Saturday, 4 July 2015

Ciri-Ciri Unggul Epik


Epik sebagai puisi naratif mempunyai tema dan gaya yang agak berlainan. Epik berkaitan dengan peristiwa-peristiwa legenda dan sejarah untuk membentuk satu signifikan (=makna baru) kepada sesebuah bangsa, negara mahupun kepada universal. Secara amnya epik merangkumi beberapa elemen seperti mengemukakan kuasa-kuasa luar biasa yang membentuk setiap aksi atau perlakuan seseorang protoganis atau antoganis dalam cerita.Selain itu terdapat konflik-konflik tertentu yang menyebabkan peperangan berlaku.Dalam epik; penyataan tema serta motif(=tema kecil) cukup jelas dan ujaran-ujaran yang digunakan oleh watak adalah lebih memberangsangkan atau melebih-lebihkan sesuatu suasana. Epik menekankan sifat-sifat keunggulan sesebuah negara pada sesuatu signifikan masa dalam sejarah.
Perwatakan wira dalam epik lebih bersifat kenegaraan berbanding dengan bersifat lebih individu seperti dalam cerita romans. Setiap perlakuan watak itu menunjukkan kebanggaan negara atau sesuatu bangsa.Pada masa yang lain, epik ini mensintesiskan keunggulan agama-agama terbesar atau pergerakan budaya sesuatu bangsa.Epik ini dibentuk daripada tradisi lisan.Ini termasuklah Anglo-Saxon Beowulf (kurun ke-8),Epik India iaitu Mahabarata (300 sebelum masihi dan 300 selepas masihi serta
Ramayana (300 sebelum masihi).(Cuddon;1982:225).Kesusasteraan epik ini adalah ciptaan penyair-penyair yang terkenal yang pernah bekerja atau berkhidmat kepada mana-mana institusi yang established seperti istana dan sebagainya. Contohnya Hikayat Hang Tuah lahir dalam situasi kesultanan Melayu Melaka. Kesusasteraan epik ini berhubung kait dengan tradisi, mitos dan sejarah sesebuah negara atau tamadun.
Dalam epik perbuatan hebat seseorang wira dipanjang-panjangkan. Epik mempunyai kata-kata gemilang dan diceritakan dengan menggunakan acuan yang sama. Hal ini kerana pencerita sudahpun menghafal acuan (=pola-pola penceritaan). Dia tidak menghafal keseluruhan cerita tetapi cuma ingat pola-pola ceritanya sahaja. Epik sebenarnya dimonopoli oleh dunia lelaki contohnya dalam epik Hikayat Hang Tuah, dan epik Syair Perang Mengkasar, dan epik Hikayat Amir Hamzah. Bagi Mahabarata dan
Ramayana walaupun dunia lelaki lebih dominan tetapi terdapat juga watak wanita yang tidak kurang penting. Dalam kebanyakan epik, kuasa luar biasa termasuk kuasa Dewata adalah sangat penting. Kuasa ini bukan sekadar menasihati wira malah membentuk wira dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
Dalam epik, wira digambarkan sebagai seorang yang bercakap besar dan percakapan besar itu mesti dituruti olehnya. Jika tidak dia akan dikatakan sombong dan angkuh. Pada setiap permulaan epik, wira dikaitkan dengan kelahiran yang amat istimewa atau unggul. Biasanya, kesemua cerita epik berkisar pada bangsawan atau orang-orang istana. Bagaimanapun dalam Hikayat Hang Tuah dan Hikayat Amir Hamzah, wira adalah daripada rakyat jelata. Percakapan besar ini dikaitkan dengan keberanian watak. Ada kalanya seseorang watak itu mati kerana keterlaluan dalam menunjukkan keberaniannya. Lagipun dia berasa malu jika dia minta sebarang bantuan daripada orang lain. Seboleh-bolehnya dia mengatasi sendiri sesuatu masalah walaupun dia tahu bahawa dia tidak mampu melakukannya.
Struktur penceritaan epik lebih menekankan kata dan makna. Setiap perkataan yang diujarkan oleh wira bukanlah sesuatu yang sia-sia, sebaliknya berisi dan bermakna. Dalam epik, wira tidak akan Menggunakan kata-kata ujarannya dengan membazirkan begitu sahaja. Setiap perkataan yang dilafazkan ada makna dan kata-katanya itu biasanya dikotakan, bukan sekadar cakap angin sahaja. Akan tetapi dalam atau penggunaan kata-kata itu, terdapat juga puji-pujian. Sebenarnya puji-pujian ini adalah untuk “mengingati” atau memberi pengajaran kepada pembaca. Daripada pengingatan tersebut pencerita inginkan kita mengambil teladan. Kebanyakan epik bertujuan menyampaikan ingatan atau teladan kepada kita. Dalam epik, penerusan ingatan adalah satu sumber kebanggaan. Sumber kebanggaan itu berdasarkan keturunan yang gilang gemilang. Apabila membicarakan epik, kita tidak dapat melarikan diri daripada konflik.
Setiap konflik yang digambarkan oleh pengarang pasti ada jalan penyelesaiannya. Konflik ini seolah-olah berlaku antara pihak yang berhak dengan pihak yang merampas hak. Inilah yang menjadi tonggak penceritaan dalam epik. Unsur pengingatan yang terdapat di sini ialah sesuatu konflik dalam epik yang diasaskan oleh dua perkara pokok iaitu Hukum (=Law) dan keinginan (=Desire). Boleh dikatakan dalam semua epik, semua konflik digambarkan berpunca daripda dua perkara pokok ini. Pihak yang merampas hak seseorang itu lalai atau alpa akan hukum (=undang-undang) yang telah ditetapkan sama ada oleh agamawi ataupun duniawai. Biasanya si pelupa hukum ini melakukan sesuatu mengikut hawa nafsunya sahaja tanpa memikirkan risikonya. Bagaimanapun dalam bahagian peleraian epik ini, sentiasa digambarkan poetic justice iaitu mereka yang gagal ingat hukum-hukum ini akan mendapat ganjaran yang setimpal. Menutrut Koster, “orang-orang yang mematuhi hukum menerima ganjaran,yang baik, dan yang melanggarnya dihukum.” (Konster,1994 :1). Begitu juga dalam epik. Jika seseorang watak itu bercakap besar, bersombong atau berpura-pura, maka kepura-puraan, kesombongan dan percakapan besarnya itu dihukum.
Satu lagi elemen yang menonjol dalam epik ini ialah peperangan. Peperangan yang digambarkan dalam epik selalunya tidaklah ‘fair play’ . Ini bermaksud tentu ada permainan kotor atau peperangan kotor . Ini dilakukan dengan penipuan, pembohongan dan pengkhianatan sama ada oleh protoganis atau antoganis. Hal ini disebabkan oleh dua faktor. Yang pertama pencerita ingin ‘meningatkan’ kepada pembaca bahawa untuk menegakkan keadilan maka kita boleh melakukan pengkhianatan ini. Unsur ini dilakukan oleh pasukan wira. Manakala pengkhianatan dengan tujuan jahat untuk merampas hak seseorang itu pula dilakukan oleh pasukan jahat dan sekutunya. Mengikut Thrall, Aibbard dan Holman, ciri-ciri sebuah epik hendaklah mematuhi beberapa prinsip seperti berikut:
i) wira mempunyai sifat-sifat kepewiraan penting bagi bangsa atau antarabangsa atau istimewa dari sudut sejarah atau legenda.
ii)latarnya luas meliputi berbagai negara besar atau alam luas.
iii)mngandungi aksi-aksi berupa perjuangan penuh ketangkasan, kekuatan, dan kepintaran yang memerlukan kekuatan manusia luar biasa.
iv)memperlihatkan kuasa supernatural (ghaib/luar biasa) dewa-dewa, mambang dan malaikat yang mengambil peranan dan sekali sekala masuk campur dalam hal-ehwal cerita.
v)stail penceritaan yang halus dan mudah
vi)penyair atau pengarang epik menggambarkan perjuangan wira dengan penuh objektif

(dalam Ali Ahmad,1995:29)

No comments:

Post a Comment