BAHAGIAN KARANGAN
- Bahagian ini sangat penting kerana 25%
markah datangnya daripada bahagian ini.
- Bahagian ini berasaskan kematangan
calon iaitu kematangan fikiran dan kematangan bahasa.
FIKIRAN
Kematangan fikiran meliputi
kemahiran memahami kehendak soalan dan hujahan.
- Jumlah markah kematangan fikiran ialah
20 markah iaitu 5 markah idea utama tambah 15 markah hujahan/huraian. – Skema
permarkahan adalah seperti berikut
Idea (I)- 5 markah
Huraian (H) – 15 markah (3 huraian x 5
idea)
Bahasa (B) – 4 markah
Impak/Kekesanan (K) – 1 markah
Kehendak Soalan
- Dalam soalan biasanya ada 2 bahagian
iaitu penyataan dan soalan/tugasan.
- Justeru, kematangan calon diperlukan
untuk memahami penyataan dan apakah kehendak soalan.
- Soalan yang dikemukakan adalah
pelbagai untuk menguji kematangan fikiran calon. Oleh itu, calon perlu memahami
fokus soalan.
- Kadang kala penyataan berkait dengan
soalan dan ada kalanya penyataan hanya menjadi dorongan kepada soalan.
- Maknanya, untuk memahami kehendak
soalan, calon perlu menganalisis penyataan sama ada di situ tedapat fokus
soalan ataupun tiada.
Hujahan
- Hujahan ialah teknik mengemukakan idea
dan hujah.
- Hujahan didapati daripada perenggan 2,
3, 4, 5 dan 6
- Dalam hujahan mesti terdapat idea dan
huraian. Idea dan huraian ini mestilah sentiasa menjurus kepada kehendak
soalan. Calon perlu sentiasa ingat “i’m answering question” semasa memberikan
hujahan.
- Terdapat 2 kaedah memberikan hujah
iaitu kaedah deduktif (Idea-Huraian-Contoh) dan kaedah induktif
(Huraian-Contoh-Idea).
- Calon digalakkan menggunakan hanya
kaedah deduktif kerana lebih jelas iaitu dimulakan dengan idea kemudian diikuti
huraian dan seterusnya contoh.
Bahasa & Impak/Kekesanan
- calon sebenarnya telah diberikan 5
markah jika calon menjawab karangan melebihi 350 patah perkataan.
- Jadi, tugas pemeriksa kertas jawapan
ialah mengurangkan markah ini sekiranya calon melakukan kesalahan.
- Oleh itu, calon perlu meminimumkan
kesalahan bahasa, kesalahan format dan sebagainya.
- Dalam format karangan mesti terdapat 7
perenggan iaitu perenggan 1 – pendahuluan, perenggan 2 hingga 6 – idea dan
huraian, dan perenggan 7 – penutup.
- Karangan yang melebihi 400 patah
perkataan dianggap telah melakukan kesalahan format kerana perenggan terakhir
tidak dikira menjadikan karangan tersebut tiada bahagian penutup.
- calon digalakkan menggunakan ayat yang
pendek kerana ayat yang panjang kemungkinan berlaku kesalahan bahasa (panjang
ayat yang digalakkan ialah 10 – 15 patah perkataan).
- dalam karangan mesti ada kesinambungan
antara perenggan dengan perenggan (penggunaan penanda wacana)
- karangan pengajian am terdiri daripada
7 para yang ada makna, para terdiri daripada ayat-ayat yang ada makna,
ayat-ayat terdiri daripada perkataan-perkataan yang ada makna, dan
perkataan-perkataan terdiri daripada suku-suku kata.
- binaan ayat dilihat dari segi
tatabahasa dan semantiknya.
Kemahiran Asas Menjawab Soalan Karangan
Kemahiran 1 – Membezakan soalan
Bahagian Kenegaraan dengan Bahagian Kemanusiaan
Ciri-ciri perbezaan
i. Jenis isu/topik yang dibincangkan
ii. Kedudukan soalan : sama ada Bahagian
Kenegaraan atau Bahagian Kemanusiaan
- kadang-kadang bidang yang sama tetapi
kedudukan soalan yang berbeza menyebabkan soalan tersebut berbeza.
iii. Isi yang sesuai dengan bahagian
berkenaan
- isi-isi yang sesuai untuk bahagian
Kenegaraan sahaja
- isi-isi yang sesuai untuk bahagian
Kemanusiaan sahaja
- jadi semasa menulis idea, calon perlu
menulis apa sahaja idea yang terlintas di fikiran. Kemudian, bezakan idea
tersebut sama ada untuk kenegaraan atau kemanusiaan.
- idea Kemanusiaan hanya untuk
Kemanusiaan dan idea Kenegaraan hanya untuk Kenegaraan.
- gabungkan beberapa idea yang sama
untuk mengelakkan pengulangan idea
- Berikut ialah contoh soalan Kenegaraan
”RMK9 telah memfokuskan sektor
pertanian sebagai penyumbang ekonomi negara. Oleh itu, kerajaan mengambil
beberapa langkah mempergiat sektor ini. Bincangkan”
Isu : sektor pertanian
Fokus : langkah-langkah mempergiat
sektor pertanian
Skema : 5+0
KARANGAN KENEGARAAN BERMAKSUD
KARANGAN BERKENAAN PENTADBIRAN KERAJAAN, NEGARA BERDAULAT, DEMOKRASI DAN TADBIR
URUS NEGARA.
KARANGAN KEMANUSIAAN BERMAKSUD
MELIBATKAN FENOMENA MASYARAKAT SECARA UMUM SEPERTI BAHASA, KESENIAN, SOSIO
EKONOMI, KESUSASTERAAN, KEMISKINAN DAN SEBAGAINYA.
Kemahiran 2 – Mengenal pasti jenis-jenis
soalan
- terdapat 3 jenis soalan iaitu
1. Soalan Berfokus – perbincangan
bertumpu pada satu isu utama yang menjadi fokus perbincangan
2. Soalan Umum – perbincangan bertumpu pada
satu persoalan utama yang umum
3. Soalan Gabungan – Gabungan di antara
soalan berfokus dengan soalan umum
- fahami fokus soalan
Kemahiran 3 – Menganalisis
kandungan soalan
1. kehendak soalan
2. kata tugas (tugasan soalan)
3. skop jawapan
4. skema jawapan – 5+0, 2+3, 3+2
- fahami dan analisis kata kunci soalan
seperti;
1. sejauh manakah, berikan pendapat
anda, (maksud: persetujuan tetapi ada batasnya),
2. terangkan pendirian anda (maksud:
bersetuju/tidak bersetuju)
3. bincangkan. Ada 3 pendekatan;
- pendekatan 1: pro dan kontra
- pendekatan 2 : pro atau kontra
- pendekatan 3 : memberi
penjelasan/huraian)
Rumusan
- kemahiran yang paling penting ialah
1. Memahami kendak soalan
2. Kemahiran menghujah
- Idea
- Hujahan yang menjawab kehendak soalan
- Contoh (jika ada lebih baik)
3. Akur kepada format
- antara 300 p.p. hingga 350 p.p. Dalam
soalan antara 300 hingga 350 patah perkataan tetapi calon boleh menjawab
sehingga 400 patah perkataan. Karangan yang kurang 300 patah perkataan akan
kurang markah bahasa & Impak/Kekesanan
No comments:
Post a Comment