Friday, 1 January 2016

Ulasan Jawapan PA Penggal 3 Tahun 2015

Berikut  adalah ulasan mengenai jawapan yang telah dijawab oleh pelajar-pelajar saya dalam peperiksaan Pengajian Am Penggal 3 Tahun 2015.Maklumat ini saya peroleh daripada temu bual dengan pelajar saya seramai 45 orang enam atas. Dan maklum balas daripada guru-guru dan pelajar-pelajar dari sekolah-sekolah yang saya kendalikan teknik menjawab.  Mereka memberitahu saya setakat yang mereka mengingati sahaja melalui whatsapp, telefon, telegram dan bersemuka. Walaupun kebanyakan mereka terlupa apa yang ditulis dalam peperiksaan, namun saya dapat mengagak jawapan mereka.

Sebelum anda membaca ulasan dan komen ini, anda perlu mempunyai kertas soalan PA3 2015. Ulasan ini dibuat berdasarkan persepsi dan tanggapan saya sebagai seorang guru yang berpengalaman mengajar Pengajian Am .

#Sebelum peperiksaan saya telahpun memberikan taklimat kepada kesemua pelajar saya bahawa jika soalan bertanya pola  seperti huraikan perubahan pola, pelajar mesti menjawab pola juga, walaupun tahun atau elemen dua sahaja. Seperti dua tahun atau dua elemen seperti eksport dan import. Pelajar juga boleh rujuk dalam blog saya di bawah label Penggal 3.

#Saya juga telah memberitahu pelajar jika data diberi dalam peratus , pelajar mesti menukarkannya dalam nilai sebenar sebelum ulaskannnya.

#Juga diberitahu jika soalan minta pola, jangan guna istilah sedikit atau banyak. Pelajar mesti menggunakan istilah me…… seperti meningkat dan menurun.

#juga diberitahu jika terdapat dua elemen untuk diulaskan atau ditafsirkan seperti  eksport /import atau jantina. Maka dalam satu perenggan kena sebut kedua-duanya sekali. Maksudnya kena tulis eksport dan import atau lelaki dan perempuan

#walaupun ada terdapat istilah tersebut di belakang soalan, tidak semestinya pelajar mesti menggabungkan data dan sebab/faktor. Saya telah minta mereka menjawab mengikut arah soalan ke mana arahnya atau apakah fokusnya?

#dalam soalan tafsiran yunit sangat penting untuk ditulis seperti orang/tan metrik/peratus/ribu orang   dan sebagainya

Soalan 16- Sebanyak 75% pelajar memberitahu bahawa mereka mengasingkan lelaki dan perempuan dalam dua perenggan yang berasingan. Manakala 25% pelajar diharap dapat menjawab dengan betul. Namun saya tidak pasti faktor yang dinyatakan. Kehendak soalan ialah faktor perlu diasingkan. Kalau boleh, faktor hendaklah lebih umum . Tidak semestinya merujuk kepada perempuan ataupun lelaki.

Soalan 17- Boleh dikatakan 55% pelajar saya  tidak menukarkan bilangan pengguna  internet bagi setiap seratus orang penduduk kepada nilai sebenar. Ramai yang menjawab bilnangan pengguna yang paling tinggi dan sedikit dan satu lagi perenggan ialah jumlah penduduk yang paling tinggi dan sedikit. Kedua-dua idea ini tidak masuk akal.  Pelajar harus berfikir apakah rasional jika ditulis jumlah penduduk dalam ulasan/tafsiran ini. Saya fikirkan begini. Pelajar diminta menukarkan pengguna Malaysia 65.8 bagi setiap seratus itu kepada bilangan sebenar. Contohnya Malaysia  2923900/100 X 65.8, maka bilangan pengguna internet adalah sebanyak 19239854 orang. Selepas kira untuk semua negara, barulah pelajar perlu fikirkan negara mana paling banyak atau sedikit pengguna internet. Bagaimanapun saya percaya, pelajar yang tidak dapat mengira dengan baik, masih lulus juga jika mereka dapat menghuraikan masalah yang dihadapi oleh Malaysia dengan tepat. Bagaimanapun siapa saya untuk menentukannya? Semuanya di tangan pemeriksa.

Soalan 18- Boleh dikatakan 85% pelajar saya telah menjawab soalan ini. Kesemua pelajar yang ditemu bual mengatakan bahawa mereka telah mengaitkan sekor pendidikan, kesihatan, sukan, ekonomi dan sumber tenaga. Saya berpendapat idea-idea mereka boleh diterima pemeriksa. Cuma saya tidak pasti bagaimana pelajar saya menghuraikannya dan ada tak skema menerimanya.

Soalan 19-Sebanyak 65% pelajar saya salah faham soalan ini bahawa transnasional ialah dalam nasional atau dalam negara. Jadi idea mereka mungkin tidak dapat diterima oleh pemeriksa. Ini pendapat saya. Pelajar harus faham bahawa transnasional bermaksud antara negara.  Kehendak soalan ini ialah 2+3 atau 3+2. Tetapi mereka menjawab 5 idea tindakan. Satu lagi kesilapan mereka .Jadi saya berfikir karangan mereka separuh menyeleweng.  Pelbagai idea telah dinyatakan oleh pelajar kepada saya. Namun saya memberitahu mereka, terpulang kepada pemeriksa sama ada menerima atau tidak. Yang saya tekankan kepada pelajar ialah kehendak soalan.

Soalan 20-Terdapat ramai pelajar yang menjawab soalan ini. Namun idea mereka saya tidak pasti. Ada yang menulis 2+3 atau 3+2. Saya berpendapat soalan ini adalah 5+0. Pelajar menulis mengapakah Malaysia perlu berbaik-baik dengan negara luar dan apakah manfaatnya. Ada pula yang keliru menjawab bahawa Malaysia perlu berbaik-baik dalam semua bidang tak termasuk ekonomi dan selebih ideanya apakah manfaat eknomi yang akan diperoleh Malaysia. Soalan ini minta calon menulis 5 idea manfaat dari segi eknonomi sahaja seperti bahan makanan, teknologi, pelaburan asing, berkongsi kepakaran asing dan sebagainya.


Semoga semua pelajar yang saya ajar dan bimbing berjaya dengan cemerlang.

No comments:

Post a Comment