Ulasan Ulangan
Penggal 2 Tahun 2015.
Kali ini kita lihat bagaimanakah pelajar-pelajar yang saya
bimbing menjawab soalan-soalan dalam peperiksaan Ulangan Penggal 2. Sebanyak 4
soalan struktur perlu dijawab. Bagaimanapun seperti biasa pelajar-pelajar tidak
dapat menjawab dengan tepat kesemua soalan. Pelajar-pelajar ini nampaknya
“teka” jawapan. Tetapi pelajar harus ingat walaupun “teka” , tetapi jawapan
mestilah merujuk kepada dasar-dasar yang telah dipelajari mereka di sekolah.
Sebanyak 75% pelajar yang menjawab soalan pertama, jawab dengan betul walaupun
jawapan mereka tidak pasti akur dengan skema. Tidak sesiapun tahu akan skema
termasuk saya. Bagaimanapun berdasarkan pengalaman, dapat dikatakan bahawa
soalan 1 memang mudah kerana kepentingan politik stabil kepada negara. Jika
pelajar menjawab dari segi “ekonomi” saya rasa mereka betul. Pada tahun 2015
negara telah mengalami pelbagai cabaran yang getir dari segi politik, ekonomi
dan sosial. Pelajar saya menjawab berdasarkan isu-isu semasa. Contohnya ada pelajar
memberitahu saya bahawa pelabur dan pelancong akan meninggalkan Malaysia dan
rakyat tempatan tidak dapat hidup dengan sejahtera dan aman jika politik tidak
stabil. Saya nampak jawapan mereka macam betul.
Saya rasa was-was dengan jawapan pelajar bagi soalan2. Hal
ini kerana kebanyakan pelajar saya yang mengulang memberitahu bahawa mereka
mentafsirkan kesopanan pada ruang pertama dan mentafsirkan kesusilaan pada
ruang kedua. Saya menegur pelajar kerana prinsip Rukun Negara yang kelima ini
mesti dilihat sebagai satu entiti. Pelajar tidak boleh pecahkan atau asingkan.
Saya rasa jika pelajar menulis “mewujudkan masyarakat yang bersopan santun dan
bertatasusila “ iaitu olah kembali soalan pun boleh mendapat 1 markah. Saya
tidak pasti pelajar-pelajar boleh memikirkan prinsip RN sebagai
holistik/menyeluruh atau memikirkannya secara spesifik. 60% pelajar mengatakan
mereka menulis idea yang paling asas seperti “mengelakkan jenayah” “menghormati
orang tua” dan mewujudkan integrasi nasional”. Saya memberitahu mereka
terpulang kepada MPM untuk menerima jawapan mereka atau tidak.
Banyak pelajar menjawab soalan 3 salah. Hal ini berlaku
kerana mereka telah menghafal 9 cabaran Wawasan 2020 dan menulis kembali
cabaran-cabaran tersebut tanpa mengolah mengikut kebaikan. Boleh dikatakan 70% pelajar menjawab cabaran W2020. Ada pelajar menjawab jawapan yang dimulakan dengan
negara, masyarakat dan bangsa. Ada yang mula dengan “kita”. Soalan dengan jelas
menanyakan …….rakyat Malaysia….. Jadi
saya rasa pelajar juga mesti mulakan jawapan dengan “Rakyat Malaysia…..” Soalan 4 boleh dijawab dengan mudah jika
pelajar mengingati strategi Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Ada pelajar menulis
ciri penting Dasar Kebudayaan Kebangsaan seperti “ Islam menjadi paksi” dan
“kebudayaan lain boleh diamalkan” Ramai yang menulis kempen dan program. Saya
rasa jawapan ini mungkin tidak diterima kerana soalan mahukan cara bukan contoh
cara tersebut.
Pelajar-pelajar telah diingatkan sewaktu Penggal 2 tahun 2015 iaitu graf yang sesuai untuk
menunjukkan kadar mestilah garis atau bar kompaun. Bagi soalan 5,pelajar gagal
mengelompokkan 3 set tahun iaitu 2010-2011 dan 2011-2012 serta 2102-2013
(Ramalan). Pelajar juga melukis graf berasingan bagi setiap tahun tanpa menolak
nilai. Ada yang melukis bar cermin dan garis imbang tanpa kelompok tahun.
Perkataan “ramalan” dengan jelas dinyatakan dalam soalan. Ada pelajar cuai
apabila melabelnya di paksi tahun dan di tajuk. Kedua-dua kesalahan ini akan
dipotong markah isi. Antara kelemahan yang ketara dalam soalan ini ialah
1.
Calon menjumlahkan sektor bagi setiap tahun
2.
Bahagian petunjuk diisi tahun dan di paksi tahun
ditulis pula sektor
3.
Terlupa perkataan ramalan
4.
Tiada jarak antara kelompok tahun/kumpulan
tahun.
5.
Pelajar menulis nilai RM Juta di paksi kadar
perubahan tahunan KDNK. Kadar sepatutnya %
Bagi soalan 6, soalan sangat jelas minta dua kehendak iaitu majikan berdaftar dan penerima faedah PERKESO serta satu lagi
graf ialah kemalangan perusahaan.
Pelajar yang tidak faham soalan ini melukis 8 bar dan ada yang melukis 8 garis.
Yang peliknya ada yang melukis 4 bar
bagi setiap tahun. Majikan dan penerima
faedah tidak sepatutnya dicampur. Jadi bar komponen adalah sama sekali salah.
Data majikan tidak boleh dicampur dengan data penerima faedah (pekerja). Pernah
diberitahu kepada pelajar sebelum ini bahawa perkataan aliran biasanya minta
graf garis. Mungkin pelajar saya terlupa. Antara kesalahan yang ketara ialah:
1.
Pelajar menggunakan skal a yang sama untuk kedua-dua
graf
2.
Pelajar menulis yunit “orang” untuk kedua-dua
pemboleh ubah.
3.
Ada yang melukis 3 bar keseluruhan. Mereka
masukkan kes kemalangan dalam kategori orang
4.
Tanpa sebarang rasional ada pelajar yang campur
mengikut tahun. Pada hal soalan bukan komponen
5.
Ada yang menulis tajuk tidak mengikut susunan
dalam soalan
Biasanya soalan karangan dalam penggal 2 ataupun ulangan
penggal 2 tidak habis dijawab oleh pelajar. Hal ini berlaku kerana kebanyakan
pelajar saya menghabiskan masa yang banyak untuk pengiraan maklumat dan melukis
graf. Mereka tidak cukup masa apabila sampai ke bahagian karangan. Soalan 7
sebenarnya 5+0. Tetapi ada pelajar saya menjawab 2+3 atau 3+2 kerana mereka
salah faham perkataan “cara” dalam soalan tersebut. Mereka menulis 3 cara
menjadikan Malaysia menjadi negara maju dan 2 persediaan. Apabila saya bertanya
kepada mereka, maka alasan mereka ialah terdapat perkataan “bincangkan” .Saya
berpendapat jika pelajar mengolah atau mengubah suai 9 cabaran, maka boleh
dapat mencari ideanya. Maksud saya bukan menyalin kesemua 9 cabaran tetapi
ambil kata kunci dalam cabaran dan ubah suaikannya.
Soalan 8 menjadi pilihan kebanyakan pelajar saya yang mengulang.
Apabila saya bertanya mengapa mereka memilih soalan berkenaan. Alasan mereka
ialah
1.
Mereka arif tentang pengangkutan moden
2.
Terdapat istilah namun begitu, maka mereka sudah pasti ada dua kehendak soalan.
Tepat sekali jangkaan mereka. Ramai yang memberitahu saya
bahawa kita dapat mengurangkan pencemaran, memudahkan urusan perjalanan dari
satu destinasi ke satu destinasi, mengurangkan kesesakan dan memacu ekonomi
negara. Masalah yang dikaitkan juga saya
rasa betul. Antaranya mereka menjawab jadual perjalanan tidak ikut jadual,
kerosakan atau keuzuran pengangkutan awam, tambang dan sebagainya. Saya rasa
semua idea ini betul. Terpulang kepada pemeriksa.
Saya berharap pelajar-pelajar Penggal 2 tahun 2016,
jadikanlah kelemahan –kelemahan tersebut sebagai iktibar. Selamat menjawab
setelah memahami kehendak soalan.
No comments:
Post a Comment