Genre sastera dapat dibahagikan kepada tiga bahagian utama
iaitu drama, epik dan lirik. Epik adalah puisi naratif yang panjang dan
berbentuk ucapan yang tulen. Epik lebih panjang daripada drama. Bagaimanapun
epik kurang kemas strukturnya kerana panjang serta ceritanya pula lebih
bersifat peristiwa. Epik kepahlawanan (disebut EK) ialah sebuah epik yang mana
unsur-unsur di dalamnya merupakan kisah-kisah keberanian dan kepahlawanan
tokoh-tokoh wira manusia yang termahsyur. Menurut Koster, EK ialah suatu
naratif tentang perbuatan agung dan gemilang yang dilakukan oleh
pahlawan-pahlawan pada suatu masa dahulu kala. Tambah beliau, EK disampaikan
secara lisan oleh pencerita ataupun disampaikan secara bertulis tetapi
seolah-olah disampaikan oleh pencerita lisan. (Koster, 1995:25). Malah peranan
dewa-dewa juga diselitkan dalam cerita ini. Kisah-kisah ini diberi kepentingan
yang luas ertinya sehingga melibatkan seluruh tamadun manusia. EK sering
mengambil bahannya dari sejarah dan mitos. Mitos lebih bersifat rohaniah dan
berhubung dengan pandangan masyarakat pada satu-satu ketika. Penciptaannya
bukanlah sejenis dongengan tetapi di dalamnya terdapat “suara” untuk memohon
restu daripada dewa. (Danziger, 1993:109)
EK sebagai puisi naratif mempunyai tema dan gaya yang agak
berlainan. Epik berkaitan dengan peristiwa-peristiwa legenda dan sejarah untuk
membentuk satu signifikan (=makna baru) kepada sesebuah bangsa, negara mahupun
kepada universal. Secara amnya epik merangkumi beberapa elemen seperti
mengemukakan kuasa-kuasa luar biasa yang membentuk setiap aksi atau perlakuan
seseorang protogonis dan antogonis dalam cerita. Selain itu, terdapat juga
konflik-konflik tertentu yang menyebabkan peperangan berlaku. Selain itu,
penyataan temanya cukup jelas dan ujaran-ujaran yang digunakan oleh watak
adalah lebih memberangsangkan atau melebih-lebihkan sesuatu suasana. EK ini
menekankan sifat-sifat keunggulan sesebuah negara pada sesuatu signifikan masa
dalam sejarah.
Perwatakan wira dalam EK lebih bersifat kenegaraan
berbanding keindividuan seperti dalam cerita romans. Setiap perlakuan watak itu
menunjukkan kebanggaan negara atau sesuatu bangsa. Pada masa yang lain, epik
ini mensintesiskan keunggulan agama-agama terbesar atau pergerakan budaya
sesuatu bangsa. Epik ini dibentuk daripada tradisi lisan. Hal ini termasuklah
Anglo-Saxon Beowulf (kurun ke-8), Epik India iaitu Mahabarata (300 sebelum
masihi dan 300 selepas masihi serta Ramayana (300 sebelum masihi). Kesusasteraan
EK ini adalah ciptaan penyair-penyair yang terkenal yang pernah bekerja atau
berkhidmat kepada mana-mana bentuk pengiktirafan seperti istana dan sebagainya.
Kesusasteraan epik ini berhubung kait dengan tradisi, mitos, dan sejarah
sesebuah negara atau tamadun.
Dalam EK perbuatan hebat dipanjang-panjangkan. Epik
mempunyai kata-kata yang gemilang dan diceritakan dengan menggunakan acuan yang
sama. Hal ini kerana pencerita sudahpun menghafal acuan (=pola-pola
penceritaan). Beliau tidak menghafal keseluruhan cerita tetapi cuma ingat
pola-pola ceritanya sahaja. Epik sebenarnya dimonopoli oleh dunia lelaki
contohnya dalam epik Hikayat Hang Tuah, dan epik Syair Perang Mengkasar. Bagi
Mahabarata dan Ramayana walaupun dunia lelaki lebih dominan tetapi terdapat juga
watak wanita yang tidak kurang penting. Contohnya dalam Mahabarata, ada episod
peperangan antara Pandawa dengan Korawa kerana isteri kelima adik beradik
Pandawa iaitu Draupadi ingin diberkas oleh Korawa. Dalam Ramayana pula, episod
pengembaraan Sita Dewi berlaku kerana ketidakpercayaan Rama terhadap kesucian
isterinya. Dalam kebanyakan epik kuasa luar biasa termasuk kuasa Dewata adalah
sangat penting. Kuasa ini bukan sekadar menasihati wira malah membantu wira
dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
Dalam EK, wira digambarkan sebagai seorang yang bercakap
besar dan percakapan besar itu mesti dituruti olehnya. Jika tidak dia akan
dikatakan sombong dan angkuh. Setiap permulaan epik, wira dikaitkan dengan
kelahiran yang amat istimewa atau unggul. Biasanya kesemua cerita epik berkisar
pada bangsawan atau orang-orang istana. Percakapan besar ini dikaitkan dengan
keberanian watak. Ada kalanya seseorang watak itu mati kerana keterlaluan dalam
menunjukkan keberaniannya. Lagi pun dia berasa malu jika dia minta sebarang
bantuan daripada orang lain. Seboleh-bolehnya dia mengatasi sendiri sesuatu
masalah walaupun dia tahu bahawa dia tidak mampu melakukannya.
Struktur penceritaan EK lebih menekankan kata dan makna.
Setiap perkataan yang diujarkan oleh wira bukanlah sesuatu yang sia-sia,
sebaliknya berisi dan bermakna. Dalam epic, wira tidak akan menggunakan
kata-kata ujarannya dengan membazirkan begitu sahaja. Setiap perkataan yang
dilafazkan ada makna dan kata-katanya itu biasanya dikotakan, bukan sekadar
cakap angin sahaja. Akan tetapi dalam penggunaan kata-kata itu, terdapat juga
puji-pujian. Sebenarnya puji-pujian ini adalah untuk “mengingatkan” atau
memberi pengajaran kepada pembaca. Daripada pengingatan tersebut pencerita
inginkan kita mengambil teladan. Kebanyakan EK bertujuan menyampaikan ingatan
atau teladan kepada kita. Dalam epik, penerusan ingatan adalah satu sumber
kebanggaan. Sumber kebanggaan itu berdasarkan keturunan yang gilang gemilang.
Begitu juga apabila kita membicarakan epik, kita tidak dapat
melarikan diri daripada konfllik. Konflik yang berlaku antara pihak yang berhak
dengan pihak yang merampas hak itulah akan menjadi tonggak penceritaan dalam
EK. Contohnya epik Mahabarata itu sendiri ditulis berdasarkan konflik tersebut:
iaitu pihak Korawa ingin merampas kuasa atau hak yang sepatutnya dimiliki oleh
pihak Pandawa. Unsur pengingatan yang terdapat di sini ialah sesuatu konflik
dalam epik yang diasaskan oleh dua perkara pokok iaitu Hukum(=Law) dan
keinginan (desire). Boleh dikatakan dalam semua epik, semua konflik yang
digambarkan adalah berpunca daripada dua perkara pokok ini. Pihak yang merampas
hak seseorang itu lalai atau alpa akan hukum (=undang-undang) yang telah
ditetapkan sama ada oleh agamawi ataupun duniawai. Biasanya si pelupa hukum ini
melakukan sesuatu mengikut hawa nafsunya sahaja tanpa memikirkan risikonya.
Bagaimanapun dalam bahagian peleraian EK ini, sentiasa digambarkan poetic
justice iaitu mereka yang gagal ingat akan hukum-hukum ini, akan mendapat
ganjaran yang setimpal. Menurut Koster, orang-orang yang mematuhi hukum akan
menerima ganjaran yang baik, dan yang melanggarnya dihukum. (Koster,1994:1).
Begitu juga dalam epik. Jika seseorang watak itu bercakap besar, bersombong
atau berpura-pura, maka kepura-puraan, kesombongan dan percakapan besarnya itu
dihukum.
Satu lagi ciri yang menonjol dalam EK ialah peperangan yang
digambarkan dalam EK selalunya tidaklah ‘fair play’. Hal ini bermaksud tentu
ada permainan kotor atau peperangan kotor. Ini dilakukan dengan penipuan,
pembohongan dan pengkhianatan sama ada oleh protoganis atau antoganis. Hal ini
disebabkan oleh dua faktor. Yang pertama pencerita ingin ‘mengingatkan’ kepada
pembaca bahawa untuk menegakkan keadilan, kita boleh melakukan pengkhianatan
ini. Unsur ini dilakukan oleh pasukan wira. Manakala pengkhianatan dengan
tujuan jahat untuk merampas hak seseorang itu pula dilakukan oleh pasukan jahat
dan sekutunya.
No comments:
Post a Comment