Sunday, 24 January 2016

Ulasan Ulangan Penggal 2 Tahun 2015.

Ulasan Ulangan Penggal 2 Tahun 2015.

Kali ini kita lihat bagaimanakah pelajar-pelajar yang saya bimbing menjawab soalan-soalan dalam peperiksaan Ulangan Penggal 2. Sebanyak 4 soalan struktur perlu dijawab. Bagaimanapun seperti biasa pelajar-pelajar tidak dapat menjawab dengan tepat kesemua soalan. Pelajar-pelajar ini nampaknya “teka” jawapan. Tetapi pelajar harus ingat walaupun “teka” , tetapi jawapan mestilah merujuk kepada dasar-dasar yang telah dipelajari mereka di sekolah. Sebanyak 75% pelajar yang menjawab soalan pertama, jawab dengan betul walaupun jawapan mereka tidak pasti akur dengan skema. Tidak sesiapun tahu akan skema termasuk saya. Bagaimanapun berdasarkan pengalaman, dapat dikatakan bahawa soalan 1 memang mudah kerana kepentingan politik stabil kepada negara. Jika pelajar menjawab dari segi “ekonomi” saya rasa mereka betul. Pada tahun 2015 negara telah mengalami pelbagai cabaran yang getir dari segi politik, ekonomi dan sosial. Pelajar saya menjawab berdasarkan isu-isu semasa. Contohnya ada pelajar memberitahu saya bahawa pelabur dan pelancong akan meninggalkan Malaysia dan rakyat tempatan tidak dapat hidup dengan sejahtera dan aman jika politik tidak stabil. Saya nampak jawapan mereka macam betul.

Saya rasa was-was dengan jawapan pelajar bagi soalan2. Hal ini kerana kebanyakan pelajar saya yang mengulang memberitahu bahawa mereka mentafsirkan kesopanan pada ruang pertama dan mentafsirkan kesusilaan pada ruang kedua. Saya menegur pelajar kerana prinsip Rukun Negara yang kelima ini mesti dilihat sebagai satu entiti. Pelajar tidak boleh pecahkan atau asingkan. Saya rasa jika pelajar menulis “mewujudkan masyarakat yang bersopan santun dan bertatasusila “ iaitu olah kembali soalan pun boleh mendapat 1 markah. Saya tidak pasti pelajar-pelajar boleh memikirkan prinsip RN sebagai holistik/menyeluruh atau memikirkannya secara spesifik. 60% pelajar mengatakan mereka menulis idea yang paling asas seperti “mengelakkan jenayah” “menghormati orang tua” dan mewujudkan integrasi nasional”. Saya memberitahu mereka terpulang kepada MPM untuk menerima jawapan mereka atau tidak.

Banyak pelajar menjawab soalan 3 salah. Hal ini berlaku kerana mereka telah menghafal 9 cabaran Wawasan 2020 dan menulis kembali cabaran-cabaran tersebut tanpa mengolah mengikut kebaikan. Boleh dikatakan 70% pelajar menjawab cabaran W2020. Ada pelajar menjawab jawapan yang dimulakan dengan negara, masyarakat dan bangsa. Ada yang mula dengan “kita”. Soalan dengan jelas menanyakan …….rakyat Malaysia….. Jadi saya rasa pelajar juga mesti mulakan jawapan dengan “Rakyat Malaysia…..” Soalan 4 boleh dijawab dengan mudah jika pelajar mengingati strategi Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Ada pelajar menulis ciri penting Dasar Kebudayaan Kebangsaan seperti “ Islam menjadi paksi” dan “kebudayaan lain boleh diamalkan” Ramai yang menulis kempen dan program. Saya rasa jawapan ini mungkin tidak diterima kerana soalan mahukan cara bukan contoh cara tersebut.

Pelajar-pelajar telah diingatkan sewaktu Penggal 2  tahun 2015 iaitu graf yang sesuai untuk menunjukkan kadar mestilah garis atau bar kompaun. Bagi soalan 5,pelajar gagal mengelompokkan 3 set tahun iaitu 2010-2011 dan 2011-2012 serta 2102-2013 (Ramalan). Pelajar juga melukis graf berasingan bagi setiap tahun tanpa menolak nilai. Ada yang melukis bar cermin dan garis imbang tanpa kelompok tahun. Perkataan “ramalan” dengan jelas dinyatakan dalam soalan. Ada pelajar cuai apabila melabelnya di paksi tahun dan di tajuk. Kedua-dua kesalahan ini akan dipotong markah isi. Antara kelemahan yang ketara dalam soalan ini ialah
1.       Calon menjumlahkan sektor bagi setiap tahun
2.       Bahagian petunjuk diisi tahun dan di paksi tahun ditulis pula sektor
3.       Terlupa perkataan ramalan
4.       Tiada jarak antara kelompok tahun/kumpulan tahun.
5.       Pelajar menulis nilai RM Juta di paksi kadar perubahan tahunan KDNK. Kadar sepatutnya %

Bagi soalan 6, soalan sangat jelas minta dua kehendak iaitu majikan berdaftar dan penerima faedah PERKESO serta satu lagi graf ialah kemalangan perusahaan. Pelajar yang tidak faham soalan ini melukis 8 bar dan ada yang melukis 8 garis. Yang peliknya ada yang melukis  4 bar bagi setiap tahun.  Majikan dan penerima faedah tidak sepatutnya dicampur. Jadi bar komponen adalah sama sekali salah. Data majikan tidak boleh dicampur dengan data penerima faedah (pekerja). Pernah diberitahu kepada pelajar sebelum ini bahawa perkataan aliran biasanya minta graf garis. Mungkin pelajar saya terlupa. Antara kesalahan yang ketara ialah:
1.       Pelajar menggunakan skal a yang sama untuk kedua-dua graf
2.       Pelajar menulis yunit “orang” untuk kedua-dua pemboleh ubah.
3.       Ada yang melukis 3 bar keseluruhan. Mereka masukkan kes kemalangan dalam kategori orang
4.       Tanpa sebarang rasional ada pelajar yang campur mengikut tahun. Pada hal soalan bukan komponen
5.       Ada yang menulis tajuk tidak mengikut susunan dalam soalan

Biasanya soalan karangan dalam penggal 2 ataupun ulangan penggal 2 tidak habis dijawab oleh pelajar. Hal ini berlaku kerana kebanyakan pelajar saya menghabiskan masa yang banyak untuk pengiraan maklumat dan melukis graf. Mereka tidak cukup masa apabila sampai ke bahagian karangan. Soalan 7 sebenarnya 5+0. Tetapi ada pelajar saya menjawab 2+3 atau 3+2 kerana mereka salah faham perkataan “cara” dalam soalan tersebut. Mereka menulis 3 cara menjadikan Malaysia menjadi negara maju dan 2 persediaan. Apabila saya bertanya kepada mereka, maka alasan mereka ialah terdapat perkataan “bincangkan” .Saya berpendapat jika pelajar mengolah atau mengubah suai 9 cabaran, maka boleh dapat mencari ideanya. Maksud saya bukan menyalin kesemua 9 cabaran tetapi ambil kata kunci dalam cabaran dan ubah suaikannya.

Soalan 8 menjadi pilihan kebanyakan pelajar saya yang mengulang. Apabila saya bertanya mengapa mereka memilih soalan berkenaan. Alasan mereka ialah
1.       Mereka arif tentang pengangkutan moden
2.       Terdapat istilah namun begitu, maka mereka sudah pasti ada dua kehendak soalan.
Tepat sekali jangkaan mereka. Ramai yang memberitahu saya bahawa kita dapat mengurangkan pencemaran, memudahkan urusan perjalanan dari satu destinasi ke satu destinasi, mengurangkan kesesakan dan memacu ekonomi negara. Masalah yang dikaitkan  juga saya rasa betul. Antaranya mereka menjawab jadual perjalanan tidak ikut jadual, kerosakan atau keuzuran pengangkutan awam, tambang dan sebagainya. Saya rasa semua idea ini betul. Terpulang kepada pemeriksa.


Saya berharap pelajar-pelajar Penggal 2 tahun 2016, jadikanlah kelemahan –kelemahan tersebut sebagai iktibar. Selamat menjawab setelah memahami kehendak soalan.

No comments:

Post a Comment