PERSEPSI GURU AKADEMIK
TINGKATAN ENAM TERHADAP 5 DIMENSI IKLIM AKADEMIK PELAJAR SMK TINGGI BUKIT
MERTAJAM
ABSTRAK
Kajian
Tindakan yang ringkas ini mengkaji input guru-guru akademik tingkatan enam
terhadap iklim akademik pelajar di SMK Tinggi Bukit Mertajam, Seberang Perai,
Pulau Pinang. Iklim akademik pelajar tingkatan enam terdiri daripada lima
dimensi yang penting iaitu i) sikap terhadap akademik ii) jangkaan masa depan
pelajar iii) jangkaan ibu bapa dan guru terhadap pelajar tingkatan enam iv)
galakan dan norma guru tingkatan enam dan v) norma akademik pelajar tingkatan
enam. Kesemua dimensi ini dikaji dengan kaedah tinjauan iaitu pelajar diminta
menjawab satu set soal selidik skala likert yang terdiri daripada 26 item
soalan mengenai input guru mereka terhadap kelima-lima dimensi tersebut. Kaedah
tinjauan ini dipilih untuk menjawab soalan kajian iaitu “Apakah input guru
akademik tingkatan enam terhadap kelima-lima dimensi tersebut?” Iklim akademik
pelajar tingkatan enam ini diuji melalui persepsi pelajar tentang diri mereka
dan guru-guru. Kesemua item dalam soal selidik ini diubahsuaikan daripada
Instrumen Haynes dan Comer, Yale University, CT, USA, 1993).
1.0 Pengenalan
Iklim
akademik sekolah yang berjaya atau positif merupakan asas yang kukuh untuk
menjalankan sebarang program pendidikan (Alexandra, 2007). Iklim akademik
sekolah yang menggalakkan akan membolehkan pelajar sekolah, guru dan pemimpin
pengajaran menjalankan fungsi dengan baik dan berkesan iaitu mendorong pelajar
sekolah untuk belajar dan berjaya mencapai hasil persekolahan mereka (Dewey,
2016) Kajian ini memfokuskan iklim akademik pelajar tingkatan enam di SMK
Tinggi Bukit Mertajam. Iklim akademik pelajar tingkatan enam memainkan peranan
yang amat penting dalam meningkatkan pencapaian mereka dalam akademik.
Persekitaran masyarakat tidak memberi banyak sumbangan kepada pelajar tingkatan
enam untuk mencapai hasil persekolahan mereka. Iklim sekolah tingkatan enam
seperti persekitaran sekolah, kemudahan fizikal, guru dan kepimpinan sekolah
menjadi pendorong kepada kemajuan akademik pelajar tingkatan enam.
Penyelidik
membuat tinjauan tentang persepsi pelajar tingkatan enam mengenai input guru
akademik mereka terhadap 5 dimensi iklim akademik pelajar. Iklim akademik ini
dibataskan kepada 5 dimensi yang diubahsuaikan daripada Model Iklim Akademik
Haynes dan Comer (1993) iaitu, a) sikap terhadap akademik, b) jangkaan masa
depan pelajar c) jangkaan ibu bapa dan guru terhadap pelajar d) galakan dan
norma guru tingkatan enam dan e) norma akademik pelajar tingkatan enam.
2.0 Objektif Kajian
Kajian ini
bertujuan untuk:
-mengkaji
input guru akademik tingkatan enam SMK Tinggi Bukit Mertajam terhadap iklim
akademik pelajar tingkatan enam.
3.0 Soalan Kajian
Berdasarkan
objektif tersebut soalan berikut telah dikemukakan dalam kajian ini, iaitu:
“Apakah
input guru akademik tingkatan enam di SMK Tinggi Bukit Mertajam terhadap sikap
pelajar terhadap akademik, jangkaan masa depan, jangkaan ibu bapa dan guru
terhadap pelajar tingkatan enam, galakan dan norma guru tingkatan enam dan
norma akademik pelajar tingkatan enam”?
4.0 Sorotan Literatur
4.1. Guru
akademik tingkatan enam
Guru
akademik tingkatan enam ialah individu yang paling penting dan berpengaruh di
sekolah. Mereka bertanggungjawab ke atas semua aktiviti yang berlaku di
tingkatan enam di sekolah. Merekalah yang menentukan nada kelas, iklim
pembelajaran, tahap profesionalisme dan moral guru serta darjat keprihatinan
terhadap pelajar tingkatan enam, guru dan sekolah . Mereka bertindak sebagai
penghubung utama antara komuniti dengan sekolah. Kepimpinan guru akademik
menengah tinggi menyebabkan sekolah itu berjaya, inovatif, fokus pelajar,
terkenal dengan kecemerlangan dalam pembelajaran dan cemerlang dalam melahirkan
pelajar menengah tinggi yang gigih dan berjaya (Asrat, 2014)
4.2.Iklim
akademik pelajar tingkatan enam
Iklim
akademik pelajar tingkatan enam dalam kajian ini mencakupi lima dimensi seperti
a) sikap pelajar terhadap akademik b) jangkaan masa hadapan pelajar tingkatan
enam c) jangkaan ibu bapa dan guru terhadap pelajar tingkatan enam d) galakan
guru dan norma guru dan e) norma akademik pelajar (Haynes dan Comer. 1993).
Pengajaran
yang efektif dipimpin oleh guru akademik yang berkesan manakala pengajaran yang
kurang efektif dipimpin oleh guru akademik yang kurang berkesan (Adam, 2013).
Kesan tingkah laku guru akademik tingkatan enam terhadap pembelajaran pelajar
tingkatan enam disalurkan melalui variabel perantaraan. Bagaimanapun ada juga
kajian menunjukkan bahawa tingkah laku guru akademik tidak mempunyai kesan
secara langsung terhadap pencapaian pelajar sekolah tinggi di sekolah (Alexandra,
2007). Guru akademik menengah tinggi hanya menjalankan tugas dengan
menterjemahkan jangkaan tinggi terhadap pelajar tingkatan yang lebih tinggi
kepada dasar-dasar sekolah (Adam, 2013). Dasar-dasar ini dilakukan sebagai
amalan di sekolah. Amalan-amalan inilah yang memajukan tingkah laku pelajar
menengah tinggi ke arah pencapaian dan pembinaan konsep kendiri yang positif.
Di peringkat
sekolah, dasar sekolah memberi kesan terhadap pembelajaran pelajar berkaitan
dengan fungsi dan struktur sosialnya. Guru boleh memantau iklim akademik
pelajar di sekolah. Hal ini dapat dilakukan dengan memantau kerja rumah
pelajar, mengesan kemajuan pelajar, menggred, memulih dan melaporkan kemajuan
pelajar kepada ibu bapa pelajar. Guru akademik dan iklim akademik sekolah
saling mempengaruhi dan memberi kesan terhadap pencapaian pelajar tingkatan
yang lebih tinggi di sesebuah sekolah (Dewey, 2016). Terdapat hubungan timbal
balik antara tingkah laku guru akademik tingkatan yang lebih tinggi dengan
pencapaian pelajar.
Tingkah laku
rutin guru seperti menetapkan matlamat pengajaran, merancang, mengawal dan
menilai prestasi pelajar dan guru secara langsung memberi kesan terhadap iklim
akademik kelas-kelas lebih tinggi di sekolah. Model ini juga menunjukkan bahawa
pencapaian pelajar adalah kesan langsung daripada tingkah laku guru akademik.
Kajian Adam(2013)
menunjukkan bahawa kesan tingkah laku guru akademik terhadap prestasi pelajar
adalah sedikit tetapi signifikan. Oleh yang demikian amatlah jelas bahawa
tingkah laku guru akademik memainkan peranan penting dalam mempengaruhi atau
memberi kesan terhadap pencapaian pelajar di sekolah. Model ini amat penting
dan efektif untuk mewujudkan sekolah berkesan dan melaksanakan sesuatu program
akademik di sekolah.
5.0 Kaedah Kajian
Pendekatan
yang telah digunakan ialah kuantitatif iaitu satu set soal selidik yang terdiri
daripada 26 item dijawab oleh pelajar mengikut skala likert. Item-item dalam
soal selidik ini adalah mengenai input guru akademik tingkatan enam terhadap
iklim akademik pelajar sebanyak 15 item. Hal ini termasuklah norma dan galakan
guru, jangkaan guru terhadap pelajar dan pandangan guru terhadap akademik
pelajar. Manakala 11 lagi item adalah mengenai persepsi pelajar tentang diri
mereka. Hal ini termasuklah sikap mereka terhadap akademik, jangkaan masa depan
dan jangkaan ibu bapa dan guru mereka.
6.0 Dapatan Kajian
Dapatan soal
selidik pelajar mengenai input guru akademik mereka tentang sikap terhadap akademik
, jangkaan masa depan, jangkaan ibu bapa dan guru terhadap pelajar tingkatan
enam, galakan dan norma guru tingkatan enam dan norma akademik pelajar
tingkatan enam dibentangkan seperti berikut.
6.1.Sikap
terhadap akademik
Mengikut
dapatan soal selidik, guru akademik tingkatan enam mentafsirkan sikap pelajar
sebagai pelajar yang tidak mementingkan masa depan. Mereka berpendapat nasib
pelajar di sekolah mereka hanya berubah jika mereka mengubah ‘mindset’ mereka.
Rata-rata guru akademik tingkatan enam tidak bersetuju sama sekali bahawa punca
utama sikap pelajar terhadap akademik adalah disebabkan oleh guru sekolah.
Mereka berpendapat guru-guru tingkatan enam memang sedia membantu pelajar
tingkatan enam.
Menurut
guru-guru, pelajar tingkatan enam tidak berminat untuk belajar dan tidak banyak
masa digunakan untuk aktiviti pembelajaran. Mereka berpendapat bahawa pelajar
tingkatan enam yang bersikap negatif yakin bahawa mereka mudah mendapat
pekerjaan di pasaran yang tidak memerlukan kelayakan akademik seperti bekerja
sendiri dan bekerja di kilang.
Menurut
guru-guru akademik tingkatan enam, terdapat juga satu lagi golongan pelajar
yang tidak mempedulikan pelajaran iaitu pelajar ini datang ke sekolah dengan
pakaian lengkap tetapi tidak mahu belajar. Mereka enggan membuat sebarang kerja
sekolah dan tidak memberi perhatian ketika guru mengajar. Menurut guru, pelajar
tingkatan enam seumpama ini tidak begitu ramai. Pelajar ini berasal daripada
keluarga berada atau kelas tinggi. Menurut guru, sikap negatif pelajar adalah
disebabkan oleh ibu bapa mereka terlalu memberi kebebasan dan memberi wang yang
lebih daripada cukup sebagai wang saku.
6.2.Jangkaan
masa depan pelajar tingkatan enam
Menurut
guru-guru akademik tingkatan enam sebanyak 75% pelajar tingkatan enam menyatakan
hasrat mereka melanjutkan pengajian tinggi sehingga ke peringkat tinggi.
Sebanyak 50% pelajar tingkatan enam ingin melanjutkan pengajian ke peringkat
universiti dan 25% pelajar tingkatan enam yang lain ingin melanjutkan pengajian
sehingga peringkat kolej sahaja. Guru akademik tingkatan enam menyatakan bahawa
tiada seorang pun pelajar tingkatan enam yang hendak menghabiskan pengajian
sehingga ke peringkat menengah sahaja.
Dapatan
menunjukkan bahawa hampir semua pelajar tingkatan enam tidak berani menyatakan
pendapat mereka tentang masa depan kepada guru mereka. Guru akademik tingkatan
enam dapat mengetahui hasrat mereka melalui percakapan mereka dengan guru kelas
mereka. Menurut guru, pelajar amat malu bercakap tentang masa depan mereka. Hal
ini kerana mereka menganggap kelemahan yang ada pada diri mereka menjadi
halangan untuk mereka berjaya. Pelajar-pelajar ini tidak bersikap terus-terang
dan hasrat masa depan mereka terpendam begitu sahaja.
6.3 Jangkaan
ibu bapa terhadap pelajar tingkatan enam
Pelajar-pelajar
mengakui bahawa guru akademik tingkatan enam selalu memberi sokongan kepada ibu
bapa jika mereka mencadangkan sebarang aktiviti yang berfaedah kepada pelajar
tingkatan enam. Menurut pelajar, guru sering menggunakan pelbagai kaedah untuk
mempertemukan ibu bapa dan guru. Sebanyak 77% ibu bapa dan guru mempunyai
jangkaan yang positif terhadap pelajar mereka. Hal ini dapat dilihat apabila
kedua-dua pihak sering mengadakan perbincangan tentang cara-cara meningkatkan
pencapaian akademik pelajar. Manakala sebanyak 23% ibu bapa dan guru langsung
tidak mempedulikan akademik pelajar tingkatan enam. Mereka tidak begitu yakin
dengan pelajar kerana pelajar ini amat lemah dan tidak percaya mereka boleh
melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.
6.4.Galakan
dan norma guru tingkatan enam
Dapatan soal
selidik pelajar menyatakan kebanyakan guru mereka memperlihatkan perlakuan yang
kurang mesra dengan pelajar tingkatan enam dan tumpuan utama hanya diberi
kepada bahan pengajaran. Menurut dapatan, gaya pengajaran guru adalah
semata-mata untuk menghabiskan sukatan pelajaran dan pengajaran disampaikan
secara umum tanpa mengambil kira sama ada pelajar lemah atau pandai. Sesetengah
guru masih mengajar menggunakan kaedah kapur dan cakap dan amat jarang menggunakan
alat bantuan mengajar yang disediakan oleh Kementerian seperti laptop, LCD dan
internet untuk mengajar subjek-subjek yang abstrak seperti sains dan matematik.
Data soal selidik pelajar menunjukkan terdapat segelintir guru kurang berminat
dan tidak serius dalam kerjayanya sebagai seorang guru.
6.5.Norma
akademik pelajar tingkatan enam
Guru
akademik tingkatan enam berpendapat bahawa mereka menilai norma akademik
pelajar dengan menganalisis keputusan akademik pelajar. Menurut mereka, pelajar
tingkatan enam amat cepat berpuas hati apabila mereka mendapati keputusan
mereka bertambah baik. Mereka berasa bangga jika keputusan mereka meningkat.
Guru-guru akademik tingkatan enam menyatakan bahawa norma akademik pelajar
tingkatan enam banyak bergantung kepada inisiatif dan konsep kendiri mereka. Data
menunjukkan bahawa pelajar tingkatan enam menganggap sekolah mereka boleh
dipercayai dan guru-guru telah menjalankan tugas mereka dengan baik jika
pencapaian akademik mereka bertambah baik. Jika tidak, pelajar sering
menyalahkan guru-guru tidak menjalankan tugas.
Dari segi
keupayaan akademik, kebanyakan guru menyatakan bahawa mereka berusaha
mencungkil minat pelajar terhadap akademik dengan menyediakan latihan-latihan
tambahan bagi pelajar yang lemah akademiknya. Guru-guru juga mengukuhkan
kemahiran atau penguasaan pelajar dalam sesuatu mata pelajaran. Guru-guru juga memberi
ruang kepada pelajar untuk bertanya soalan kepada guru apabila guru selesai
mengajar sesuatu topik. Dalam mesyuarat staf, guru-guru sering diperingatkan
supaya menggalakkan pelajar banyak bertanya. Melalui pertanyaan, seseorang
pelajar dapat meningkatkan keupayaan akademik mereka.
7.0 Perbincangan
Guru
berpendapat pelajar terlalu banyak membuang masa dan tidak menganggap akademik
itu sebagai satu asas penting untuk masa depan. Penyelidik sendiri mendapati
ada pelajar yang menunjukkan sikap negatif terhadap akademik. Hal ini kerana
seramai 90% pelajar adalah daripada keluarga miskin, kelas pekerja dan keluarga
bermasalah. Ibu bapa mereka tidak dapat membantu dari segi akademik di rumah.
Malah terdapat ibu bapa sendiri tidak begitu mementingkan akademik. Hal ini
sedikit sebanyak memberi impak kepada pelajar tingkatan enam berkenaan.
Lemahnya konsep kendiri dalam kalangan pelajar juga menyebabkan mereka tidak
begitu mementingkan akademik. Malah sikap mengambil mudah dan suka meniru
jawapan kawan serta tidak menyiapkan kerja sekolah di rumah juga antara punca
mereka mensia-siakan akademik.
Iklim
akademik pelajar tingkatan enam juga banyak bergantung kepada sejauh mana
jangkaan ibu bapa dan guru terhadap pelajar . Ibu bapa tidak menunjukkan minat
terhadap pelajaran anak mereka dan begitu juga dengan sikap segelintir guru
memandang enteng terhadap kemampuan dan kebolehan akademik pelajar. Seramai 85%
ibu bapa menghantar anak ke sekolah tanpa mempunyai sebarang visi dan misi
tentang akademik anak-anak mereka. Ibu bapa dan guru di sekolah-sekolah ini
memberi dorongan sepanjang masa kepada pelajar dan berjaya mengadakan kelas
pemulihan, kelas tambahan dan seminar kerjaya serta kem kecemerlangan akademik
secara berusaha sama demi kecemerlangan akademik pelajar.
Pencapaian
pelajar tingkatan enam dalam peperiksaan STPM sejak tiga tahun kebelakangan
menyokong kepentingan persepsi, kesungguhan dan komitmen ibu bapa dan guru
dalam usaha memperoleh kemajuan akademik pelajar tingkatan enam. Ibu bapa harus
lebih proaktif dan konsisten terhadap perkembangan akademik anak-anak mereka.
Mereka hendaklah kerap datang berjumpa dengan guru kelas anak mereka untuk
mengetahui perkembangan akademik dan tingkah laku anak-anak mereka di sekolah.
Ibu bapa yang mempunyai anak yang cemerlang kerap meminta bantuan guru kelas
untuk menyemak latihan-latihan tambahan yang dibuat oleh pelajar di rumah.
Mereka lebih banyak meluangkan masa dan wang untuk meningkatkan prestasi
pelajaran anak-anak mereka.
Galakan dan
norma guru tingkatan enam merupakan faktor yang sangat penting mempengaruhi
iklim akademik pelajar. Galakan guru yang konsisten dan berterusan dengan
menasihati pelajar agar selalu memberi tumpuan terhadap akademik, berjaya
menimbulkan kesedaran akademik dalam kalangan pelajar. Pengajaran yang
stereotaip dapat diperhatikan di sekolah ini. Guru-guru tidak menggalakkan
pelajar banyak bertanya dan sebaliknya masa ditumpukan untuk menghabiskan
sukatan pelajaran. Sama ada pelajar yang lemah memahami sesuatu konsep atau
tidak, jarang diberi perhatian oleh guru. Hal ini disebabkan guru-guru jarang
mengasingkan pelajar mengikut aras kepandaian mereka. Bagaimanapun dapatan soal
selidik menunjukkan guru-guru ini tidak patah semangat mengajar pelajar. Guru-guru
mengamalkan suatu sistem kerja yang seragam dan konsisten dan mereka memastikan
sistem ini dijalankan sepanjang masa. Penyemakan latihan kerja rumah,
penyediaan bahan pengajaran dan pemantauan kemajuan akademik dilakukan
sepanjang masa. Galakan dan norma guru adalah lebih tegas dan tidak berkompromi
dengan pelajar yang lewat menghantar latihan ataupun kerap tidak menghabiskan
latihan di rumah.
Dimensi yang
paling penting membantu pelajar tingkatan enam untuk mewujudkan iklim akademik
ialah norma akademik pelajar. Norma akademik pelajar ialah hasrat, matlamat dan
hala tuju pelajar untuk mencapai matlamat pembelajaran. Sikap pelajar yang
sering tidak menghabiskan kerja sekolah, tidak membawa peralatan pembelajaran
ke sekolah dan selalu memesongkan tumpuan guru apabila guru sedang mengajar
dalam kelas menunjukkan mereka memiliki norma akademik yang tidak menggalakkan.
Hal ini disebabkan kelemahan dari segi kognitif dan intelek serta tiada bimbingan
ibu bapa di rumah menyebabkan pelajar bersikap sedemikian.
Ada juga
segelintir pelajar mempunyai norma akademik yang positif, tetapi ada antara
mereka memang konsisten dengan kerja-kerja sekolah dan yakin mereka boleh
berjaya dalam akademik. Pemerhatian, rekod sekolah dan hasil temu bual dengan
guru dan pelajar menunjukkan norma akademik pelajar tingkatan enam di sekolah
ini adalah lebih tinggi. Perkara ini disokong oleh dapatan kajian bahawa
pelajar di sekolah ini sering menghabiskan kerja sekolah dengan cepat dan
membuat kerja sendiri seperti membaca atau membuat latihan susulan apabila guru
sedang melayani pelajar lain dalam kelas.
8.0 Kesimpulan
Tuntasnya,
kajian telah menunjukkan bahawa iklim akademik pelajar tingkatan enam di SMK
Tinggi Bukit Mertajam adalah lebih positif. Sumbangan guru akademik tingkatan
enam didapati lebih memuaskan. Di samping kepimpinan guru akademik tingkatan
enam, terdapat banyak lagi pihak memberi sumbangan yang signifikan ke arah
peningkatan iklim akademik pelajar tingkatan enam. Sumbangan-sumbangan tersebut
harus diteruskan demi kejayaan akademik yang cemerlang pada masa akan datang.
RUJUKAN
Adam, Voight
(2013).A Climate For Academic Success. California Comprehensive Centre
Alexandra,
Loukas (2007). What Is School Climate? dalam Leadership Compass Vol.5, No. 1,
Fall 2017
Asrat,
Dagnew (2014) Impact Of School Climate On Students’ Academic Achievements dalam
Education Research Journal, Vol.4(2) 28-36. Feb.2014
Dewey,
Cornell dll( 2016) Authoritative School Climate And Student Academic
Achievement Engagement, Grades And
Aspirations In Middle And High Schools. SAGE JOURNALS, Feb. 22, 2016
Haynes, N.
M., Emmons, C., & Comer, J. P. (1993). School climate survey. New Haven,
CT. Yale University Child Study Center
No comments:
Post a Comment