Ulasan Jawapan PA Penggal 3 Tahun 2015
Berikut adalah ulasan
mengenai jawapan yang telah dijawab oleh pelajar-pelajar saya dalam peperiksaan
Pengajian Am Penggal 3 Tahun 2015.Maklumat ini saya peroleh daripada temu bual
dengan pelajar saya seramai 45 orang enam atas. Dan maklum balas daripada
guru-guru dan pelajar-pelajar dari sekolah-sekolah yang saya kendalikan teknik
menjawab. Mereka memberitahu saya
setakat yang mereka mengingati sahaja melalui whatsapp, telefon, telegram dan
bersemuka. Walaupun kebanyakan mereka terlupa apa yang ditulis dalam
peperiksaan, namun saya dapat mengagak jawapan mereka.
Sebelum anda membaca ulasan dan komen ini, anda perlu
mempunyai kertas soalan PA3 2015. Ulasan ini dibuat berdasarkan persepsi dan
tanggapan saya sebagai seorang guru yang berpengalaman mengajar Pengajian Am .
#Sebelum peperiksaan saya telahpun memberikan taklimat
kepada kesemua pelajar saya bahawa jika soalan bertanya pola seperti huraikan perubahan pola, pelajar
mesti menjawab pola juga, walaupun tahun
atau elemen dua sahaja. Seperti dua tahun atau dua elemen seperti eksport
dan import. Pelajar juga boleh rujuk dalam blog saya di bawah label Penggal 3.
#Saya juga telah memberitahu pelajar jika data diberi dalam
peratus , pelajar mesti menukarkannya dalam nilai sebenar sebelum ulaskannnya.
#Juga diberitahu jika soalan minta pola, jangan guna istilah
sedikit atau banyak. Pelajar mesti menggunakan istilah me…… seperti meningkat
dan menurun.
#juga diberitahu jika terdapat dua elemen untuk diulaskan
atau ditafsirkan seperti eksport /import
atau jantina. Maka dalam satu perenggan kena sebut kedua-duanya sekali.
Maksudnya kena tulis eksport dan import atau lelaki dan perempuan
#walaupun ada terdapat istilah tersebut di
belakang soalan, tidak semestinya pelajar mesti menggabungkan data dan sebab/faktor.
Saya telah minta mereka menjawab mengikut arah soalan ke mana arahnya atau
apakah fokusnya?
#dalam soalan tafsiran yunit sangat penting untuk ditulis seperti
orang/tan metrik/peratus/ribu orang dan
sebagainya
Soalan 16- Sebanyak 75% pelajar memberitahu bahawa mereka
mengasingkan lelaki dan perempuan dalam dua perenggan yang berasingan. Manakala
25% pelajar diharap dapat menjawab dengan betul. Namun saya tidak pasti faktor yang
dinyatakan. Kehendak soalan ialah faktor perlu diasingkan. Kalau boleh, faktor hendaklah
lebih umum . Tidak semestinya merujuk kepada perempuan ataupun lelaki.
Soalan 17- Boleh dikatakan 55% pelajar saya tidak menukarkan bilangan pengguna internet bagi setiap seratus orang penduduk kepada
nilai sebenar. Ramai yang menjawab bilnangan pengguna yang paling tinggi dan
sedikit dan satu lagi perenggan ialah jumlah penduduk yang paling tinggi dan
sedikit. Kedua-dua idea ini tidak masuk akal.
Pelajar harus berfikir apakah rasional jika ditulis jumlah penduduk
dalam ulasan/tafsiran ini. Saya fikirkan begini. Pelajar diminta menukarkan pengguna
Malaysia 65.8 bagi setiap seratus itu kepada bilangan sebenar. Contohnya
Malaysia 2923900/100 X 65.8, maka
bilangan pengguna internet adalah sebanyak 19239854 orang. Selepas kira untuk
semua negara, barulah pelajar perlu fikirkan negara mana paling banyak atau sedikit
pengguna internet. Bagaimanapun saya percaya, pelajar yang tidak dapat mengira
dengan baik, masih lulus juga jika mereka dapat menghuraikan masalah yang
dihadapi oleh Malaysia dengan tepat. Bagaimanapun siapa saya untuk
menentukannya? Semuanya di tangan pemeriksa.
Soalan 18- Boleh dikatakan 85% pelajar saya telah menjawab
soalan ini. Kesemua pelajar yang ditemu bual mengatakan bahawa mereka telah
mengaitkan sekor pendidikan, kesihatan, sukan, ekonomi dan sumber tenaga. Saya
berpendapat idea-idea mereka boleh diterima pemeriksa. Cuma saya tidak pasti
bagaimana pelajar saya menghuraikannya dan ada tak skema menerimanya.
Soalan 19-Sebanyak 65% pelajar saya salah faham soalan ini bahawa
transnasional ialah dalam nasional atau dalam negara. Jadi idea mereka
mungkin tidak dapat diterima oleh pemeriksa. Ini pendapat saya. Pelajar harus
faham bahawa transnasional bermaksud antara negara. Kehendak soalan ini ialah 2+3 atau 3+2. Tetapi
mereka menjawab 5 idea tindakan. Satu lagi kesilapan mereka .Jadi saya berfikir
karangan mereka separuh menyeleweng.
Pelbagai idea telah dinyatakan oleh pelajar kepada saya. Namun saya
memberitahu mereka, terpulang kepada pemeriksa sama ada menerima atau tidak.
Yang saya tekankan kepada pelajar ialah kehendak soalan.
Soalan 20-Terdapat ramai pelajar yang menjawab soalan ini. Namun
idea mereka saya tidak pasti. Ada yang menulis 2+3 atau 3+2. Saya berpendapat
soalan ini adalah 5+0. Pelajar menulis mengapakah Malaysia perlu berbaik-baik
dengan negara luar dan apakah manfaatnya. Ada pula yang keliru menjawab bahawa
Malaysia perlu berbaik-baik dalam semua bidang tak termasuk ekonomi dan selebih
ideanya apakah manfaat eknomi yang akan diperoleh Malaysia. Soalan ini minta
calon menulis 5 idea manfaat dari segi eknonomi sahaja seperti bahan makanan,
teknologi, pelaburan asing, berkongsi kepakaran asing dan sebagainya.
Semoga semua pelajar yang saya ajar dan bimbing berjaya
dengan cemerlang.
No comments:
Post a Comment