Wednesday, 9 March 2016

Contoh Kesimpulan

KESIMPULAN
Kajian yang bertajuk Tahap Kepuasan Pelanggan Di Klinik Swasta ….(nama klinik) telah menepati  objektif kajian penyelidik. Penyelidik telah mengenal pasti jenis-jenis kemudahan yang disediakan di klinik ini dan telah berjaya mengkaji tahap kepuasan pelanggan yang sering berkunjung ke klinik ini.   Walaupun pada mulanya penyelidik menghadapi pelbagai kekangan dan cabaran sepanjang kajian ini, namun berkat kerjasama responden dan bimbingan guru penyelia , penyelidik akhirnya dapat menjayakan kajian ini dengan sempurna.
Penyelidik menghadapi masalah sikap responden khususnya apabila mengadakan sesi temu bual. Kadang kala jawapan responden tiada kaitan dengan soalan yang diajukan. Begitu juga ada beberapa orang responden menanda di dua ruang dalam skala likert. Oleh sebab penyelidik memilih responden-responden secara rawak, maka penyelidik berjaya mengatasi masalah ini. Tuan punya premis lokasi kajian iaitu doktor perubatan klinik swasta  tidak membenarkan penyelidik menemu bual pesakit. Bagaimanapun penyelidik terpaksa menunggu pesakit di parkir kereta dan menemu bual mereka setakat yang terdaya. Ketika memantau modus operandi pesakit (pelanggan klinik) penyelidik juga menghadapi masalah untuk mencari lokasi yang sesuai untuk duduk dan memerhati pesakit. Masalah ini dapat diatasi apabila terdapat seorang juru rawat yang prihatin menyediakan kerusi untuk penyelidik menjalankan pemerhatian.
Secara keseluruhannya, responden di Klinik swasta menunjukkan  tahap kepuasan pelanggan yang tinggi iaitu 89.4%. Dari segi aspek kepuasan pelanggan yang dikaji, responden di klinik swasta tidak berpuas hati dengan faktor seperti persekitaran fizikal, availabiliti, caj perkhidmatan dan penjagaan berterusan. Beberapa cadangan boleh disimpulkan di sini bagi mengatasi masalah ketidakpuasan pelanggan seperti meningkatkan kemudahan asas di klinik  seperti tempat menunggu yang selesa, tandas serta menyediakan bahan bacaan yang berfaedah. Dalam aspek availabiliti, plhak klinik swasta perlu mempertingkatkan kemudahan klinik seperti pemeriksaan makmal yang mudah dan murah. Selain itu  klinik swasta boleh  meningkatkan kepuasan pelanggan. Penyelidik yakin  faktor ini dapat menarik kedatangan pesakit ke klinik tersebut. Bagi meningkatkan aspek penjagaan berterusan, dicadangkan agar doktor swasta yang sama merawat pesakit terutama bagi mereka yang mempunyai masalah penyakit  kronik dengan memberi temu janji yang sesuai dengan masa doktor klinik tersebut bertugas.

Adalah diharapkan dapatan kajian ini boleh digunakan sebagai pegangan atau panduan oleh penyelidik-penyelidik lain yang ingin mengkaji tajuk ini. Pelbagai masalah dan kaedah yang disajikan dapat dijadikan panduan oleh mereka nanti. Lantaran Kementerian Kesihatan Malaysia boleh menjadikan kajian ini sebagai panduan apabila  pihak berkuasa ingin membuat kajian terhadap tahap kepuasan pelanggan di klinik swasta khususnya dalam aspek jenis perkhidmatan yang disediakan, cara merawat pesakit dan bayaran yang dikenakan kepada pesakit. 

No comments:

Post a Comment