ABSTRAK
Satu kajian telah dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan
pelanggan dalam perkhidmatan pesakit luar klinik swasta iaitu ………… (nama
klinik) di Bukit Mertajam dari Januari 2016 hingga Mac 2016. Objektif kajian
adalah untuk mengenal pasti jenis-jenis kemudahan yang disediakan di
klinik dan mengkaji tahap kepuasan
pelanggan yang sering berkunjung ke klinik. Kedua-dua objektif telah berjaya
dicapai. Kaedah persampelan sistematik dilakukan terhadap pesakit yang
mendapatkan rawatan di klinik swasta. Pengumpulan data dijalankan dengan
menggunakan soal selidik skala likert dengan 3 skor, pemerhatian dan temu bual.
Sebanyak 30 responden secara rawak telah dipilih. Mereka telah diedarkan satu
set instrumen soal selidik dengan 20 item soalan. Sebanyak 5 soalan temu bual
ditanya kepada 10 orang responden untuk mendaptkan maklumat dan fakta yang
sahih. Hal ini adalah untuk mengelakkan pertindihan jawapan responden. Kadar
kepuasan pelanggan keseluruhan adalah 89.4%. Secara purata, responden klinik
swasta berpuas hati dengan faktor adab interpersonal, kualiti teknikal,
asesibiliti dan efikasi/hasil rawatan. Responden tidak berpuas hati dengan
faktor persekitaran fizikal, availabiliti, caj perkhidmatan dan penjagaan
berterusan. Keputusan yang diperoleh berguna bagi doktor di klinik swasta
meningkatkan kepuasan pelanggan serta kualiti perkhidmatan yang diberikan
seperti meningkatkan kemudahan asas, pemeriksaan makmal dun melaksanakan sistem
temujanji yang sesuai terutama kepada pesakit yang mempunyai masalah kronik
agar dapat dirawat oleh doktor klinik tersebut.
No comments:
Post a Comment