Wednesday, 10 February 2016

Kajian Tindakan HSBM


Panduan Menulis Kertas Cadangan Kajian Tindakan
         1.Kertas cadangan (proposal) kajian tindakan di sekolah-sekolah lebih difokuskan kepada isu-isu   
          berkaitan pedagogi pengajaran dan pembelajaran.
           Untuk itu, kertas cadangan yang perlu dikemukakan  oleh guru hendaklah berkaitan isu aplikasi 
           pedagogi pendidikan iaitu isu yang dapat dikaitkan dengan pengajaran dan pembelajaran 
           berkesan (effective teaching)..
         2. Tajuk Kajian
ž  Pastikan tajuk kajian berorientasikan tindakan untuk tujuan penambahbaikan amalan bekerja (ilmu dan kemahiran guru ketika melaksanakan pengajaran). 
ž  Elakkan daripada mengemukakan tajuk yang bersifat sebab dan akibat atau korelasi. 
       3.    Nama Penyelidik dan Sekolah
       4. Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Lalu
ž  .......termasuk refleksi kepercayaan dan nilai pendidikan yang menjadi pegangan penyelidik yang ingin direalisasikan. Sebaiknya kemukakan refleksi bersifat kritikal dengan sokongan literatur (sebagai sumber asas pegangan teori dan nilai) dan bukan sekadar diskripsi dalam bentuk penulisan diari. 
5. Isu Keprihatinan / Fokus Kajian
ž  Isu keperihatinan / penyataan dan analisis masalah dinyatakan dengan jelas termasuk implikasinya ke atas pengajaran, pembelajaran atau pengurusan berdasarkan maklumat dan data awal yang diperolehi. Penyataan fokus kajian ini sebaiknya dikaitkan dengan latar belakang teori dan / atau penyelidikan lampau melalui pembacaan.
6. Objektif Kajian
ž  Pastikan objektif yang ditulis meliputi fokus kajian, tindakan yang ingin dilaksanakan dan jangkaan pencapaian (lihat soalan kajian – objektif kajian akan menggambarkan jawapan yang diinginkan daripada soalan kajian).
ž        Objektif Umum
ž        Objektif Khusus
7. Soalan kajian
ž  Kemukakan soalan-soalan yang ingin diperoleh jawapannya melalui kajian ini. Disebabkan kajian tindakan dilakukan dengan tujuan penambahbaikan amalan penyelidik sendiri, maka dua kata soal (adakah dan bagaimanakah) menjadi fokus pembinaan soalan kajian.
ž  Contoh:
ž  Adakah dengan mengaplikasikan teknik penyoalan dalam kaedah penerangan membolehkan murid saya .......?
8. Kumpulan Sasaran
ž  ...... selain maklumat asas seperti bilangan dan jantina peserta, masukkan juga ciri-ciri unik peserta yang menyebabkan mereka terpilih sebagai peserta kajian.
9. Prosedur Kajian
ž  Kemukakan bentuk intervensi (tindakan / inovasi) yang ingin dilaksanakan, jelaskan instrumen pengumpulan data yang akan digunakan (sebaiknya libatkan konsep triangulasi) untuk tujuan meningkatkan  kesahihan serta bagaimana data akan dianalisis

Sekiranya melibatkan data kuantitatif maka statistik numerikal digunakan dan pastikan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen dan data.
10. Jadual Pelaksanaan Kajian
ž  Kemukakan jadual tindakan serta tarikh tentatif aktiviti berkenaan
11. Perbelanjaan
Jangkaan perbelanjaan dikemukakan dalam kertas cadangan adalah untuk tujuan mendapatkan bantuan (kewangan atau bahan).
        12. Senarai rujukan
ž  Nyatakan tidak kurang daripada 10 sumber (buku, jurnal, sumber digital daripada Intenet, majalah dan sebagainya). 
13. Apendiks
ž  Kemukakan contoh alat / instrumen mengumpulkan data dan pastikan mematuhi protokol
14. Proposal hendaklah dihantar pada 29 Februari 2016
ž  Setelah disemak, panitia boleh kendalikan kajian mengikut masa yang sesuai
ž Laporan Kajian hendaklah dihantar pada 29 April 2016
15. Satu Panitia satu kajian tindakan. Bagi tingkatan enam, satu kajian bagi satu mata pelajaran

ž  Kajian Tindakan akan diletakkan di Pusat Sumber Sekolah sebagai rujukan oleh guru-guru lain 

No comments:

Post a Comment