Wednesday, 9 March 2016

Contoh Abstrak

ABSTRAK

Satu kajian telah dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan pelanggan dalam perkhidmatan pesakit luar klinik swasta iaitu ………… (nama klinik) di Bukit Mertajam dari Januari 2016 hingga Mac 2016. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti jenis-jenis kemudahan yang disediakan di klinik  dan mengkaji tahap kepuasan pelanggan yang sering berkunjung ke klinik. Kedua-dua objektif telah berjaya dicapai. Kaedah persampelan sistematik dilakukan terhadap pesakit yang mendapatkan rawatan di klinik swasta. Pengumpulan data dijalankan dengan menggunakan soal selidik skala likert dengan 3 skor, pemerhatian dan temu bual. Sebanyak 30 responden secara rawak telah dipilih. Mereka telah diedarkan satu set instrumen soal selidik dengan 20 item soalan. Sebanyak 5 soalan temu bual ditanya kepada 10 orang responden untuk mendaptkan maklumat dan fakta yang sahih. Hal ini adalah untuk mengelakkan pertindihan jawapan responden. Kadar kepuasan pelanggan keseluruhan adalah 89.4%. Secara purata, responden klinik swasta berpuas hati dengan faktor adab interpersonal, kualiti teknikal, asesibiliti dan efikasi/hasil rawatan. Responden tidak berpuas hati dengan faktor persekitaran fizikal, availabiliti, caj perkhidmatan dan penjagaan berterusan. Keputusan yang diperoleh berguna bagi doktor di klinik swasta meningkatkan kepuasan pelanggan serta kualiti perkhidmatan yang diberikan seperti meningkatkan kemudahan asas, pemeriksaan makmal dun melaksanakan sistem temujanji yang sesuai terutama kepada pesakit yang mempunyai masalah kronik agar dapat dirawat oleh doktor klinik tersebut.

No comments:

Post a Comment