangan atau panduan
oleh penyelidik-penyelidik lain yang ingin mengkaji tajuk ini. Pelbagai masalah
dan kaedah yang disajikan dapat dijadikan panduan oleh mereka nanti. Lantaran
Kementerian Kesihatan Malaysia boleh menjadikan kajian ini sebagai panduan
apabila pihak berkuasa ingin membuat
kajian terhadap tahap kepuasan pelanggan di klinik swasta khususnya dalam aspek
jenis perkhidmatan yang disediakan, cara merawat pesakit dan bayaran yang
dikenakan kepada pesakit.
No comments:
Post a Comment